10,833    15    3  

Fjerning av oljetanker

 10,486     Akershus     0
Siden jeg pusler litt med utleie av minigraver, og utføring av små graveoppdrag, har jeg undersøkt litt om regelverket rundt fjerning av oljetanker.

Litt av bakgrunnen er at jeg ser mange får absurd høye priser for fjerning av tank, og ser for meg at dette er noe vi i budsjettmaskiner kan gjøre rimeligere. For de som vil gjøre alt selv, kan det også være greit å vite litt om regelverket.

Sentral forskrift for fjerning av oljetanker ligger her :
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_1-1#KAPITTEL_1-1

Merk teksten :
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for nedgravde tanker med kapasitet til å oppbevare mer enn 3200 liter olje. I særlige tilfeller kan kommunen bestemme at dette kapitlet også skal gjelde for tanker med kapasitet til å oppbevare 3200 liter olje eller mindre.

Dette betyr at i utgangspunktet gjelder forskriften kun tanker over 3200 liter, altså er det ingen sentrale forskrifter som regulerer tanker inntil 3200 liter.

"Problemet" ligger i at noen kommuner kan ha gjort slik det åpnes for, ved å bestemme at forskriften også skal gjelde tanker inntil 3200 liter.

I mitt område, har Ullensaker gjort dette, mens Eidsvoll har det ikke. Flere kommuner har jeg foreløpig ikke undersøkt. Det har tatt litt tid, for henvendelsene både til Eidsvoll og Ullensaker gikk direkte til Øvre Romerike Brannvesen, og der var det særdeles dårlig hjelp å få. Jeg kan ikke huske jeg noen gang har fått så mye svada i retur, men fikk etter hvert lurt ut av vedkommende at det er den enkelte kommune som har ansvaret.

For de som er interessert i å få fjernet tanker inntil 3200, bør det være enkelt å kontakte kommunen, og få svar på det relativt enkle spørsmålet om hvorvidt de har bestemt at forskriften også skal gjelde tanker inntil 3200 liter. Har de ikke det, står man fritt til å leie en minigraver, og få sjiten opp av bakken.

Jeg har foreløpig ikke gravd opp noen tanker, så jeg har ingen erfaring. Jeg antar dog at min 1,6-tonn minigraver kanskje helst ikke bør prøve seg på tanker over 3200 liter.


Spørsmål rundt fjerning av oljetanker har vært en gjenganger her på Byggebolig. Det samme har svarene, eller mangle på sådanne, samt kostnadsoverslag som gjør drøye innhugg i privatøkonomien.

Alle som har erfaringer rundt fjerning av oljetanker oppfordres til å poste her. Gjerne også hvilken kommune det gjelder.
Signatur

   #2
 31     0
Trondheim Kommune har disse reglene:

Tanker som er tatt ut av bruk
Oljetanker som er større enn 3200 liter skal tømmes, rengjøres og graves opp for destruksjon.

Oljetanker mindre enn 3200 liter kan stå nedgravd men de må tømmes rengjøres og fylles med godkjent fyllingsmasse når de tas ut av bruk. Tankens påfyllingsrør skal låses eller forsegles og påmonteres skilt som viser at tanken ikke er i bruk for å hindre at utilsiktet påfylling skjer. Melding om at tanken er tatt ut av bruk skal sendes Trondheim bydrift.

http://www.trondheim.kommune.no/oljetank/


Min tank er/var på 3000 liter og kunne bli værende iht forskriften over. Da den ligger nedgravd under terrassen vår valgte jeg å grave meg ned til den (1,2 m ned) og kappet et hull i tanken med en bajonettsag (lite varme i forhold til vinkelsliper el.l.), tørket opp det lille som var igjen av fyringsolje og fylte tanken med lecakuler fra pumpebil. Leveransen av lecakuler kostet i overkant av 6000,-

Tanken er nå registrert som sanert av kommunen. At jeg gjorde dette som privatperson var helt ok så lenge jeg dokumenterte hva som var gjort.

//Dr.Plumbo
Fjerning av oljetanker - 20140519_091258.jpg - Dr.Plumbo
  (trådstarter)
   #3
 10,486     Akershus     0
Var det godkjent rengjøring at du bare tørket ut det som var igjen?

For Ullensaker var det ikke måte på hvordan det skulle renses med lurium og smartium og det ene med det andre.

Han i Eidsvoll kommune sa de akkurat hadde fått søknad fra en som ville fylle igjen. Det hørtes ut som om det skulle være ganske greit. Det virket som de var mest opptatt av at tankene ikke lenger skulle utgjøre en fare, og mindre opptatt av å lage en masse byråkrati som vanskeliggjør.
Signatur
   #4
 15     0
Vært en lang tids leser på forumet, så får bidra litt jeg også. Min erfaring gjelder Oslo kommune.

