Eiv
  (trådstarter)
   #71
 241     Moss     0
Det har kommet på en del mer enn det jeg hadde trodd på forhånd.. Tenkte jeg skulle legge ut en totalsum her når jeg har regnet sammen alle utlegg og er ferdig med å kle inn garasjen, legge inn EL og jevne ut gulvet slik at prosjektet er ferdig.

Jeg betalte 125' for gravejobben, og grovt utregna har jeg vel brukt rundt det dobbelte på resten.

Eiv
  (trådstarter)
   #73
 241     Moss     0
Da har jeg begynt å avrette gulvet. Betongsålen var ganske grovstøpt og det ville ikke ha vært mulig å trille verktøytraller eller andre ting på den. Dessuten ville det ha blitt veldig vanskelig å holde et sånt gulv rent. I første omgang avrettet jeg den delen av garasjen der det ikke skal stå biler. Her blir gulvet i vater. Resten av gulvet blir avrettet i neste omgang og får et minimalt fall mot porten.

Epoxy er sikkert det beste å legge oppå, men det er jo også veldig kostbart.. Så tenker på å male gulvet med en enkel maling som er beregnet på betong gulv i stedet. Malingen kan blandes i alle farger, så lurer litt på hvilken farge som er praktisk og/eller ser bra ut på et garasjegulv?
Garasjeprosjektet "bunkeren" - CIMG2841.JPG - Eiv
Garasjeprosjektet "bunkeren" - CIMG2843.JPG - Eiv
Eiv
  (trådstarter)
   #74
 241     Moss     0
Lenge siden jeg har oppdatert nå, men prosjektet har ikke stått stille.. Jeg har fått opp en utgangsdør og montert løftebukken. Løftebukken ble montert med 10stk 16mm ekspanderende bolter som ble festet 15 cm ned i betongen, så den bør sitte fast!

Elektriker har vært innom å dratt en 10 kvadrats inntakskabel fra sikringsskapet i huset og ned til et fordelingsskap i garasjen. Her har jeg fått en 16amp 3 fas for løftebukken (og fremtidig kompressor/sveiseapparat) og 2stk 16amp vanlig sikringer. En sikring for lys, portåpner, liten varmeovn og annet fast tilkoblet utstyr. Og en sikring som alltid er 100% ledig til det man måtte trenge. Og det er god kapasitet til å øke antall sikringer eller størrelse om nødvendig  ;)

Det meste av elektriske tilkoblinger havner på den kortveggen som ligger langs verkstedsdelen av garasjen. Så her har jeg lektet ut for å legge skjult anlegg. Vil også være mye "stæsj" som skal monteres på denne veggen, så er greit med en trevegg her. Noen som har noen innvendinger mot å bruke sponplater som males i en garasje? De resterende veggene har jeg ikke tenkt til å lekte ut og kle inn. Jeg har ingen fordel av å kle inn de veggene, så da maler jeg bare rett på murblokkene og sparer pengene. I vertfall foreløpig.

Har lagt ut noen bilder der bukken er montert og det elektriske anlegget er under oppføring. Bukken vil kjøre bilen i taket dersom man ikke stopper i tide. Men det ble faktisk bra nok høyde for å gå under bilen å titte. Det viktigste med bukken er egentlig bare å får løftet bilen litt opp for å kunne jobbe med hjuloppheng, bremser o.l. På det siste bilde så avretter jeg resten av garasjen. Denne delen av gulvet får et svakt fall mot portåpningen. Porten går forøvrig utenpå betongsålen, så forhåpentligvis skal vann kunne renne ut av garasjen problemfritt.
Garasjeprosjektet "bunkeren" - CIMG2869.JPG - Eiv
Garasjeprosjektet "bunkeren" - CIMG2877.JPG - Eiv
Garasjeprosjektet "bunkeren" - CIMG2882.JPG - Eiv
   #75
 4,110     Akershus (Follo)     1
Det ser litt skummelt ut med den bukken.
Du burde kanskje montere noen endestopp brytere i taket?
(Garasjetaket, ikke biltaket.  ;D )
Signatur
bex
   #76
 4,293     Østlandet     1

Det ser litt skummelt ut med den bukken.
Du burde kanskje montere noen endestopp brytere i taket?
(Garasjetaket, ikke biltaket.  ;D )


kan ha en nødstopp bryter i taket, så idet biltaket dyttes opp i brytern stopper heisen!  bare litt vanskelig og nullstille den bare.

Tongue :P
Signatur

bex
   #78
 4,293     Østlandet     0

Du fester bare et snøre i den og drar den ut, men da må du ha koblet den med øvre bryter på bukken.


hehe blir vell litt vanskelig når den er sitter klemt mellom biltaket og taket,
Signatur
   #79
 4,110     Akershus (Follo)     0
Kobles selvsagt med øvre endestopp bryter på løfteren.

Den er så kløktig koblet at den nekter motoren å gå opp, men tillater den å gå ned.

Ofte utført som en serieforrigling i opp-kretsen. Da kan flere slike endestopp brytere kobles i serie. Og ja, det blir nesten det samme som nødstopp, bortsett fra at den kan kjøre motsatt vei. Og at den ikke må resettes manuellt.
Signatur
Eiv
  (trådstarter)
   #80
 241     Moss     0
Ja det er en viss fare for biltaket med bukken. Brukte den nylig til et motorbytte, og da måtte jeg bare teste hva som skjedde  Smile Så jeg kjørte delebilen opp i taket til jeg hørte at taket traff, så senket jeg den ned og så at biltaket var buet innover  ;D 

Jeg pratet med elektrikeren som la opp sikringsskapet i garasjen. Det er ferdig uttak for stop-bryter på heving. Men elektrikeren sa at det skumle er at man kommer til å venne seg til at bryteren er der og heve bilen til motoren stopper hver gang. Og den dagen man får et ledningsbrudd eller problemer med stopp-bryteren, så vil det gå galt...

Så jeg ble anbefalt enten to slike brytere med inviduell kabling, eller en bryter med en liten lampe slik at man ser at den fungerer. Men foreløpig så holder jeg på å montere et 45 graders speil i taket, så kan jeg bare titte på det og stoppe i tide (med litt margin naturligvis), så tror ikke det blir noe probelm. Men dersom noen kommer over en slik bryter, så gi meg en heads up.