#21
 21,481     Enebolig     0
De skipselektrikerne som har tatt utdannelsen i senere tid ja. FEK er dog tydelig på at kandidaten, i tillegg til relevant fagbrev, skal ha tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.

   #22
 138     Stavanger     0
Jeg har et lignende dilemma: Skal montere noen downlights, ekstra stikkontakter osv i min bolig. Nå har det seg sånn at min bror har fagbrev som elektriker og har praktisert faget i 20 år. Nå de siste årene har han tatt teknisk fagskole og fått jobb som lærer på elektrolinje på videregående. Kan jeg lovlig få min bror til å gjøre slikt arbeid for meg? Eller må jeg ha et firma som står ansvarlig? Der han jobbet tidligere hadde han denne oppgaven, så jeg tviler ikke på at han har komptansen i orden.

Noen synspunkter på dette?
   #23
 4,245     0
I prinsippet kan han kun arbeide i egen bolig hvis han ikke har en installatør over seg til å ta ansvar for det han gjør.

Svaret er derfor NEI.
   #24
 308     Nord-Hordaland     0

Hvorfor stilles det spørsmålstegn ved skipselektrikere?
Vi har jo elektriker fagbrev med en maritim modul?
Jeg velger derfor å tolke det som at skipselektrikere som har fagbrev som elektrikere kan utføre dette.

Jeg skjønner godt at DSB ikke vil godkjenne maskinister. Jeg betviler ikke, å jeg vet at det finnes dyktige maskinister der ute innen elkunskap. Men gud hjelpe meg rett, det finnes også det motsatte!


Hvorfor det stilles spørsmålstegn med skipselektrikere ?
Fordi de driver med drift og vedlikehold av et maritimt anlegg (med mindre de jobber på et verft og prosjekterer og instalerer et maritimt anlegg)
På samme måte vil jeg stille spørsmålstegn ved at en boligelektriker skulle hoppet rett over på en båt og skulle drifte et stort maritimt anlegg :-)
   #25
 31     Norge     0
Jeg er selv maskinist og har nok kunskap til og innstalere i egen bolig, men gjør det ikke for det om. Men hjelper altid eletrikeren som er her og legger til rette så det er ikke blir alt for mange timer og matriell vet jeg prisen på, så de klarer ikke og flå meg der heller Smile Men forstår godt at DSB ikke vil godkjenne maskinister da det er noen som er veldig flinke og noen som ikke er så veldig flinke, vanskelig for DSB og vite hvem som er skikket eller ikke.

Men med fare for å trokke mange eletrikkere med GrL på tærne vil jeg påstå at en skipseletrikker har mye mer erfaring når det gjelder alt av eletrisk utstyr.
Har ikke så mye med utdannelsen å gjøre men va de faktsik gjør på jobb. En båt alt etter størrelse inneholder jo alt fra egen produksjon "ditt lokale E verk" til bolig "lugarer osv".
Har også det samme som utstyre som store industribygg på land trafoer,frekvensomf osv. har også rimelig store 24 volt anlegg. Så jeg vil si at ALT som finnes av elektrisk på land finnes om bord på en båt, og selfølgelig når en skal vedlikeholde dette så kommer kunskapen om en vill eller ikke.
Så vist det er tilfelle at DSB ikke  godkjenner skipeletrikkere for og gjøre arbeid i eget hjem så sier jo det mer om dem og mafian som sitter og trekker i trådene. Det som er så mange ganger før er sagt her inne at noen prøver å beskytte boliginnstalasjon så til de grader for å kunne ta blod priser. Annet ord vil vell være mafia.
Har sett noen eksempler på priser her i tidligere innlegg som er direkte svindel. Så kan se ut som det er av manges innteresse av at muligheten for å innstalere i egen bolig er minst mulig, slik at mange fortsatt kan fakturere med 300-1000% påslag. Skulle likt å sett Rema, coop, rimi osv gikk sammen og besteme seg for faen heller vi setter alle opp prisen på mat med 300% mat må jo alle ha uansett og så får vi en lov som sier at ingen utenom oss har tilatelse til å selge mat. Skulle blitt liv i leieren da. Nei er enig at det skal være strengt men det får være grenser, den dagen en skipeletrikker ikke er skikket til å innstalere i eget hjem men har låv og gjøre alt på en båt der det kansje er alt fra 12-20 til 1000vis av mennesker men ikke i egen bolig så er det noe galt.

Så de som er enig i at en skipseletrikker ikke er skikket eller bør få lov å gjøre noe i eget hjem, hadde kansje tenkt meg om to ganger neste gan du kjører på ferja eller passasjer båten for guess what det eletriske annleget er driftet og vedlikeholdt av en som "ikke er kompetent" foresten ikke alle båter som har egen eletrikker heller da er det msakinistene som vedlikeholder el anlegget. :-)


   #26
 308     Nord-Hordaland     0

Jeg er selv maskinist og har nok kunskap til og innstalere i egen bolig, men gjør det ikke for det om. Men hjelper altid eletrikeren som er her og legger til rette så det er ikke blir alt for mange timer og matriell vet jeg prisen på, så de klarer ikke og flå meg der heller Smile Men forstår godt at DSB ikke vil godkjenne maskinister da det er noen som er veldig flinke og noen som ikke er så veldig flinke, vanskelig for DSB og vite hvem som er skikket eller ikke.

