(trådstarter)
   #21
 12     Bergen     0
Da var jobben gjort for 4000,- ink. mva, og er meget fornøyd med utført arbeid.

Stor sprik i priser jeg har fått fra diverse firma, 8900,- ink mva, 6500,- ink mva etc.
Det lønner seg alltid å sjekke flere forskjellige ja.

Har kjørt mittanbud.no og finn.no på jobben to ganger. Første gangen ved å nevne Elbil, andre gangen ble ikke Elbil nevnt. Anbudene med å nevne Elbil fikk jeg kun høye priser på, 6500 og opp. Spesifikasjonen var de samme i tilbudene.

Da var det bare Elbilen som må på plass Smile

pwb
   #22
 2,283     Ski     0

Da var jobben gjort for 4000,- ink. mva, og er meget fornøyd med utført arbeid.

Stor sprik i priser jeg har fått fra diverse firma, 8900,- ink mva, 6500,- ink mva etc.
Det lønner seg alltid å sjekke flere forskjellige ja.

Har kjørt mittanbud.no og finn.no på jobben to ganger. Første gangen ved å nevne Elbil, andre gangen ble ikke Elbil nevnt. Anbudene med å nevne Elbil fikk jeg kun høye priser på, 6500 og opp. Spesifikasjonen var de samme i tilbudene.

Da var det bare Elbilen som må på plass :)


Hvis du har tenkt på ny elbil så burde du tatt kjøpet av stikket/ladeplassen gjennom bilforhandleren, da hadde du sluppet mva.
   #23
 349     Vestlandet     0
Elbilforhandlerne har ofte gjort avtale med en valgt leverandør og kan tilby valg mellom en eller to fastmonterte ladestasjoner. Det kan være et stort påslag hvis man f.eks. har mer enn ti meter til sikringsskap. Man kan ofte heller ikke velge installatør selv.

Opplegg til et industristikk gjort av valgt installatør, pluss en ladestasjon man velger selv - begge med full moms - faller ofte ikke særlig dårligere ut, og er også en mer fleksibel løsning. Smile
   #24
 107     0

Da var jobben gjort for 4000,- ink. mva, og er meget fornøyd med utført arbeid.

Stor sprik i priser jeg har fått fra diverse firma, 8900,- ink mva, 6500,- ink mva etc.
Det lønner seg alltid å sjekke flere forskjellige ja.

Har kjørt mittanbud.no og finn.no på jobben to ganger. Første gangen ved å nevne Elbil, andre gangen ble ikke Elbil nevnt. Anbudene med å nevne Elbil fikk jeg kun høye priser på, 6500 og opp. Spesifikasjonen var de samme i tilbudene.

Da var det bare Elbilen som må på plass :)


Var noe sånn jeg så for meg at det burde kostet. Så ja det gjelder å sjekke flere. Sparte jo mange 1000 på det i dette tilfellet.
   #25
 254     0
Vil bare nevne at når man lader elbil på vanlig stikkontakt, så må man ikke plugge ut kabelen fra veggen mens bilen lades. Da får man lysbue i stikkontakten og slitasje over tid. Man må plugge ut kabelen på bilen først. Da slås strømmen av før kabelen faktisk kobles fra.

En annen viktig faktor er at kladden skal *ikke* henge kun i stikkontakten. Den vekten er ikke kontakten beregnet til å tåle, og ting kan bli bøyd og ødelagt over tid, med varmgang og brann som resultat.

Om man kjenner til disse momentene går det greit med 16A, om man ikke kjenner til dette bør man være forsiktig med selv 10A. Dette er grunnen til at man bør helst bruke CEE-stikk eller Type 2. Disse er betydelig mer robuste.

På sikt antar jeg at vanlig stikkontakt vil fases helt ut på offentlig lading.
   #27
 254     0


Man må plugge ut kabelen på bilen først. Da slås strømmen av før kabelen faktisk kobles fra.


Hva er det som styrer dette? Hvor kommer frakoblingssignalet fra?
Det er litt forskjellige løsninger på dette. Noen har en hendel som man vipper når man plugger ut bilen (J1772), andre har gjort kommunikasjonspinnene kortest (Type 2), slik at disse signalene brytes først, og da kuttes strømmen.

   #28
 22,342     Akershus     0
Det med å koble plugger til og fra med belastning gjelder ikke bare for elbiler. Elbiler er heller ikke de eneste som bruker "pilotsignal" for å kutte og koble til strømmen på en måte som ikke ødelegger stikkontakten.
   #29
 8     0
Da var jobben gjort for 4000,- ink. mva, og er meget fornøyd med utført arbeid.

Stor sprik i priser jeg har fått fra diverse firma, 8900,- ink mva, 6500,- ink mva etc.
Det lønner seg alltid å sjekke flere forskjellige ja.

Har kjørt mittanbud.no og finn.no på jobben to ganger. Første gangen ved å nevne Elbil, andre gangen ble ikke Elbil nevnt. Anbudene med å nevne Elbil fikk jeg kun høye priser på, 6500 og opp. Spesifikasjonen var de samme i tilbudene.

Da var det bare Elbilen som må på plass Smile


Hei!

Ikke for å henge ut noen, men snarligere informere. Det har seg slik at hvis stikkontakten blir opplyst om at skal lade el-bil så kommer det noen krav inn i bildet. Ikke bare at det må være 10A sikring på shuco, men det må benyttes et spesielt jordfeilvern (klasse b) dette ligger noen eller ganske mange hakk opp i prisklassen i forhold til standard klasse a. Så jeg anbefaler alle som skal lade elbil om å informere elektriker om dette.
Det kan være farlig å unlate fakta når det gjelder prosjektering av elanlegget.
   #30
 5,743     OSLO     0
en bekjent av meg har kjøpt seg el-bil, og spurte meg om jeg viste om noe spesielt som måtte gjøres før de kunne lade den.
dem hadde snakket med VW og de sa at lader kun trakk 10A. så da spiller det vel ingen rolle egentlig hvor man lader den?
jeg tenker da at det ikke trengs og gjøres noe spesielt med instalasjonen?

dem har en utvendig stikk som er sikret med en 16A JF-automat (ny innmat i skap for 4-5 år siden)
denne stikken tenkte dem og bruke til lading.

er veldig fersk på dette med el-bil, og har så og si aldri vært borti det før.
er det bare og lade i vei for dem, eller må det gjøres noe med den ekst. instalasjonen?