#101
 36     0
1. Hva slags type jobb har du?
Serviceingeniør brannvarsling

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
nei

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
nei, punktlighet er en nødvendighet når en har mange avtaler i løpet av en dag.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Ikke aktuelt. Vi er godt beskyttet av norske lover.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Det hender, grunnet ekstrem arbeidsmengde er vi ikke flinke nok til å ta betalt alltid.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Både ja og nei. Vi er billigere enn noen, og dyrere enn andre.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Veldig fornøyd med arbeidsmiljøet der jeg er nå. og vi er markedsledene for øyeblikket.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Ikke aktuelt, da vi er godt beskyttet av norske lover. (krav til opplæring, fagbrev, kursing osv)

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Kvalitet først, lønn deretter.

   #102
 212     0
1. Hva slags type jobb har du?
Jobber som systemutvikler.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at DU har liten eller ingen fortjeneste.
Jeg ser faktisk an kunder og situasjoner og strekker meg noen ganger ekstra for å forsikre meg at kunder får en god løsning. Dette lønner seg stort sett alltid. Det er veldig mye lettere å beholde en fornøyd kunde enn å skaffe en ny en. Dette gjelder i stort sett alle bransjer. Spesielt profilerte unntak til denne regelen virker å være enkelte håndverkerbransjer (f.eks rørleggere og elektrikere). Antar det er på grunn av permanent overflod av oppdrag kombinert med skamløse marginer.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.De fleste kunder er inneforstått med at prosjekter har tidsfrister, på godt og vondt. Og jeg greier å takke nei til oppdrag dersom jeg ikke har kapasitet.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Jobben min krever en kombinasjon av "generelle" ferdigheter som enhver lavkostarbeider kan skaffe seg, men også en del bransjespesifikk kunnskap som gjør den relativt lite konkurranseutsatt. Språk er også et betydelig hinder for outsourcing.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ja, det hender. Jeg hjelper familie og venner og jeg gjør ting for kunder det er spesielt viktig å ha et godt forhold til, spesielt der hvor jeg tror det vil gavne firmaet i et "større" perspektiv.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Spørs vel på definisjonen av "tilsvarende produkter". Men nei, snarere tvert imot.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
I min bransje er ikke det "billigste" nødvendigvis et poeng, de fleste kundene er ganske kravstore og 5% bedre resultat kan være mye viktigere enn 5% høyere kostnad.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Da får jeg vel fyken og må tilpasse meg virkeligheten.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Både og? Lønn i stil med innsats og innsats i stil med lønn. Og så en dose urealistiske forventninger fra begge sider, bare for å gjøre ting interessant  ;D
   #103
 10     0
1. Hva slags type jobb har du?
Konstruksjons ingeniør, tidligere forskalingssnekker/betongarbeider/jernbinder.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Nesten, er ikke mye total entreprenør firmaet sitter igjen med etter et ferdigstilt bygg. 

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Nei, har en hektisk hverdag og folk som ikke ser mengden med arbeid som må gjøres orker jeg ikke å bruke energi på.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Veldig vanskelig å gjennomføre, grunnet mange reiser til byggeplasser her i Norge for å følge opp framtidsplanen og andre viktige detaljer.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Kan hjelpe venner hvis de spør om bygnings-relaterte spørsmål. Og kan også sitte noen timer her og der ekstra på jobb når det er et problem, uten å ta betalt. Men ellers nei.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Nei, kan ikke si det. Men er en målsetning og holde lave konkurranse dyktige priser.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Vi setter kvaliteten og helse,miljø,sikkerhet høyere enn å ha den laveste prisen.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Usikker, la dem komme. Kan sikkert lære mye nye nyttige måter å utføre arbeidet på. Men har selv en oppfattelse av at mesteparten som kommer fra utlandet for å gjøre jobben min,
tenker mer på profitt og prioritere ned HMS og kvalitet.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Vi er mest opptatt av å levere kvalitet og være til å stole på for kunden, hvis ikke mister vi  kunder, som igjen fører til lavere lønningbudsjett. Ergo vi vil yte kvalitet og lønnen blir regulert etter hvor gode vi er på å nå målene våres.
   #104
 4     0

1. Hva slags type jobb har du?
Selger/Key Account Manager

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste. Nei, hvorfor skal jeg gjøre det? Alle skjønner at man må tjene penger for å kunne drive sunt.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler. Det hender selvfølgelig. Kommer veldig anpå hva det er selvfølgelig.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland? Ikke så veldig relevant for min del.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for? Nei, hvorfor skal jeg det. Hva er poenget med å jobbe gratis. Kundene mine jobber ikke gratis for noen så hvorfor skal jeg gjøre det for de. Har jeg gjort en feil derimot er det klart at jeg retter opp i feilen min uten å ta betalt.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter? Nei, jeg selger på kvalitet og service. De "smarte" kundene betaler heller litt ekstra for få den servicen, ærligheten og lojaliteten som de ønsker.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor? Se ovenfor.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver. Ingen bransje i Norge har godt av at det kommer inn kvalifiserte arbeidere til mye lavere pris. De som kommer inn til veldig lav pris blir ofte fort borte, og da står du igjen med svarteper.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin? kvalitet er selvfølgelig det viktigste, men det er ingen i Norge eller andre steder, som kan med hånda på hjertet si at de driver blåkors for andre.
Signatur
   #105
 130     0
Får svare på nytt i denne tråden siden jeg har skiftet jobb.

