#141
 735     Drøbak     0
Hvor tykt støpte du der sakseløftern kommer?
Hvor stor høyde beregner du for å få den helt nedfelt i gulvet? (generell høyde på disse løfterne?
Signatur

  (trådstarter)
   #142
 10,486     Akershus     0
Jeg støpte 10 cm.
Beregner den ca. 13-15 cm under resten av gulvet. Den bygger i seg selv 11 cm, og så vil jeg ha litt til plate oppå, så det flukter med gulvet.
Den løfter ca. 1 meter.
Signatur
   #143
 627     Tromsø     0
Kjekt å kunne fikse selv når ting havarer. Jeg har inntrykk av at disse små dieslene rister veldig slik at det er et voldsomt stress på braketter og slike ting.. Husker da jeg lånte 3-tonnern til en kompis og den begynte å bråke mer og mer som timene gikk.. Viste seg at alle boltene på eksospotta og eksosmanifold var rister av.. Manifolden og hele anlegget sto bare på studsene!

En 8-tonner hadde gjort vei i vellinga, men er nok temmelig overkill for min del.. Jeg ønsker maskiner som jeg kan flytte selv med hengeren. Jeg laster lovlig nesten 2700 kg på min henger. Hva er egenvekten på den tyssehengeren din?
  (trådstarter)
   #144
 10,486     Akershus     0
Ja, 3-syl diesel er ikke oppskriften på vibrasjonsfri gange, akkurat. Bytte den ut med et lass batterier og en el.motor? El-graver?


Tyssen min er oppgitt til 670 egenvekt, så den laster 2830kg i følge vognkortet. På vekta viser den 700 uten ramper, og 760 med. Tipper både din og min henger tåler mye mer, men det er jo greit å holde seg noenlunde innen vognkortene. Jeg sikler litt på å kjøpe nyere patrol, som trekker 3,5 tonn, og bytte ut graveren i en EC25 eller ECR28 eller noe sånt. En får se.
Signatur
   #145
 627     Tromsø     0
Jøss, er den ikke tyngre? Da kan du jo laste mer enn 2830, da du sikkert kan laste 100-150 kg på kula lovlig? Min veier akkurat 1 tonn uten karmer, men med kjørebroer og reservehjul. Med alle karmer veier den nesten 1,2 tonn. Bare frontveggen er over 70 kg.. Akslingene er påstemplet 1800kg pr. stk og med bladfjærer, langboggi og brede lavprofilhjul blir den utrolig stabil, til tross for at den er nesten 7 meter lang.

Skal du ha nyere patrol bør du holde deg unna de første utgavene med 3-litern. De hadde en lei tendens til å havarere. To kjenninger har de og begge har byttet motorer, samt sprekte intercoolere. Y61 (1998-2002) med 2,8 TD er solide motorer og sliter ikke med topp-problematikken som den gamle Y60 (1990-1997) hadde.
   #146
 3,083     Gol     0

Alle burde hatt en sånn. (evt. leie min Smile )



Du som har egen gård og greier burde vel få deg en 8-tonner eller noe sånt? Kjekt å ha stående :-)


Jeg må nok få tak i en 3 tonns graver tenker jeg. Har jo traktor og tilhenger så.
Og til våren så ønsker madamen seg en ridebane på 60x20 meter så da trengs en graver til det arbeidet.. Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #147
 10,486     Akershus     0

Jøss, er den ikke tyngre? Da kan du jo laste mer enn 2830, da du sikkert kan laste 100-150 kg på kula lovlig? Min veier akkurat 1 tonn uten karmer, men med kjørebroer og reservehjul. Med alle karmer veier den nesten 1,2 tonn. Bare frontveggen er over 70 kg.. Akslingene er påstemplet 1800kg pr. stk og med bladfjærer, langboggi og brede lavprofilhjul blir den utrolig stabil, til tross for at den er nesten 7 meter lang.

Skal du ha nyere patrol bør du holde deg unna de første utgavene med 3-litern. De hadde en lei tendens til å havarere. To kjenninger har de og begge har byttet motorer, samt sprekte intercoolere. Y61 (1998-2002) med 2,8 TD er solide motorer og sliter ikke med topp-problematikken som den gamle Y60 (1990-1997) hadde.


Med "nyere" tenker jeg nyere enn min 85-modell. Blir nok i såfall en Y60, 90-modell eller nyere. Kort.

2830 er nok maks lovlig. Det stemmer at man ofte kan legge til kulevekta i tillegg, men det forutsetter at påløpsbremsen er godkjent for det, da den skal kunne bremse alt bak selve kula. Med påløpsbrems er det uansett begrenset til 3,5 tonn totalt, så noe over det er ikke lov.

Jeg prøvde å spørre ramirent om leie av helikopter, men de kom med en masse styr om at de beklaget sen responstid, hadde rotet bort henvendelsen min, og svarte halvveis på noe helt annet enn jeg spurte om, så da ga jeg f*** og kjøpte mitt eget Smile
45 mil kjøring, og så står denne hjemme. En Dynapack BG 39, ombygget med sentrifugalclutch i stedet for den originale. Original fulgte med, men den nye løsningen ser mye bedre ut. Det spørs om ikke den må få noen budsjettmaskiner - klistremerker på seg den også Smile








Utover det ikke noe nytt å melde Sad
Signatur

  (trådstarter)
   #148
 10,486     Akershus     0
Det blir noen timer nå og da.

Tirsdag var jeg på'n igjen med å dra ut pukk:




Klart til hoppetussing:






Det er dratt utover med +/- 1 cm. Pukken er dratt litt frem og tilbake, og deretter planet ved at jeg har lagt godt med vekt på skuffa og dratt mot meg. Da blir det ganske godt pakket sammen. Etter hoppetussing blir overflaten fin å legge isolasjon rett på. Planen deretter er å dra ut singel langs kanten for å få det helt rett, og så legge isolasjon oppå. Det blir ett lag XPS rundt porten og langs bæreveggene, og 2 lag EPS ellers. Satser på ca. 13 cm støp ytterst, og 8 ellers.
Signatur
   #150
 667     0
Alltid kjekt med helikopter Smile Ser at du mangler pusseskivå som man kan festes på propellene. Er jo ikkje den største mangelen, men alltid greit å ha, for då trenger man ikkje vente så lenge på betongen skal størkne før man starter med pussingen.