4,605
11
0
Problemer med garasjeplassering (nybygg hus + garasje)
117
Asker
0
Hei,
Jeg bygger for tiden hus. På grunn av oppfylling har ikke garasje blitt stukket ut før nå dvs etter at huset er tett. Så skjer det som ikke skulle ha skjedd - noen (tm) har gjort en prosjekteringsfeil så huset står ikke eksakt der det skal stå. Det tror jeg er uproblematisk å få håndtert (siden huset ikke er nærmere naboer enn 4 meter). Problemet er garasjen som nå får en temmelig ubrukelig plassering i forhold til huset. Hjørnet på garasjen kommer i konflikt med inngangspartiet. Praktisk sett så visste jeg at det kom til å bli tight (120 cm avstand), men estetisk sett så er ikke dette bra (se bildevedlegg, stikken er det sør-vestre hjørnet av garasjen).
Utomhus pfden viser prosjektert og bildet illustrerer problemet.
I bakkant er garasjen stukket ut 1 m fra nabogrense i nord og her har vi i tomtegrensen satt en forstøtningsmur på 1 meter (en del mer enn prosjektert høyde) allerede. Det er ikke aktuelt å gå nærmere nabo.
Jeg har sjekket med arkitekt hva toleransekravene er rundt avvik og hun mener det ikke aksepteres mer enn 5 cm.
Slik jeg ser det har jeg to muligheter:
1) Forsøke å få aksept fra kommunen til å flytte garasjen 20 cm øst mot vei. Jeg har målt og det er 4 meter mellom den østlige veggen til garasjen og vei. Dette er en mindre kommunal vei. Dette gjør at den estetiske konflikten blir litt mindre synlig.
2) Bygge en kortere garasje. Dette smerter meg selvsagt dypt siden denne kun er 6 meter bred og 6,5 meter dyp. Jeg hadde håpet å få plass til arbeidsbenk (60 cm dybde) i bakkant av garasjen. (Det er heller ikke mulig å sette opp bod på annen plass på eiendommen siden vi allerede er på maks begygget areal (BYA 20,0%).
Vi har to biler med mål 4200*1786 og 4907*1860.
Hva tror folket om garasjestørrelsen? Er det praktisk mulig å redusere fra 6,5 meter dybde til kanskje 6,2 meter uten at min illusjon om arbeidsbenk (og plass til meg selv) utgår?
Jeg bygger for tiden hus. På grunn av oppfylling har ikke garasje blitt stukket ut før nå dvs etter at huset er tett. Så skjer det som ikke skulle ha skjedd - noen (tm) har gjort en prosjekteringsfeil så huset står ikke eksakt der det skal stå. Det tror jeg er uproblematisk å få håndtert (siden huset ikke er nærmere naboer enn 4 meter). Problemet er garasjen som nå får en temmelig ubrukelig plassering i forhold til huset. Hjørnet på garasjen kommer i konflikt med inngangspartiet. Praktisk sett så visste jeg at det kom til å bli tight (120 cm avstand), men estetisk sett så er ikke dette bra (se bildevedlegg, stikken er det sør-vestre hjørnet av garasjen).
Utomhus pfden viser prosjektert og bildet illustrerer problemet.
I bakkant er garasjen stukket ut 1 m fra nabogrense i nord og her har vi i tomtegrensen satt en forstøtningsmur på 1 meter (en del mer enn prosjektert høyde) allerede. Det er ikke aktuelt å gå nærmere nabo.
Jeg har sjekket med arkitekt hva toleransekravene er rundt avvik og hun mener det ikke aksepteres mer enn 5 cm.
Slik jeg ser det har jeg to muligheter:
1) Forsøke å få aksept fra kommunen til å flytte garasjen 20 cm øst mot vei. Jeg har målt og det er 4 meter mellom den østlige veggen til garasjen og vei. Dette er en mindre kommunal vei. Dette gjør at den estetiske konflikten blir litt mindre synlig.
2) Bygge en kortere garasje. Dette smerter meg selvsagt dypt siden denne kun er 6 meter bred og 6,5 meter dyp. Jeg hadde håpet å få plass til arbeidsbenk (60 cm dybde) i bakkant av garasjen. (Det er heller ikke mulig å sette opp bod på annen plass på eiendommen siden vi allerede er på maks begygget areal (BYA 20,0%).
Vi har to biler med mål 4200*1786 og 4907*1860.
Hva tror folket om garasjestørrelsen? Er det praktisk mulig å redusere fra 6,5 meter dybde til kanskje 6,2 meter uten at min illusjon om arbeidsbenk (og plass til meg selv) utgår?
Men, hva med å uansett sette garasjen lengre inn på gårdsplass og få et overbygg mellom dør i garasjen og inngangsfør? Fantastisk når det regner eller snør :)
Ps. Ville gjort det aller meste før jeg hadde redusert størrelsen på garasjen, eventuelt må du få laget deg en skikkelig utebod
Skriver også i INTERIØRbloggen
Ta veldig godt vare på den naboen!
Er det tvingende nødvendig å ha garasjen kvadratisk? Kan du lage skrå bakvegg, som følger tomtegrensa?
Forøvrig syns jeg ikke det virket så dumt å ha et inngangsparti som dekker døra både til garasjen og huset.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Så i ditt tilfelle ville jeg både flyttet garasjen mot vei og nabo ;)
Bluesman
Jupp. Vi hadde en veldig slow start for å si det pent, dvs en lang periode med naboklager på vårt byggetiltak. Nå er vi perlevenner. Greit å ta med seg for de som synes det ser svart ut.[/quote]
Alt er selvsagt mulig å tilpasse, men det er ikke så lett når garasjen ligger precut i innkjørselen .
Enig i at dette hadde vært en veldig god løsning. Problemet er at om det taket binder hus og garasje sammen så er garasjen å anse som en del av huset. Ergo så er det krav til brannvegger og mer eller mindre absolutt krav om at garasjen må være 4m fra vei, noe som ikke er mulig å få til på denne tomten.
En mindre endring som man ikke spør noen om i etterkant er selvsagt noe annet...
Tometersbeltet mellom vår tomt og veien er eiet av naboen. Sjekket for øvrig dette med kommunen og det ville være dispensasjon om vi skulle nærmere veien.
Hvem kommer dette kravet fra?
Tror 1.5m avstand godkjennes i alle kommuner jeg har sett på.
(Det står i reguleringsplan og noen kan ha glemt å skrive inn unntaket)
Jeg mener altså at det ikke normalt eksisterer en regel om minimum 4 m fra garasje til vei, men det finnes en (i det minste lokal) regel som sier at huset skal være minst 4 m fra grensene. Poenget mitt var at dersom taket mellom hus og garasje binder disse sammen, vil dette tiltaket fra kommunen sin side bli vurdert som at garasje er en del av huset, ergo krav om 4 m mellom garasje (som en implisitt del av huset) til veien.
Kommunen virker ganske systematiske på å beholde 2 metersbeltet fra kant av vei fri for bebyggelse som en helgardering for fremtidig utvidelse av vei. Tror det gjelder hele Asker, men det er mulig jeg tar feil.