23,108    41    2  

Jordfeil ombord i skip

 44     0
Noen her som sitter på litt kunnskap om jordfeil ombord i skip?

1.
Hvor går jordfeilstrømmen i skip? Fra skroget og ned i havet eller til trafo/generator?
Har hørt det går ned i havet og at generatoren ikke skal jordes.
Hvis den går ned i havet vil det vel ikke bli noen lukket krets.

2.
Hvis det skulle oppstå en jordfeil på et stort skip, si Color Line, vil det i likhet med leiligheter tilkoblet IT-nett være slik at alt jordet (inkludert hele skroget) vil oppnå samme spenningspotensiale som faselederen med jordfeil?
Dette (og det faktum at det ikke benyttes jordfeilbryter, men jordfeilvarsling) må da være et stort risikomoment for passasjerer for å få strømgjennomgang.


   #1
 923     1
På en båt så er vel skroget jordinga, og om skroget i metall er jordingspunktet til trafo/generator, så vil vannet den seiler i også være i kontakt med jordpunktet.
Ikke at jeg er noen ekspert.
   #2
 22,342     Akershus     0

Noen her som sitter på litt kunnskap om jordfeil ombord i skip?

1.
Hvor går jordfeilstrømmen i skip? Fra skroget og ned i havet eller til trafo/generator?
Det kommer an på hvor strømmen kommer fra. Fra land eller fra generator om bord?

Har hørt det går ned i havet
Bare hvis strømmen kommer fra land og skroget ikke er utjevnet og ikkeisolerende
og at generatoren ikke skal jordes.
Hva mener du med det? Hvilket strømsystem tenker du da på? På ITsystem skal ikke senterpunktet "jordes", det skal det i TNsystemer.

Hvis den går ned i havet vil det vel ikke bli noen lukket krets.
Vil det være strøm i en åpen krets?


2.
Hvis det skulle oppstå en jordfeil på et stort skip, si Color Line, vil det i likhet med leiligheter tilkoblet IT-nett være slik at alt jordet (inkludert hele skroget) vil oppnå samme spenningspotensiale som faselederen med jordfeil?
Hva skjer med fugler som sitter på kraftledninger? Poenget med det som mange kaller jording, men som egentlig er utjevning er at alle flater som man kan komme i berøring med og som leder strøm skal kobles sammen slik at alt får lik overflatespenning. Ved overflater som har lik spenning får man ikke strømgjennomgang hvis man skulle ta få flere av dem samtidig.

Dette (og det faktum at det ikke benyttes jordfeilbryter, men jordfeilvarsling) må da være et stort risikomoment for passasjerer for å få strømgjennomgang.
Det gjør en risiko, men i praksis dersom alt er utjevnet skjer det lite. Hvilke strømsystemer Colorline bruker hvor aner jeg ikke, men skulle ikke forundre meg at de bruker både IT og TN
  (trådstarter)
   #4
 44     0

Det kommer an på hvor strømmen kommer fra. Fra land eller fra generator om bord?

Jeg snakker om generator ombord, altså når båten er ute på havet.
Hva mener du med det? Hvilket strømsystem tenker du da på? På ITsystem skal ikke senterpunktet "jordes", det skal det i TNsystemer.

Det er vanlig med IT-nett på skip, da en liten jordfeil ikke skal koble ut masse lugarer.
Vil det være strøm i en åpen krets?

Nei, det er derfor jeg spør om hvor jordfeilstrømmen går. Har hørt ned i havet, men får det ikke til å stemme grunnet åpen krets. Når generator heller ikke er jordet blir det enda mer uforklarlig hvor jordfeilstrømmen tar veien.

Hva skjer med fugler som sitter på kraftledninger? Poenget med det som mange kaller jording, men som egentlig er utjevning er at alle flater som man kan komme i berøring med og som leder strøm skal kobles sammen slik at alt får lik overflatespenning. Ved overflater som har lik spenning får man ikke strømgjennomgang hvis man skulle ta få flere av dem samtidig.
Dette er jeg klar over, det jeg stusset over er at en liten jordfeil på et ubetydlig sted gjør at alt jordet (og det er mye!) ombord på cruiseskip gjør at det oppnår spenningspotensiale lik faselederen. Jeg tenkte scenarioet der man kommer i kontakt med en av fasene samtidig som man er i kontakt med noe som er jordet. Er jo ganske stor forskjell på strømgjennomgang ved 230V enn ved 130V.

