(trådstarter)
   #15
 646     Digert skolehus fra 1923, på Vestlandet.     0
Beklager, men kjøper nok folk drillene sine i utlandet, må jo norske importører/forhandlere tilslutt skjønne at de må fire på marginene sine, og heller tenke kvantitet....
   #16
 1,617     Rogaland     0

Beklager, men kjøper nok folk drillene sine i utlandet, må jo norske importører/forhandlere tilslutt skjønne at de må fire på marginene sine, og heller tenke kvantitet....


Jepp, om det er nok kvantitet oppnåelig da. Skulle ikke forundre meg om markedet her på berget er for lite uansett til å slå prisene i utlandet. Vil tro distrobutøren i UK får mye bedre priser en den Norske. I tillegg er driftsutgiftene en god del høyere her.
   #17
 22,342     Akershus     0
Lønnskostnadene i UK er lavere,
beskatningen er lavere,
reklamasjonstiden er kortere. +++

  (trådstarter)
   #18
 646     Digert skolehus fra 1923, på Vestlandet.     0
Nå er feks Makita og Mailwaukee i Norge datterselskaper av produsentene, så man skulle jo tro at de fikk de samme prisene som i resten av verden. Uansett så er nok marginene her på berget høyere enn ellers... etter at utgifter er betalt.
   #19
 1,617     Rogaland     0

Nå er feks Makita og Mailwaukee i Norge datterselskaper av produsentene, så man skulle jo tro at de fikk de samme prisene som i resten av verden. Uansett så er nok marginene her på berget høyere enn ellers... etter at utgifter er betalt.


Å senke pris er det letteste virkemiddel man kan gjøre for å vinne markedsandeler. Så jeg ville tro de konkurrerende varemerkene allerede har brukt opp det grepet allerede. - Selv om det i Norge ikke virker slik for oss som ikke vet bedre. Uten å ha alle kostnader i verdikjeden belyst er det ikke lett å analysere dette. Men slik jeg ser det blir dette styrt av hvor stort markedet er og hvilken konkurranse situasjon som finnes. Så lenge det finnes konkurranse og det ikke samarbeides vil alltid noen fristes til å selge litt rimeligere. Jeg tror det koker ned til marginalt volum og høye kostnader når det gjelder det meste av handel i Norge.
   #20
 672     Bergen     0
Det handler også om beskyttelse av varemerket. Det er ikke alle som vil ha størst mulig volum. Hadde du f.eks. fått Makita drill til dumpingpris på Rema, så hadde det vært ødeleggende for varemerket.
Man kan trekke paralleller til andre bransjer, f.eks. sportsutstyr, i det høyeste prissegmentet konkurreres det hovedsakelig ikke på pris.
Det er jo også en vanlig oppfatning at dyrere=bedre.