Fjernet tidligere i sommer 2 parafintanker(glassfiber) på 1200liter hver.
Ringte Vann og Avløpsetaten i Oslo og fikk telefonnummeret til 4 firmaer som drev med frakobling og rens av olje/parafin/fyringsoljetanker. Prisene lå på ca 3000kr + moms for frakobling og rens av en tank. I alle fall ikke en veldig stor kostnad, da begge tankene jeg hadde inneholdt rundt 100 liter gammel slush og jobben tar 1-2timer. Noe sier meg at den sugebilen de kommer med koster litt mer enn en vanlig firmabil også.

For de som ikke vet det, så er tankene designet slik at sugerøret som går ned i tanken ikke går helt til bunnen, så skitt etc ikke skal bli sugd opp. Er systemet tett, så pleier det som regel å ligge igjen litt olje, men hvor mye kommer ann på vinkelen tanken har endt i. Som mange andre var jeg også overbevist om at tankene var tomme siden vi hadde «fyrt til det stoppet», den gang ei.  1200liters tanker har ikke «mannhull» så tilkoblingsrør ble frakoblet, restoljen sugd opp med pumpebil og tanken spylt lett gjennom de små åpningene. Og dermed fikk jeg utskrevet gass-sertifikat som var gyldig i 24timer.

Vann og avløpsetaten sa på telefon at jeg skulle ha «kvittering» på at jeg hadde levert, og firmaet som renset tanken sa at jeg trengte gass-sertifikat for å få levere tanken. Så langt så vel. Inntil jeg kom på Haraldrud gjenbruksstasjon og fikk hyggelig beskjed om at jeg måtte dele tanken i 2 før jeg fikk lov til å kaste den, den var for stor til at jeg kunne kaste den hos dem. I etterpåklokskap kunne jeg sikkert spurt pent om de kunne knuse den med graveren.  Endte med å dele tankene i 2 med vinkelsliper med diamantblad (NB; husk briller, pustemaske. Glassfiber støv er fyfy). Da var det bare å dra og kaste tankene, tror de endte på brennbart. Helt gratis. Fikk ikke noen kvittering, men når jeg tok kontakt med Vann og Avløpsetaten så virket ikke det som noe problem. Tok uansett bilder av jobben, litt som minne og litt som bevis. Kvitteringen er nok kun til registeret, men jeg ser for meg at de vil øke kontrollen i årene frem over siden fler og fler tanker går på overtid.

Jeg gravde opp tankene manuelt og kan dele litt erfaringer med det. Ene tanken var begravd i sand(dvs etter boka), og det tok ca 4 timer å grave frem den. Andre var i blandet masse inkl en del leire, og tok dobbelt så lang tid(denne tanken var fra 86 og rørene var GODT rustet). Tankene ligger på 70-100cm dybde og man må grave frem hele overflaten for å få den opp. Jeg bandt et tau gjennom to av hullene i tanken og heiste den opp med talje. Godt mulig å løfte for hånd, men pga vakum kan nok tanken føles mye tyngre ut enn egenvekten på 70kg. Volumet er ikke det enkleste å manøvrere. Med talje og stativ så tror jeg de fleste glassfibertanker lett kan fjernes uten maskin. Ståltanker er lettest med graver, og tror alternativet med å kappe den selv i biter fort koster veldig mange «fritidstimer» så gevinsten forsvinner. Men synes man sånt er morsomt så for all del.

Forhørte meg før arbeidet med en kompis som har brannteknisk bakgrunn og han sa parafin var litt skummelt mtp at det kunne tenne lett ved de riktige forholdene. Samme sa han som renset tanken. Så det er nok best å bruke tankens naturlige åpninger til å pumpe ut restoljen, spyle, og pumpe siste rest ut, før man drar frem vinkelsliperen. Og ikke minst, vente til å kappe den til man har fått den opp av hullet og til en åpen plass. Sikkert ikke dumt å ha hageslangen i nærheten.

PS: Har btw familie i Bergen som også fjernet tank. De ringte kommunen som skulle sende en mann. Han kom aldri, selv etter purring. Endte med at de fjernet tanken og kommunen ba da kun om å få se et bilde av at den var fjernet.
   #5
 15     0

Litt av bakgrunnen er at jeg ser mange får absurd høye priser for fjerning av tank, og ser for meg at dette er noe vi i budsjettmaskiner kan gjøre rimeligere. For de som vil gjøre alt selv, kan det også være greit å vite litt om regelverket.



Jeg drev faktisk å tenkte litt over kostnadene når jeg gravde frem tankene. Førsteinntrykket er at prisen er såpass høy fordi det er en så liten jobb at det er lite å tjene på den for de som graver til daglig. Mye rigg, og usikkert om de får gjort noe resten av dagen når jobben er ferdig. Derfor priser de seg høyt.