Det gjør en risiko, men i praksis dersom alt er utjevnet skjer det lite. Hvilke strømsystemer Colorline bruker hvor aner jeg ikke, men skulle ikke forundre meg at de bruker både IT og TN
Skulle presisert tydligere at jeg snakket om hvis man skulle være så uheldig å komme i kontakt med en av faselederen + noe som er jordet.
   #5
 923     0
Rett meg om jeg tar veldig feil.
Ved generatorstrøm, så finnes det ingen jordpotensial i havet, tar du med deg en faseleder ut i hvaet, vil det ha potensiale pga at det er i kontakt med skroget, men i dette tilfellet er det havet som er jordet i skroget, og ikke motsatt.
Ved landstrøm, vil denne meget sannsynlig være koblet til jord/gods i skroget direkte, rett og slett som utjevning. Ville også forundre meg stort om ikke såpass store innstallasjoner ikke har skilletrafo på landstrømmen som sikkerhet, som igjen vil gi fjerne et hvert spenningspotensiale mot land-jord, eller, land vil ha spenningspotensialet via havet og skroget, men skroget vil være det som er best "utjevnet".

Det som er koblet til en jording i bakken ved en landinnstallasjon, vil være koblet til gods/skroget ved en skipsinnstallasjon.

Ved IT-system, så må jo nullpunktet være ujordet(om det er nullpunktet i en trafo, eller i en stjernekoblet generator kvitter ett), men selve godset på generator/trafo må jo være jordet, hvis ikke vil det jo ikke være IT, mener nå jeg da.

Som sagt, dette er ikke noe jeg har veldig peiling på, men slik er det jeg forstår (for meg) ganske åpenlyst at det må være. Kan godt ta feil, og da får dere rette meg så jeg lærer dette rett.
   #6
 28     0
Vel, ombord er jo den mest utsatte delen byssa for jordfeil av erfaring.
Denne er som regel forsynt med egene transformatorer, slik at den blir skilt fra resten av båten.
Ellers så er har store skip elektrikere ombord, og jordfeil blir stort sett tatt med en gang de blir oppdaget, iallefall her ombord.

Generatorene her ombord er jordet, men i skroget om jeg ikke husker feil.

Noen skip har jo Pettersen spole for å forhindre store jordfeilstrømmer.
   #7
 22,342     Akershus     0

Det er vanlig med IT-nett på skip, da en liten jordfeil ikke skal koble ut masse lugarer.
Det er forskjellige ideer om hva som er viktigst IT eller TNsystemets egenskaper. Et skip kan ha flere strømsystemer og spenningsnivåer på disse
Når generator heller ikke er jordet blir det enda mer uforklarlig hvor jordfeilstrømmen tar veien.
I ITsystemet er jordfeilstrømmen ved første jordfeil kapasitiv. Denne strømmen er ikke så stor. Ved andre jordfeil i ITsystem og første jordfeil i TNsystem blir det en stor jordfeilstrøm som er begrenset av resistansen ved jordfeilen(e).

det jeg stusset over er at en liten jordfeil på et ubetydlig sted gjør at alt jordet (og det er mye!) ombord på cruiseskip gjør at det oppnår spenningspotensiale lik faselederen.
For det første er det ikke spenningen som er farlig, men spenningsforskjeller. Vi er hele tiden satt under spenning, men vi opplever normalt ingen spenningsforskjell. (tenk for eksempel på tordenvær, statisk elektrisitet) Når det blir jordfeil i ITnettet er det pga at det kun er kapasitiv kobling "jord" som vinner og beholder sitt potensial, mens potesialet i nettet endrer seg.
Jeg tenkte scenarioet der man kommer i kontakt med en av fasene samtidig som man er i kontakt med noe som er jordet. Er jo ganske stor forskjell på strømgjennomgang ved 230V enn ved 130V.
Det stemmer at 230V biter mere, men det er spenningen man har ved 400V TNsystemet man pleier å ha i boliger.

   #8
 923     0
Håper ikke mine betraktninger forstyrrer tråden forresten, jeg er nysjerrig sjøl, og vil gjerne lære meire.