2,952    10    0  

Legge opp strøm til uteplass. Hva er lov?

 13     0
Vi i sameiet skal legge opp strøm til uteplassen der bilene står parkert.
Tanken er at vi skal ha uttakene på en stolpe. Uttakene skal være av låsbare schuko uttak med unntak av en som skal ha et kombiuttak (CEE og Schuko) evnt bare ha et CEE.
Grunnen til det er at det MULIG skal brukes til å lade en elbil senere.
Har lest litt om det og hørt med noen elektrikere om at det er lov å lade en elbil med et CEE uttak som er sikret med 16A.
Problemet er at så fort vi nevner elbil så begynner de fleste å prakke på oss ladestolper. Det er vi ikke interessert i utgangspunket.

Men er det lov å lage en egen stolpe til å ha strømuttak på? Tenkte på noe så enkelt som å støpe ned og lage et eller annet form for en stolpe for så å ha et strømuttak på og evnt en utelampe.

Takker på forhånd for svar Smile


   #1
 2,435     Hordaland     0
Mange nye regler nå for el-bil lading. Har ikke satt meg så mye inn i dette da det foreløpig er litt utenfor mitt interesseområde. Det er sikkert noen her på forumet som har en del å tilføre der.
Signatur
   #2
 254     0
Det går så klart an å ha en eller annen stolpe som elektrikeren så kan koble opp uttak på. Det er helt klart lov å lade på 16A CEE stikk, men det er anbefalt at man bruker jordfeilvern type B. Dette er riktignok ganske dyrt, jeg innhentet tilbud fra elektrikeren til et punkt jeg skulle sette opp i garasjen og tilbudet lød på 5800 kroner kun for jordfeilvernet. Men slik jeg har forstått det så er det ikke et absolutt krav.

Hvis tanken er at Schukoene skal brukes til elbillading så er ikke dette å anbefale. Tror dagens regler ikke anbefaler mer enn 10A i så fall. CEE er en god pålitlig løsning.

Det man ikke får med CEE/Schuko er lastfordeling. Altså om det kan være aktuelt med veldig mange ladepunkter og hovedinntaket er en begrensende faktor, så kan man få et system som justerer opp og ned strømbegrensningen utifra hvor mange som lader. Men dette går klart an å installere senere om det skulle bli aktuelt.
   #3
 1,151     Akershus     0
B type jordfeilvern er påkrevd: (såfremt du ikke sikrer imot DC feilstrømmer på annen måte) Salto ladestasjoner har en løsning på dette men det er jo da en ladestolpe som du ikke ønsker)
http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
"I nyere dokumenter fra IEC vedr. utarbeidelse av IEC 60364-7-722 er det forslag om strengere føringer for bruk av strømstyrt jordfeilvern type B. Muligheten for bruk av strømstyrt jordfeilvern type A blir sterkt begrenset."

Reglene er at på en kurs som forsyner elbil så skal man ha samtidighetsfaktor på 1. DVS at du ikke kan ha mer en en stikkontakt for forsyning av elbil pr kurs. Schuko kontakter for lading av elbil kan være på maks 10 Ampere.

CEE stikk kan være 16 Ampere (da ikke med kombinert schuko).

Altså 3 ladepunkter krever 3 kurser hvor du ikke kan ha annet tilkoblet.
  (trådstarter)
   #4
 13     0
Når det gjelder stolpen som skal settes opp. Er det OK å montere på strømuttak på en hjemmesnekkret stolpe som er støpt i bakken?

Føler jeg ikke blir noe særlig klok med det med elbilladning. Men er det lov å be om at eletrikeren monterer opp et CEE uttak uten B type jordfeilsvern?
   #5
 254     0
Så lenge stolpen er solid bør en elektriker være med på det.

Og ja, det er lov å få satt opp CEE stikk uten jordfeilvern type B. Bare ikke si at kursen skal brukes til elbillading. Men dette er absolutt i gråsonen. Personlig vil jeg si at det er ikke forferdelig farlig. Du har titusenvis av elbilister som lader på 5-30 år gamle Schuko rundt omkring i norge uten at landet brenner ned. Men det er ikke i henhold til reglene.
   #6
 4,193     0
Salto, som også selger elbil lader, har begynt å selge jordfeilautomat type b. Veil pris lå rundt 2000 pluss mva, ergo det begynner å bli litt rimeligere også å følge reglene.
   #7
 762     Asker     0
Nå er vel type B vernene ment for lading med feedback til laderen der DC-jordfeiler blir aktuelt.
Ta også bestill CEE-uttak der du ønsker og problemet er ute av verden.

   #8
 1,151     Akershus     0
Nå er vel type B vernene ment for lading med feedback til laderen der DC-jordfeiler blir aktuelt.
Ta også bestill CEE-uttak der du ønsker og problemet er ute av verden.


B vern er ment for ALL lading til el.bil (også ladbare hybrider)
   #9
 1,151     Akershus     0
Til TS. Cee kontakt er bare å kjøre på, 16 Ampere sikring og B type jordfeilvern, da har du ALT på trygg grunn, vil du helgardere enda litt mer legger dere 4 kvadrat kabel. Ikke store ekstra kosten når dere først er igang.
Dersom denne jobben bilr gjort mer mot høsten tenker jeg også at B-vern prisene er på god vei nedover for de fleste installatører pga økt etterspørsel.

http://www.salto.no/produkt/100011-Jordfeilvern-Type-B-for-elbillading
Priser eks mva og en installatør burde klare å få ned prisene bittelitt også siden dette er varer som ligger åpent ut for alle!
  (trådstarter)
   #10
 13     0
Takk for alle svar! Skal innhente litt priser fra elektrikere. Får bare håpe at de går med på en "hjemmesnekra" med CEE uttak med jordfeilsvern type B.