For noen, som f.eks budsjettmaskiner, som kan håndtere graver og som kun har det som bi-geskjeft er det helt andre muligheter. Å grave opp en tank med graver vil jeg tippe tar 1-2 time hvis den er ikke er kronglete å komme til. Tømming av tanken og frakobling er kanskje der regulering/jusen kan stoppe litt. Etter å ha snakket litt med han som renset tankene hos meg ville jeg tippet at det kostnadsmessig er best å ha en avtale med et firma med sugebil som kun kommer og tømmer tanken slik at du får sertifisert at den er renset. Sikkerhet før man eventuelt kapper den opp. Har dere fastavtale og alt tilrettelagt så vil dere jo få en bedre pris enn f.eks det jeg fikk. Jeg ble tilbudt pris helt ned mot 2500+mva pr tank siden jeg hadde to, men det var dessverre litt for lang ventetid der og da.

Hvis du til slutt finner at du har lov til å koble av parafinrørene mellom tanken og huset samt pumpe opp restolje på tønne og spyle tanken ren(hos meg ble det brukt vann, kanskje de tilleggstoffene de nevnte for deg er når det er olje?) før du heiser den opp og vekk, så tror jeg du har en grei bi-jobb som er vinn vinn for alle parter. Da kan du eller kunden kappe tanken med vinkelsliper eller kappesag(vil tro det er mer kostnadseffektivt), evnt du knuser glassfibertanken med graveren, og kunden leverer restene av tanken og restoljen på avfallstasjonen. Evnt hvis det er stål, så går det vel ann å inngå en avtale med noen som henter stålet såfremt det er oppkappet. Snittprisen for fjerning av en liten tank er 20 000+ moms så det burde ikke være vanskelig å finne en smart løsning å halvere beløpet på. Problemet er nok bare at det er lite konkurranse, usikkerheter om hva som er lov  og at markedet foreløpig er lite. Markedet er også kanskje lite fordi prisen er såpass høy at mange overser elefanten i bakgården i håp om at ingenting skjer. Smarte løsninger og god service tror jeg kanskje kunne gitt deg en timeslønn på 1500kr+, samt ha en god kundestrøm. Spørsmålet er jo litt hva du får lov til å gjøre, og om det trengs sertifikater.

Hadde forresten ikke fisket så mye i den lokale kommune før du har sjekket litt mer, tror det er mange som ikke helt vet hva de snakker om. Du kunne evnt ringt Vann og Avløpsetaten i Oslo og forhørt deg, han jeg snakket med var veldig hyggelig og løsningorientert. Videre kunne du ringt et direktorat(miljø eller dsb). Det som kanskje kunne gitt deg mest info er å ringe naturvernforbundet siden de driver oljefri.no, og sikkert har samlet endel informasjon. De er iallefall entusiastiske og hvis du sier du lurer på regler rundt temaet siden du ønsker gjøre det rimeligere å fjerne oljetanker så er de sikkert hjelpsomme. Men pass litt på, tror du entrer det klassiske farvannet hvor mange mener mye(som du fikk høre i telefonene) og generelt prøver å sikre sin egen manglende kunnskap. Hvis du tenker jobben fra a til å, så er det jo lettere å finne ut om det trengs spesielle sertifikater.

Lykke til!

Beklager litt rotete innlegg, ikke helt i vater etter reise =)
  (trådstarter)
   #6
 10,486     Akershus     1

Det som kanskje kunne gitt deg mest info er å ringe naturvernforbundet siden de driver oljefri.no, og sikkert har samlet endel informasjon. De er iallefall entusiastiske og hvis du sier du lurer på regler rundt temaet siden du ønsker gjøre det rimeligere å fjerne oljetanker så er de sikkert hjelpsomme.



Takk for at du deler dine erfaringer.

Jeg kontaktet oljefri.no for å forhøre meg om regler og muligheten for å bli listet på demmes sider. Problemet der, er at de stiller en del krav til å være listet, krav som jeg mener gjør det vanskeligere enn nødvendig. Første punkt er at firmaet må være organisert som aksjeselskap. Vips, så er alle sånne som f.eks. oss tre som pr. dags dato utgjør budsjettmaskiner utelukket. Man skal også ha oppdatert mva-attest, noe som er vanskelig når man driver inntil 50.000,- i året, og ikke tar inn mva.

Dette er hentet fra hjemmesiden oljefri.no . På direkte spørsmål svarer de at det viktigste er at man har en kontrollør eller sertifikatutsteder registrert hos arbeidstilsynet, og har gjennomført 5-dagers kurs i tanksikkerhet. Det kurset er neppe noen ulempe å få tatt, og det skal jeg prøve på, men forskriftene setter altså ingen krav til det så lenge det er snakk om tank inntil 3200 liter. På enda et direkte spørsmål måtte også oljefri.no innrømme at det ikke finnes sentrale forskrifter for fjerning av små tanker, men de liker det ikke.

