11,668    16    0  

Koble på eksisterende vann og avløp

 130     0
Vi skal bygge i Oslo, på tomta er det eksisterende vann og kloakk tilknyttet to andre hus (alle tre og tomter tilhører min familie).

Tilkoblingsavgiftene i Oslo synes jeg virker helt hinsidig. På ei tomt på rundt 1000 kvm ender man raskt opp med 100 000 i avgift ifølge kalkulatoren til PBE.

Jeg lurer på må vi betale like stor avgift som ellers når vann og kloakk allerede er på på tomta, og går rett ved/under den nye bebyggelsen? (se tegning)

Håper noen har erfaring med akkurat dette i Oslo og kan gi meg noen råd.
Koble på eksisterende vann og avløp - avløp.jpg - Farballa

   #1
 22,342     Akershus     0

Jeg lurer på må vi betale like stor avgift som ellers når vann og kloakk allerede er på på tomta, og går rett ved/under den nye bebyggelsen? (se tegning)
Jeg har ikke peiling på Oslo, men overalt ellers som jeg har vært borti så spiller det ingen rolle hvor mye vann og kloakk det er på tomten. Dette er penger kommunen skal ha om trent på samme måte som staten og årsavgiften.
  (trådstarter)
   #2
 130     0


Jeg lurer på må vi betale like stor avgift som ellers når vann og kloakk allerede er på på tomta, og går rett ved/under den nye bebyggelsen? (se tegning)
Jeg har ikke peiling på Oslo, men overalt ellers som jeg har vært borti så spiller det ingen rolle hvor mye vann og kloakk det er på tomten. Dette er penger kommunen skal ha om trent på samme måte som staten og årsavgiften.


Dette er også det jeg frykter...

Men tomten er regulert for boligformål, er adskilt og har egen kum og alt til vann og avløp (det stikker altså opp av jorda og er sånn sett der alt klart til å bare bygges rundt så jeg lurer på om ikke dette på en måte betyr at tomta allerede er koblet til vann og avløpsnettet i kommunen.

Slik det er laget så er rør og alt lett tilgjengelig. Trenger ikke grave eller noe slikt, bare ta av toppen på kummen.
   #3
 22,342     Akershus     0
Avgiften er bare for å få lov til å knytte seg til. All annen graving er noe du uansett må betale for selv.
  (trådstarter)
   #4
 130     0

Avgiften er bare for å få lov til å knytte seg til. All annen graving er noe du uansett må betale for selv.


Ja, gravingen vet jeg at jeg sparer en del på takket være dette. Skulle bare ønsket avgiften også var grei. Fra hva jeg ser på PBE så er den ikke det, virker som vi må betale full pris.

Det som er rart er at avgiften beregnes utifra tomtens størrelse. Dette forstår jeg egentlig ikke. Det er snakk om en husstand, og ville ikke det være mer naturlig at hver husstand hadde en standardavgift basert på husstandens størrelse i stedet for tomtens størrelse?

   #5
 3,412     Akershus     0

Det som er rart er at avgiften beregnes utifra tomtens størrelse. Dette forstår jeg egentlig ikke. Det er snakk om en husstand, og ville ikke det være mer naturlig at hver husstand hadde en standardavgift basert på husstandens størrelse i stedet for tomtens størrelse?


I det øyeblikket tilkoblingen skjer bor det vanligvis ingen i huset, så antall beboere ved dette tidspunktet kan man ikke bruke.  Skal man ta betalt på ett tidspunkt for folk som flytter dit senere?  Skal man bruke antall personer som bor i huset etter 3 måneder?  6?  12?  Ønsker vi et system der folk holder seg unna et hus helt til tilkoblingsavgiften er beregnet og betalt før de flytter inn, for å spare penger?  Er det samfunnsøkonomisk fornuftig?

I kommunen der jeg bor beregnes tilknytningsavgift etter størrelsen på huset.  Jeg har ikke hørt om noen som protesterer mot det. 

Og så er det også forskjellige satser avhengig av om det er kommunen eller noen andre som har bygget avløpsanlegget.  Det er også veldig fornuftig etter min mening. 
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 130     0


Det som er rart er at avgiften beregnes utifra tomtens størrelse. Dette forstår jeg egentlig ikke. Det er snakk om en husstand, og ville ikke det være mer naturlig at hver husstand hadde en standardavgift basert på husstandens størrelse i stedet for tomtens størrelse?


I det øyeblikket tilkoblingen skjer bor det vanligvis ingen i huset, så antall beboere ved dette tidspunktet kan man ikke bruke.  Skal man ta betalt på ett tidspunkt for folk som flytter dit senere?  Skal man bruke antall personer som bor i huset etter 3 måneder?  6?  12?  Ønsker vi et system der folk holder seg unna et hus helt til tilkoblingsavgiften er beregnet og betalt før de flytter inn, for å spare penger?  Er det samfunnsøkonomisk fornuftig?

I kommunen der jeg bor beregnes tilknytningsavgift etter størrelsen på huset.  Jeg har ikke hørt om noen som protesterer mot det. 

Og så er det også forskjellige satser avhengig av om det er kommunen eller noen andre som har bygget avløpsanlegget.  Det er også veldig fornuftig etter min mening.


Det var ment å være standardavgift på boligens størrelse, ikke antall i husstanden. Burde formulert meg mer klart. Jeg synes med andre ord at det kommunen din gjør er fornuftig. I Oslo er det tydeligvis tomtens størrelse det går på.
   #7
 3,412     Akershus     0

Det var ment å være standardavgift på boligens størrelse, ikke antall i husstanden. Burde formulert meg mer klart. Jeg synes med andre ord at det kommunen din gjør er fornuftig. I Oslo er det tydeligvis tomtens størrelse det går på.

Så bra, da skjønner jeg, og da er vi enige :-)

Jeg så på satsene i Oslo nå.  Jeg synes det er litt drøyt at man skal ut med godt over 100 000 kroner i tilknytning for vann og avløp for en tomt på et mål... 

Signatur

   #8
 266     Sørlandet     0



Jeg så på satsene i Oslo nå.  Jeg synes det er litt drøyt at man skal ut med godt over 100 000 kroner i tilknytning for vann og avløp for en tomt på et mål...


Litt drøyt?? Tydelig at storbyen vet å sko seg ja....
   #10
 1,749     Norge     0
Hei. Når du får godkjent byggesøknaden så må du betale tilknyttingsavgift(lav sats). Dette beregnes ut i fra størrelsen på boligen
Og rør til/fra kommunalt anlegg er en privat sak. Men det hender at kommunen også utfører dette og da må du betale Høy sats. Som da beregnes ut fra tomtens størrelse. Noen ganger så er det private som har gjort dette, og da må du betale/ dele kostnaden til dem.
Hos meg er det kommunen som gjør dette, og jeg må nok ut med ca. 150000,-(høy sats) pluss veg + tilknytting(lav sats, allerede betalt)
MVH Bluesman