1. Hva slags type jobb har du?

Lærer

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Ikke relevant.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Ja, hver eneste dag.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Sannsynligvis skjer ikke dette.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Ja, støtt og stadig.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Ifølge OECD bruker Norge mer penger på skole enn noe land, så sannsynligvis ikke. Dog må det sies at pengene forsvinner ikke til de oppgavene jeg gjør men til administrasjon, bygg, vedlikehold og et stadig større byråkrati innen utdanningssektoren på kommunalt og statlig nivå.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Ja, det koster å ha en god skole og man bør bruke penger på å både ansatte og bygg. I dag spares det på alt og veldig mye av bygg, ressurser, IKT og annet fungerer sjeldent tilfredsstillende.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Jeg blir sannsynligvis skvist ut og byttet ut. Folk og politikeres holdninger til lærere er preget av forakt så med den nye regjeringen regner jeg egentlig med at noe slikt skjer etterhvert.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Det viktigste er å levere kvalitet hver eneste dag. Lønna kommer uansett.
   #106
 9     Bærum     0
1.Hva slags type jobb har du?
Spesialist/Dr.Ing i oljebransjen

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Nei

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Ja, dette hender relativt ofte. Det er viktig å holde på gode kunder

4.Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Min jobb kan enkelt outsources men vi blir per i dag lite påvirket. Spesialisttimer fra ingeniører i oljebransjen/maritim bransje er kostbar selv i det vi omtaler som lavkostland

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ja, men naturlig nok i begrenset omfang. Vi strekker oss gjerne litt for å unngå ekstrafakturering

6.Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Nei

7.Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Ja, man får kort og godt det man betaler for. Velges billigste produkter/løsninger vil kvalitetskostnadene mer enn spise opp den ekstra fortjenesten som eventuelt kunne tas ut. Videre så vil kundene på sikt oppleve at produktiviteten ikke svarer til forventningene, og da begynner dårlig kvalitet å bli skikkelig dyrt (som et NB: når vi bygde hus i 2011/2012 så satte jeg stor pris på at det ble benyttet komponenter, bla i rørinnstallasjonen, som var av ypperste kvalitet. Det er er billig forsikring mot alskens problemer i ettertid)

8.Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Som nevnt under pkt. 4 så vil disse i såfall oppleve en (mulig) nedgang i levestandard med å flytte til hit, og det virker ikke sannsynlig at det er attraktivt

9.Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Kvalitet er veldig viktig, her er yrkesstoltheten på plass, og så vil jeg gjerne også ha en jobb å gå til i morgen. Nå det er sagt så er det ingen som kan leve av å spise luft og skylle den ned med solskinn, så når alt kommer til alt, så er lønnen viktig.
Signatur
   #107
 547     0
1. Hva slags type jobb har du?
IT-konsulent, kombinert drift og brukerstøtte mm.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Ikke relevant

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Jobber etter egen klokke, kan ikke være forsinket til avtaler som ikke har noen tidspunkter :)

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Finner meg ny jobb, mister åpenbart jobben jeg hadde, ingen større problemer. Det er heller veldig tvilsomt at det blir outsourcet.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ettersom kundene betaler for en pakke, ikke for produktet, så får jeg strengt tatt betalt for alt jeg gjør. Finnes ikke jobber jeg skal ta betalt for og ikke.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Ingen tilsvarende produkter :)

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Monopol.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Tror nok kundene setter stor pris på å snakke med norsk-talende personer ettersom stort sett alt er via telefon eller skriftlig. Kommunikasjon er viktig. Kvalifisert personell er "umulig" å finne, det må lages.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Lønn, definitivt lønn. Sist gang jeg byttet jobb var det utelukkende pga lønn.
Signatur

   #108
 17     Oslo     0
1. Hva slags type jobb har du?
IT konsulent

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Nei.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Viktige kunder jeg liker, ja. Andre - aldri.


4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Det kan det - og det gjøres. Mer ledelse, mindre teknisk - mer kundekontakt.


5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Aldri.


6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Heller dyrere.


7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Ja.


8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Det skjer hver dag - men ikke form av ansettelser. Timeprisen innen området er nogenlunde lik i Europa, så det er foreløpig ikke noe race mot bunnen.


9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

For det meste kvalitet - siden jeg prøver å starte noe på siden så er det for øyeblikket lønnen Smile
   #109
 535     Horten     0
1. Hva slags type jobb har du?
Selger Alarm og varslingsutstyr hovedsaklig til offshore/industri

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Nei.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Ja, skjer daglig.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
det er ingen relevant problemstilling, men man ser stadig økende konkurranse fra utland.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ja, prosjekterer og tegner uten kostnad til tider, men dette er en ekstra service som med tiden generer mer salg, og fornøyde kunder.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Nei, vi selger produkter av høyeste kvalitet som også plasserer oss forholdsviss høyt på pris stigen.
Det vi imidlertid ser er at våre produkter krever mindre vedlikehold, slik at langsiktig kostnad er lavere.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
dette går på faglig stolthet. Når man leverer utstyr til olje og gass næringen ser man at fokus på kvalitet, og riktig sertifisert utstyr er prioritert.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

Det er ikke en problemstilling i min stilling.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Kvalitet er viktig, man ønsker å levere på høyeste nivå til enhver tid, men hadde man hatt nok penger på bok er det ikke sikkert man ville valg det samme. Lønn er viktig, men det er nok for meg viktigere å levere rent faglig.