15,794    20    2  

Grave ned kabel til garasje

 57     oslo     1
Har en Model X i reservasjon og håper i den forbindelse å få den levert skikkelig tidlig i 2015..... Eventuelt går jeg for S i løpet av vinteren. I den forbindelse trenger jeg mer strøm i garasjen. Avstand fra 3-Fas IT 230V hovedsikring er 50m.  Tenkte å grave ned 50mm korrugert rør og legge kabel i dette. Elektriker foreslo å legge aluminiumkabel. Legger opp til 32A 3-fas. Forslag til dimensjon? 

Trenger også en nettverkskabel ned til garasjen. Kan denne legge i samme rør, evnt med 16mm rundt seg først, eller bør jeg grave ned to hele separate rør ?


   #2
 24,668     Akershus     0
Skal visstnok være mulig med 400V trefase. Tesla har ignorert at 2/3 av nordmenn har IT og at Tesla har ferdigutviklet teknologi til å lage en 230/400V lader.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 57     oslo     0
Når jeg først graver legger jeg 3-fas :)  Har ikke satt meg skikkelig inn i greiene ennå, men tror det finnes ladeboks som gjør jobben.
   #4
 134     1
Enda en som skal kjøpe seg Asker-Passat ja, det er fine biler. Har en kolega som påstår han lader sin over 3-fase, så det fungerer nok greit.


Fordelen med å legge 2 rør er det er lettere å trekke om signalkabel i fremtiden. Om du anser det som sannsynlig at du får behov for det. Ellers vil jeg anta at du ikke vil få store problemer om du legger en Cat6 kabel sammen med kraftkabel, men du skriver at avstanden er 50m for forsyningen. Antar at det blir vel så langt eller lenger for nettverkskabel, så da vil det nok lønne seg og ta føre-var prinsippet.

Du bør nok absolutt regne med å bruke alu-kabel på forsyningen. Det finnes kabler for formålet som kan legges rett i bakken, du må ikke ha rør. Rør koster deg vel omtrent ikke noe ekstra, så kjør på.

   #5
 1,151     Akershus     0
En 230/400 volt trafo løser det meste ang lading.

50 meter vil kludre til signalet på nettverkskabelen din, anbefales maks 20 meter eller noe sånt nær kraftkabler.

Alu kabler kan være kurant til dette formålet men tversnittet blir endel grovere da enn cu.

Dimensjonering krever at vi får vite spenningsnivå, kortsluttningsstrømmer, forlegning og ev kabler i nærheten.
   #6
 628     Bergen     0

Skal visstnok være mulig med 400V trefase. Tesla har ignorert at 2/3 av nordmenn har IT og at Tesla har ferdigutviklet teknologi til å lage en 230/400V lader.


Antar at problemet ligger i at laderen er integrert i bilen. -Og skulle den vært omlaskbar, måtte det ha skjedd automatisk, alt etter hvor den ble plugget i.  Ikke umulig, men de synes vel de har bygd nok  elektronikkmikk inn i bilen fra før av. Wink -Den klarer uansett å lade på 32A tofase, over dobbelt opp av innbords ladere i de fleste små elbiler.

Om du synes amrikene er er rare, så se på hva franskmennene får til; en elbil som ikke en gang klarer å lade på vanlig 16A tofase.. :o
http://www.dinside.no/927874/provekjort-elbilen-renault-zo
Lurer på om de får solgt mange med det opplegget..

   #7
 678     Bergen     0
Hentet fra siden som beskriver Model S:

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet"

Dette betyr vel at man ved kjøp av tillvalget dobbellader (som er montert i bilen) kan lade på 230V 3 fas 32Amp og få en lading på 22 Kw?
Signatur

   #8
 1,151     Akershus     0
Nei. Effekten du får ut av 32 ampere 3 fås er litt over 12 kw.

Effekt = spenning * strøm * 1,7.

Derfor jeg skriver at trafo løser dette. 11 kw lading får man ved 16 ampere 400 volt.
Ev så blir det enfase 32 ampere lading på 230 volt som gir mindre effekt men kan være ok alikevell ettersom hvordan bruksmønsteret er.

22 kw landingen du sikrer til er ved 400 volt.
   #9
 24,668     Akershus     0
Legger ved et regneark om lading av Tesla ut fra de tallene Tesla oppgir på sidene sine. Formålet var å avdekke hva de egentlig gjør.

En stund siden,  så jeg må grunne litt på tallene

PS ser at de har endret litt på tallene nå. Bl.a. finnes nå 3p/400V/32A
Vedlegg:
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 57     oslo     0
Skulle selvfølgelig ikke nevnt Tesla i utgangspunktet, da alle diskusjoner hvor Tesla blir nevnt pleier å skli ut.... :D  Som nevnt så har jeg ikke bilen i hus, og kan være det aldri blir noen Tesla, men en eller annen elbil ligger det an til. 3-fas 32A er det største jeg kan ha i mitt anlegg så tenkte jeg dimensjonsjonerer for dette da jeg først holder på.

Angående dimensjonering så er det 50m nedgravd i rør, ikke i nærheten av andre kabler enn den første halvmeteren. Inntakskabel er 3x16mm2. Spenningsnivå..? 229V i dag.  Kortslutningsstrøm usikker...