Men med fare for å trokke mange eletrikkere med GrL på tærne vil jeg påstå at en skipseletrikker har mye mer erfaring når det gjelder alt av eletrisk utstyr.
Har ikke så mye med utdannelsen å gjøre men va de faktsik gjør på jobb. En båt alt etter størrelse inneholder jo alt fra egen produksjon "ditt lokale E verk" til bolig "lugarer osv".
Har også det samme som utstyre som store industribygg på land trafoer,frekvensomf osv. har også rimelig store 24 volt anlegg. Så jeg vil si at ALT som finnes av elektrisk på land finnes om bord på en båt, og selfølgelig når en skal vedlikeholde dette så kommer kunskapen om en vill eller ikke.
Så vist det er tilfelle at DSB ikke  godkjenner skipeletrikkere for og gjøre arbeid i eget hjem så sier jo det mer om dem og mafian som sitter og trekker i trådene. Det som er så mange ganger før er sagt her inne at noen prøver å beskytte boliginnstalasjon så til de grader for å kunne ta blod priser. Annet ord vil vell være mafia.
Har sett noen eksempler på priser her i tidligere innlegg som er direkte svindel. Så kan se ut som det er av manges innteresse av at muligheten for å innstalere i egen bolig er minst mulig, slik at mange fortsatt kan fakturere med 300-1000% påslag. Skulle likt å sett Rema, coop, rimi osv gikk sammen og besteme seg for faen heller vi setter alle opp prisen på mat med 300% mat må jo alle ha uansett og så får vi en lov som sier at ingen utenom oss har tilatelse til å selge mat. Skulle blitt liv i leieren da. Nei er enig at det skal være strengt men det får være grenser, den dagen en skipeletrikker ikke er skikket til å innstalere i eget hjem men har låv og gjøre alt på en båt der det kansje er alt fra 12-20 til 1000vis av mennesker men ikke i egen bolig så er det noe galt.

Så de som er enig i at en skipseletrikker ikke er skikket eller bør få lov å gjøre noe i eget hjem, hadde kansje tenkt meg om to ganger neste gan du kjører på ferja eller passasjer båten for guess what det eletriske annleget er driftet og vedlikeholdt av en som "ikke er kompetent" foresten ikke alle båter som har egen eletrikker heller da er det msakinistene som vedlikeholder el anlegget. :-)



Er nok ikke enig med deg i dette, en skipselektriker vedlikeholder og holder det maritime anlegget i drift. Han har ikke prosjektert og bygd det. En boligelektriker har erfaring med prosjektering og bygging av nye el anlegg.


   #27
 22,342     Akershus     0
Nå blandes det sammen mye rart. Hvem sier at en "boligelektriker" prosjekterer anlegg? Driver en skipselektriker kun med vedlikehold?

   #28
 1,092     0

Dette temaet har vært oppe en rekke ganger. Selv synes jeg DSB er overdrevent strenge samtidig som at jeg ser at det er mye regement rundt el-installasjon. Alle med elektrobakgrunn får det til å virke, men er anlegget driftsikkert i alle drifttilstander?

Jeg har sans for det forslaget jeg fikk engang:

1) Ok, du har teoribakgrunn, men ikke noe "relevant" fagbrev?
2) du får skru hjemme
3) hjemmeinstallasjonen pluss teoriprøve skal fremstilles som fagprøve
4) blir den godkjent, blir installasjonen godkjent og du tilkjent Gr L sertifikat.

En slik ordning vil sikre at interesserte faktisk setter seg inn i de praktiske forhold rundt boliginstallasjon, fjerne de "useriøse" som ikke har tid
og ork og gulroten er et sertifikat.


Dette er med all respekt det dummeste forslaget jeg har lest noengang. Det kan da ikke være ment seriøst?
   #29
 21,481     Enebolig     0
Det er forsåvidt greit nok at skipselektrikere kan ha kjennskap til mer utstyr, men hvem sier at elektrikere kun installerer i bolig? Jeg kjenner til et par firmaer som ved behov leies inn for å installere på skip. Enkelte har fulltidsstilling innen industri osv.

Skipselektrikere får (meg bekjent) Gr.L, men man må kunne dokumentere relevant praksis.

Det er mye som koster her i verden. Om man vil sammenlikne et fåtall dagligvarekjeder med et ukjent antall el-firmaer.....så får man holde den tanken og være like selektiv som når man velger Rema fremfor Meny. Sjekk prislappen, og sammenlign pris på tilsvarende vare.
   #30
 344     Huset mitt     0

Det er det lokale eltilsyn som godkjenner deg (DLE) ikke DSB.

Du må høre med DLE. Det betyr, sende inn fagbrev, vitnemål etc.


DLE godkjenner ingen ting. Du kan selv gjøre arbeidene uten godkjenning, men du må ha dokumentasjon på at du oppfyller kravene i FEK, dersom det blir kontroll.

Men meldingsavdelingene ber gjerne om kopi av fagbrev etc. for å se at de behandler en melding fra en som har lov til å gjøre det.