3,596    8    0  

Reklamasjon hvor selger krever påslag

 358     Barteland     0
Etter ca 2 år med vbv-anlegg i drift har sirkulasjonspumpen streiket. Kontaktet firmaet som leverte og monterte denne og til min store forbauselse kunne de fortelle at de kunne bytte pumpe, men siden nye TEK hadde krav om frekvensstyrte pumper (den ødelagte er ikke det) måtte jeg betale prisdifferansen..

Jeg vil ikke tro TEK har tilbakevirkende kraft, slik at jeg kan få montert en tilsvarende som jeg har, om firmat ikke lenger kan skaffe disse så er det fortsatt deres problem ihht forbrukerkjøpsloven. Meninger? Skal jeg lage styr å kreve kostnadsfritt bytte, eller betale en liten sum for å slippe maset, får sikkert en bedre pumpe, men...?
Signatur

   #1
 1,151     Akershus     0
Krev rent bytte. Får de ikke tak i lignende er det strengt tatt deres problem.

Hadde et lignende problem på jobben, 2 av 12 utelamper på et bolighus streiket, fikk ikke tak i lik så måtte bytte alle 12 på egen kappe.

Hadde tek kravene vært tilbakevirkende hadde mange av oss som pusser opp idag hatt enorme utfordringer!
   #2
 24,662     Akershus     0
Kan nok hende at du har krav på rent bytte.
Imidlertid, gitt at TEK her representerer en ønsket forbedring? Da har du her mullgheten til å oppgradere uten å måtte kaste en fullt brukbar pumpe. Du får en bedre pumpe for en rimelig pris, firmaet taper mindre og alle er fornøyde.
Signatur
HSt
   #4
 36,579     Lillestrøm kommune     0
Jeg byttet alarmanlegg i en bil ved å betale et lite mellomlegg. Forhandler ble kvitt et problem og jeg fikk en bedre alarm. Synes TS bør se på hva de kan spare. En frekvensstyrt motor kan bruke overraskende mye mindre strøm avhengig av dimensjonering. Men en gullgruve for leverandøren bør det jo ikke være.
   #5
 186     Bergen     0
Om det er en reklamasjonssak, er det vel bare å kreve feilen utbedret/rettet.
Om leverandør da ikke kan levere en tilsvarende som du hadde, får de ordne det på annen måte; ved f.eks å gi deg den "oppdaterte" modellen..

Om du kjøper en TV på elkjøp som i løpet av 2 år ryker... elkjøp har da ikke inne den tv'en du originalt kjøpte da den har gått ut av produksjon.. Skal en da virkelig måtte betale differansen mellom den du kjøpte og den nye bedre modellen?
DET henger jo ikke på greip noe sted.
Og jeg kan ikke forstå hvor logikken er for de som anbefaler å "være grei" med forhandler/leverandør i slike tilfeller. Leverandør har med å forholde seg til loven som de SKAL gjøre. Det minste de kan gjøre er å sette seg inn i hvordan kjøp/salg mellom bedrift og privatperson fungerer om de skal levere tjenester/varer.
pwb
   #6
 2,283     Ski     0

Om det er en reklamasjonssak, er det vel bare å kreve feilen utbedret/rettet.
Om leverandør da ikke kan levere en tilsvarende som du hadde, får de ordne det på annen måte; ved f.eks å gi deg den "oppdaterte" modellen..

Om du kjøper en TV på elkjøp som i løpet av 2 år ryker... elkjøp har da ikke inne den tv'en du originalt kjøpte da den har gått ut av produksjon.. Skal en da virkelig måtte betale differansen mellom den du kjøpte og den nye bedre modellen?
DET henger jo ikke på greip noe sted.
Og jeg kan ikke forstå hvor logikken er for de som anbefaler å "være grei" med forhandler/leverandør i slike tilfeller. Leverandør har med å forholde seg til loven som de SKAL gjøre. Det minste de kan gjøre er å sette seg inn i hvordan kjøp/salg mellom bedrift og privatperson fungerer om de skal levere tjenester/varer.


Og derfor har vi så dyre varer. Hadde vi som forbruker kunne begrense oss litt så hadde nok varene vært en god del billigere også.
   #7
 186     Bergen     0


Om det er en reklamasjonssak, er det vel bare å kreve feilen utbedret/rettet.
Om leverandør da ikke kan levere en tilsvarende som du hadde, får de ordne det på annen måte; ved f.eks å gi deg den "oppdaterte" modellen..

Om du kjøper en TV på elkjøp som i løpet av 2 år ryker... elkjøp har da ikke inne den tv'en du originalt kjøpte da den har gått ut av produksjon.. Skal en da virkelig måtte betale differansen mellom den du kjøpte og den nye bedre modellen?
DET henger jo ikke på greip noe sted.
Og jeg kan ikke forstå hvor logikken er for de som anbefaler å "være grei" med forhandler/leverandør i slike tilfeller. Leverandør har med å forholde seg til loven som de SKAL gjøre. Det minste de kan gjøre er å sette seg inn i hvordan kjøp/salg mellom bedrift og privatperson fungerer om de skal levere tjenester/varer.


Og derfor har vi så dyre varer. Hadde vi som forbruker kunne begrense oss litt så hadde nok varene vært en god del billigere også.


Eller...Hadde produsentene produsert varer som faktisk fungerer over tid(så lenge de er MENT å vare), hadde en sluppet disse tingene..
Enkelt og greit: Du har betalt for en vare som skal vare x-antall år. Når da varen ikke overlever så lenge og dør av seg selv f.eks 2-3 år mindre enn forventet levetid, er det da rimelig å kunne forvente at leverandøren retter denne feilen vederlagsfritt?

Eller mener du da at en bare skal betale i vei for å "underholde" de stakkars leverandørene?

Leverandørene / butikker sender uansett bare krav videre mot produsent...

hro
   #8
 1,574     Trondheim     0
"Fasiten" finner du her http://www.elektronikkbransjen.no/Rammebetingelser/Juridisk/Spoersmaal-og-svar/Reklamasjon-og-heving

Om det ikke føres deler til varen, skal ombytte foretas. Produktet har forventet levetid over 5 år, slik at 5års reklamasjonstid gjelder - og siterer fra nederst på siden:
Dette betyr i klartekst at kostbare produkter som regel repareres. Dette er også god miljøpolitikk, da man unngår unødig ”skroting”.


Nå kjenner jeg ikke oppbyggingen av pumpen, men er det slik at feilsituasjonen medfører totalkollaps, eller er det en mindre del som har feilet? I fall det er en liten del å bytte, er det rart å bytte hele uniten.
Signatur