(trådstarter)
   #11
 76     0
Ok da er det nok sikkert like greit å bare sende ei melding til banken så ordner dem den ekstra innbetalingen.  Tenkte bare at det var like snertent å bare betale direkte inn på lånekontoen uten å spørre først når jeg ville liksom.  Tenkte å beholde den månentlige trekket selvfølgelig.

   #12
 1,883     Sandefjord     0
Vi betaler jevnlig ekstra ned på lånet. Betaler rett til lånekontoen. Merker betalingen med "ekstra betaling som forkorter løpetiden".  Funker gull i min bank.
   #13
 948     0
jeg bare overfører direkte til huslån konton som du sier, snakker ikke med banken i det hele tatt. fungerer fint.

første gangen jeg gjorde prøvde jeg kun med 500 kr for å se hva som skjedde, det gikk fint. nå betalerer jeg et par tusen ekstra nesten hver mnd..

hadde banken vært negativt til dette og sagt at dette gjør det vanskelig for de, hadde jeg skiftet bank tvert...

bruker "din bank" pga lav rente (fant de ved å gå inn på "dine penger" huslån billigste rente)

  (trådstarter)
   #14
 76     0
Tror jeg skal prøve å gjøre slik som  Pal.ah
Må jo gå fint i min bank som er sparebank1.    Satser på det! Smile
   #15
 134     0
Du kan sjekke bankens FAQ.

I gjensidige går innbetaling til avdrag dersom du betaler X'dager før forfall på månedlig avdrag, betaler du innenfor X'dager etter - redusereres løpetiden.

Ny betalingsplan genereres i nettbanken med en gang, og du kan da kose deg med alle rentene du vil spare over de neste X'år. Smile
   #16
 10,486     Akershus     0

Ikke noe problem å kontakte dem og be om å få det endret tilbake, slik at jeg fikk kortere løpetid, men hos dem ble terminbeløpet tydeligvis beregnet automatisk ut fra restgjeld, rentesats og resterende løpetid, ved hver "årsavslutning".


Skulle tro dette var standarden. Banken tjener mer penger på at vi har lån over lang tid, og heller sløser bort pengene fortløpende.

I min bank fikk jeg beskjed (det var i 2002), om at jeg måtte si i fra hvis jeg skulle gjøre ekstra innbetalinger. Jeg har aldri gjort ekstra enkeltinnbetalinger, men kundekonsulenten min svarer veldig raskt på e-post, og jeg har mange ganger bedt dem endre fast trekk. Etter som renten har gått ned, har de justert månedsbeløpet ned, noe jeg har måttet be dem droppe, og heller beholde samme sum, men med kortere nedbetalingstid. Jeg har også bedt om å få beløpet justert noen ganger, etter som jeg har gått opp i lønn.
Signatur