#11
 3,704     Ringerike     2
Trådstarter fikk vel ikke svar på det han spurte om?

"Hva koster det å flyte et garasjegulv på ca 40kvm?"

Er av interesse for meg også da jeg har en garasje som trenger påstøp ca 6cm.
Signatur

   #12
 1,421     Bærum     0

Når det gjelder fall i garasjen, har jeg forstått det slik at man flyter gulvet først, for deretter å slipe fall på det. Stemmer det?

Med litt peiling er det fullt mulig å lage fall og rette av i en vending med avrettingsmasse, men det krever at du vet hva du gjør. Hvis du skal rette av gulvet kommer jo prisen an på hvor mye masse du trenger. Jeg fikk rettet av et kjellergulv (over gulvvarmerør) på 43m2 med ca 4 cm og det kostet meg kr 320,-+mva per m2, ferdig lagt. Det gikk med sinnsykt mange sekker med avrettingmasse og de var to stykker med pumpe som gjorde jobben. Jeg orket ikke tanken på å  blande og kjøre ut greiene selv, spesielt ikke siden det lå gulvvarmerør oppå det gamle gulvet som ikke tålte for mye julig.
Signatur
   #13
 4,110     Akershus (Follo)     2
Det blir myyye sliping om du sliper fall! Legg fallet med det samme.

Du skriver 49m2. La oss anta at det er 7m den ene veien.

Betong med fall 7-14cm (1cm/m) gir gjennomsnitt tykkelse 10,5cm.
0,105m * 40m2 = 4,2m3 á Kr. 2000,- = Kr. 8 400

Armeringsnett: Til 40m2 går det med 5 nett på 2x5m. K189 veier 30Kg/Stk. Pris ca. 20Kr/Kg. Så regn 30 * 5 * 20 = Kr. 3 000.

Så tilkommer endel småtteri som armeringsstoler, lirer (om du bruker det), verktøy du ikke har osv. Skal du bruke helikopter til glatting så regn med rundt 1 000,- i leie og frakt av det.

Dette er ca. priser. Jeg betalte mindre, men får kanskje noe bedre priser ettersom jeg bor nær Oslo. Det er vel Sortland som er nærmest for deg, og der er det kanskje ikke særlig konkurranse når det gjelder disse produktene.

Dekk til garasjen innvendig, ialfall nær gulvet. Det blir gjerne litt sprut når betongen blir levert. Og få med deg minst en, gjerne to mann med sterke armer. Spander gjerne noen kroner på ventetid for betongbilen for å kunne ta deg tid. Jeg la flatt gulv og det var tungt nok, jeg kan bare tenke meg hvor tungt det må være å flytte betong til et høyere punkt om du får for lite fall! Husk verktøy til å disse betongen.

Og støp ned et 50x50 vinkeljern i portåpningen som kantforsterkning.
Hvis det gulvet du har er sterkt nok og ikke har sprukket opp, så er nok 7cm tykkelse i portåpningen mer enn sterkt nok. Men mye av betongprisen er jo i frakt, så det blir ikke allverden å spare på å gå ned til 5cm. Men du kan kanskje gå ned en tykkelse i nett, da veier de ca. 21Kg/Stk. (K131). Gulvet i min gamle garasje var 5cm påstøp med K131 over solid gammelt støpt gulv med 5cm Isopor over. Den påstøpen var det eneste som var bra i den garasjen. Det holdt oppjekking av 2,5t tunge biler med flaskejekk uten problem.

Ang. oljeutskiller: Jeg har ikke hørt noe om at det er nødvendig for utvendig dreneringsrist.  Om du har innvendig sluk så mener jeg du må ha oljeutskiller.
Signatur
   #14
 822     Ullensaker     0
Fall støper du med en gang,nødvendig verktøy er en fall-laser. Legg ut betongen med fall 1cm per meter og deretter "disse" med et egnet verktøy fra lavest til høyest.
Avslutning: Stålglatting med helikopter.
Det virker som det er en del som har fått problemer med fallbygging og støp av garasjegulv. Hva er grunnen til dette?
   #15
 22,342     Akershus     1
Når du skal ha garasjegulv: Støp fall med en gang!

Jeg laget et garasjegulv for en kunde som ikke skulle ha fall selv om jeg anbefalte det meget sterkt. Dessuten skulle han ikke ha gulvet glattet. Selv om jeg anbefalte at det i det minste burde brettskures. Da betongen var begynt å bli (for) hard ville han plutselig ha gulvet brettskurt. Etterpå får jeg klage på at vann samler seg i garasjen. Etter dette støper jeg ikke garasjegulv uten fall.