#11
 101     0
Det er nok lov, men benyttes sjeldent neandertalere enn it.
Jordfeil kommer og går konstant på skip, det benyttes også jordfeilvarsling istenfor bryter.

   #13
 342     Norge     0
Jeg jobber med kraftverk ombord på skip, og har aldri hørt om noe annet enn IT.

Jordfeilstrømmer er som Hans sier kapasitive. Dvs at de "hopper" inn igjen til faselederne gjennom kapasitive virkninger mellom jord og faseledere. Det er ganske mye jord og veldig mye faseledere rundt om på skip, følgelig blir kapasitansen ganske stor og Xc tilsvarende liten.

Og jordfeil på skip er nesten obligatorisk.
   #15
 22,342     Akershus     0
Olsen89 når man bruker Petersenspole eller motstander for å begrense jordfeilstrøm blir det mere "neanderthaler" enn IT. Dette er brukt på skip:


Noen skip har jo Pettersen spole for å forhindre store jordfeilstrømmer.
   #16
 342     Norge     0


Jeg jobber med kraftverk ombord på skip, og har aldri hørt om noe annet enn IT.


Hvilke spenningsnivåer er det på skipet(ene) du jobber på?


Jeg er veldig mye på lavspente skip, altså 690 V fra generator til hovedtavle. Der er også underfordelinger på 450 og 230 V.

På høyspent-anlegg har jeg vært på både 3.3, 6.6 og 11 kV

   #18
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
De fleste offshore installasjonene jeg er på bruker motstand mot nullpunkt for å begrense jordfeilstrøm.

Helt normalt at kapasitive strømmer vil gå til nullpunktet i normal drift. dvs dette skjer ved usymetri av kursene. F.eks hvis en kabel er 300 meter så vil de kapasitive strømmene "nulles", hvis L1 og L2 trekkes videre så vil vi få en usymetri relativt til L3.

Her kan man glede seg over "merkelige" spenningsmålinger og strømmer. Enkelte vil hevde det er full jordfeil og ause seg opp. Har vært vitne til endel latterlige mennesker gjennom tidene :)

Det som også er verd å merke seg er hvordan strømmene går ved en jordfeil. Har vi f.eks to motorer på to kurser og den ene får direkte jordfeil, så er det i noen tilfeller slik at begge motorene kan trippe på jordfeil. Det er fordi kabelen til den ene motoren vil fungere som returvei (kapasitiv) for strømmen, parallellt med nullpunktet til fordelingstrafo. Derfor installerer vi i enkelte tilfeller retningsbestemt jordfeilvern hvis strømmen alene ikke er nok til å besteme hvor feilen ligger. Vi må se retningen på strømmen relativt til spenningen.

Jeg jobber forøvrig med spenninger fra 1kV til 90kV offshore, fra 0.8MW fordeling til 460MW  ;D
   #19
 342     Norge     0
Nullpunktsmotstand i generator (og trafoer) er bare vanlig på høyspentanlegg, men du er vel ikke mye borti slikt om du kun arbeider med offshoreinstallasjoner :)

Forøvrig interessant innlegg.
   #20
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Nullpunktmotstander er helt vanlig på lavspent offshore. Skulle sendt deg noen eksempler på enlinje men er gradert.

Jeg er også borti lavspent av den grunn, det er en rekke signaler, intertriper og interlocker downstream og upstream. F.eks er det normalt med intertrip til høyspentbryteren og vice versa (bakmating).