Veldig fint hvis noen poster en melding her når Verizure har fått ordnet opp i dette problemet. Jeg avventer med å kjøpte Doorman til dette surret er fikset opp i.
Jeg fikk en mail fra Verisure i dag hvor de bekrefter at utviklingsavdelingen jobber med en mer fleksibel løsning for nøkkelbrikkene. De kunne ikke si med sikkerhet når dette skulle bli lansert, men de regnet med en gang i løpet av Q2.
Det ser ut som kundeklagene har virket denne gangen.
VELDIG bra! Takk for update, da er det bare å vente og se hva de kommer opp med. Håper noen legger ut en oppdatering her hvis det kommer mer info om saken.
Jeg må bare presisere at ordlyden var slik den er gjengitt i posten over. De sier ikke konkret at det blir mulig å åpne døren kun ved bruk av kodebrikke, men svaret jeg fikk var på en mail til dem om akkurat dette. Så enten prøver de bevisst å villede, ellers jobber de med å få på plass en løsning for akkurat dette.
Jeg velger å tro på at de har sett fornuften i tilbakemeldingene de har fått fra kundene sine, og gleder meg til å kunne kjøpe meg en SmartLock-modul uten å ødelegge brukervennligheten til låsen :)
For å være ærlig skjønner jeg ikke hva de tenkte på i utgangspunktet. Ved å fjerne muligheten for å bruke kun nøkkelbrikke, tar de også bort muligheten for å bruke låsen som en "vanlig" lås. Det blir utrolig mye vanskeligere for barn, familie som er på besøk, gamle folk, folk med handicap av ulike typer...
Følger denne med interesse etter å ha bestilt en Doorman i helga (med innsalgsargumentet om at vi snart kan sjekke om ytterdøra er låst via telefonen).
Bakdelen var da i etterkant leste denne tråden. Det blir noe krevende å forvente at minstedattera på 4 år skal punche korrekt PIN-kode etter å ha lagt låsen inn under Verisures "regime".
Eneste jeg klarer å finne som argument, er forsikringsjuss - hvor chip alene ikke er prøvd som tilstrekkelig "innbrudssikring" - mens PIN kode gjør at man kan ansvarliggjøre et enkeltindivid som har tilgjengeliggjort koden for "fremmede" og derigjennom kjøre et regresskrav.
Jeg vil mene at sikkerheten er enklere å ivareta med chip alene enn kun bruk av PIN-kode som erstatning. Skal man følge jusslogikken, må det være tonivå sikring - men i praksis blir dette enda strengere enn allment etablert praksis med at en nøkkel er tilstrekkelig sikring.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Det som er litt pussig er hvis verisure-modulen ikke installeres, fungerer det helt fint å bruke chip uten kode. Har ikke fått noe god forklaring på hvorfor de har valgt å ta bort denne funksjonen.
Det ser ut som kundeklagene har virket denne gangen.
Jeg velger å tro på at de har sett fornuften i tilbakemeldingene de har fått fra kundene sine, og gleder meg til å kunne kjøpe meg en SmartLock-modul uten å ødelegge brukervennligheten til låsen :)
For å være ærlig skjønner jeg ikke hva de tenkte på i utgangspunktet. Ved å fjerne muligheten for å bruke kun nøkkelbrikke, tar de også bort muligheten for å bruke låsen som en "vanlig" lås. Det blir utrolig mye vanskeligere for barn, familie som er på besøk, gamle folk, folk med handicap av ulike typer...
Bakdelen var da i etterkant leste denne tråden. Det blir noe krevende å forvente at minstedattera på 4 år skal punche korrekt PIN-kode etter å ha lagt låsen inn under Verisures "regime".
Eneste jeg klarer å finne som argument, er forsikringsjuss - hvor chip alene ikke er prøvd som tilstrekkelig "innbrudssikring" - mens PIN kode gjør at man kan ansvarliggjøre et enkeltindivid som har tilgjengeliggjort koden for "fremmede" og derigjennom kjøre et regresskrav.
Jeg vil mene at sikkerheten er enklere å ivareta med chip alene enn kun bruk av PIN-kode som erstatning. Skal man følge jusslogikken, må det være tonivå sikring - men i praksis blir dette enda strengere enn allment etablert praksis med at en nøkkel er tilstrekkelig sikring.
Kan styre låsen fra verisure appen.
MEN kan jeg gjøre det motsatt, altså slå av og på alarm når låsen blir låst/åpnet? Finner ingen valg for dette noe sted.