Jeg er litt skuffet over at en aktør som oljefri.no , hvis agenda burde være å få flest mulig tanker fjernet, helst bare sitter og setter en masse krav. De gjør det vanskeligere for små aktører å markedsføre seg, og de opplyser ikke om hvor relativt enkelt det egentlig er å gjøre det selv. Selvsagt skal man ha respekt for faren for utslipp ved fjerning, men også farene hvis de ikke blir fjernet.
Signatur
   #7
 15     0
Oljefri som videreformidler må jo forsikre(og dobbelsikre) at det er kyndige personer de anbefaler. Dog er jeg enig med deg i det du sier. Jeg satt egentlig igjen med lite informasjon etter å ha lest siden, og diverse andre artikler om temaet. Alt dreide seg om "få noen andre til å gjøre det" og at det var vanskelig/farlig. Ved en ståltank er det helt forståelig, men siden midten av 70tallet ble vanlig å bruke glassfibertanker(GUP) og de er fult håndterlige for 2 middels sterke personer.

En kyndig guide i hva en bør passe seg for når en fjerner tanken tror jeg mange hadde vært tjent med, spesielt når det kun koster 3-4000kr å få renset tanken korrekt. Grunnen til at det offentlige eller oljefri ikke legger ut en slik guide er kanskje fordi de vet parafin f.eks tenner lett ved de rette forholdene og dermed ønsker å overlate det til noen med sertifisert fornuft, bare for å være på den sikre siden. I tillegg til at gasser i tanker kan være svært skadelige. En guide med korrekte advarsler/råd er nok bedre enn ingen guide, slik at en vet hva en bør passe seg for. Da hadde flere forstått om det var noe de kunne håndtert på egenhånd eller om det er noe som er bedre tjent at andre gjør.

   #8
 31     0

Var det godkjent rengjøring at du bare tørket ut det som var igjen?

For Ullensaker var det ikke måte på hvordan det skulle renses med lurium og smartium og det ene med det andre.

Han i Eidsvoll kommune sa de akkurat hadde fått søknad fra en som ville fylle igjen. Det hørtes ut som om det skulle være ganske greit. Det virket som de var mest opptatt av at tankene ikke lenger skulle utgjøre en fare, og mindre opptatt av å lage en masse byråkrati som vanskeliggjør.


Trondheim kommune linker til 3 firmaer som gjør slike jobber. Jeg var i kontakt med et par av dem for å høre om de kunne sanere tanken på stedet gjennom påfyllingsrøret. Dette viste seg å være vanskelig - mannhullet på tanken måtte uansett lokaliseres slik at at de fikk pumpet opp resten av oljen og fylt tanken med trykkfast skum. Tanken min er fra 1965 og jeg tror ikke den har noe mannhull (nabo gravde opp en tilsvarende tank fra samme byggeår og den var uten mannhull).

Ble til at jeg peilet meg frem til tanken ved hjelp av et langt armeringsjern, traff tanken etter litt søking og begynte å grave. Iom at jeg allerede hadde gravd meg ned til tanken så kontaktet jeg kommunen og fikk beskjed om hva som skulle gjøres. Den må tømmes for olje, fylles med trykkfast masse slik at tanken ikke kollapser når den en gang blir gjennomrustet og påfyllingsrøret må fjernes eller plomberes for å hindre at noen fyller olje på tanken ved en feil.

Borret 4 hull i tanken og sagde opp et hull med bajonettsag for å unngå for mye varme (fyringsolje i seg selv brenner dårlig - hiver du ei fyrstikk i litt parafin så slukker den). Tanken var tømt gjennom fyrrommet men det viste seg at det fortsatt var 80 liter oljeslam igjen på bunnen. Dette ble tatt opp med en drillpumpe som jeg festet til et kosteskaft for å rekke ned. Resten ble svabret opp så godt det lot seg gjøre. Til slutt hadde jeg oppi litt dekkbark for å suge opp resten av oljen og fylte den igjen med lecakuler. Dette ble godkjent for min del. Så lenge all olje er ute av tanken så er forurensningsfaren veldig liten uansett. Greit med en kommune som har en litt praktisk approach til prosessen. Virker om Eidsvoll og Trondheim er på linje der.
   #9
 896     Østfold     0
Frodes: Hvis du/dere har tenkt å gi dere i kast med denne type arbeid, hva er deres geografiske arbeidsområde?
  (trådstarter)
   #10
 10,486     Akershus     0
Vel, nå er jo "vi" pr. nå 3 individuelle aktører. Jeg i området rundt Eidsvoll, samt Nittedal og Arendal.

Det vil jo også komme litt an på hvor vrange kommuner er.
Signatur