4,127    8    0  

Bør man ha fall i varm avfuktet garasje?

lto
 65     Sola     0
Som topic. Har ikke høyde til å skape fall mot port. Må isåfall bli langsluk i garasje midt under bilen. Skal ha gulvvarme som skal stå på hele året og kraftig sorbsjonsavfukter.

Hva bør minimum fall per meter være for at vannet virkelig skal renne ned i sluken, og ikke bare bli liggende? Snakket med kommunen og det er greit så lenge røret fra sluken ikke går i drens eller kloakk, men bare rett i grunnen.

Hvor mange liter er det snakk om som renner av bilen når den er våt? 5?

Det vil være maange tusenlapper å spare på ikke å ha innvendig sluk, da jeg kan ta støpejobben selv med et flatt gulv.

   #1
 6,009     Finnmark     0
Skal nok relativt mye fall til før det renner av seg selv!
Flere jeg kjenner har støpt flatt gulv og bruker vannstøvsuger......
Denne problemstillingen lurer jeg også på ved bygging av ny varmgarasje ( river gamle).....
Med sluk så vil man risikere at det fryser/ ekstra varmetap /ekstra utgifter med tinekabel.........
Signatur
   #2
 153     0
Sluk i garasje utløser også krav om oljeutskiller. Det beste er en vannrenne utenfor porten.
lto
  (trådstarter)
   #3
 65     Sola     0
Takk folkens!

Ifølge han kommune mannen på byggesaker var greia at det var greit å ha sluk til det fri. Må få det bekreftet isåfall på nytt.

Hadde jeg hatt nok høyde å gå på innvendig ville jeg hatt fall på hele garasjen mot porten. Det skal ihvertfall bli sluk utvendig på tvers av garasjeporten.
   #4
 1,749     Norge     0

Som topic. Har ikke høyde til å skape fall mot port. Må isåfall bli langsluk i garasje midt under bilen. Skal ha gulvvarme som skal stå på hele året og kraftig sorbsjonsavfukter.

Hva bør minimum fall per meter være for at vannet virkelig skal renne ned i sluken, og ikke bare bli liggende? Snakket med kommunen og det er greit så lenge røret fra sluken ikke går i drens eller kloakk, men bare rett i grunnen.

Hvor mange liter er det snakk om som renner av bilen når den er våt? 5?

Det vil være maange tusenlapper å spare på ikke å ha innvendig sluk, da jeg kan ta støpejobben selv med et flatt gulv.

Kjekt å ha ett sluk(mot det fri) som du kan svabre vannet ned i da. Og legge litt fall rundt selve sluket, slik at du kan parkere over sluket med bilen full av snø.
Bluesman
   #5
 8     Vestfold     0
Fall 1cm pr meter og fall mot portåpning er absolutt å anbefale.få en gulvstøper til å legge ut betongen å ta eventuellt pusse jobben selv han legger ransonen i varer og fall deretter.Sparer deg for irritasjon i ettertid fulgt i varer er ikke å anbefale.
   #6
 219     Vestlandet     0
Men trenger man fall i en varm garasje da??  Jeg tenker med en gang at trådstarter da tenker på en slik garasje som kun "hobbygarasje" med for eksempel veteranbil stående der året rundt (?), og altså ikke noe inn-/ut- kjøring av våt bil der daglig.

Hvorfor da fall ?  (eneste jeg kommer på er hvis man vil spyle garasjen ren så vil det renne ut vann av seg selv)


Vil man merke det i praksis hvis man legger fall på 1:100 ??  Vil møbler på gulvet oppleves som skjeve?  Vil bilen rulle hvis man ikke har håndbrems på / ikke i gir ? 

Signatur
   #7
 349     Vestlandet     0

  (eneste jeg kommer på er hvis man vil spyle garasjen ren så vil det renne ut vann av seg selv)


Du oppsummerer det ganske bra her. Du skal ha et ganske stort fall, glatt gulv og en bra mengde vann hvis du vil se vannet renne ut av seg selv.

Skulle jeg velge på nytt, ville jeg i dag valgt hobbygarasje uten fall. Med 1:100 skaper det merarbeid i forbindelse med oppvatring av løftebukker og lignende. Og ja, 1:100 er nok til at bilen triller hvis den står i fri uten parkeringsbrems.

   #8
 5,415     Langhus     0
Jeg har bygd to garasjer, en uten fall (eller hovedsaklig uten fall, vi la inn litt fall siste 2 meter eller så), og en med 1:100 fall.
Begge garasjene har vært "varme".

Jeg er 100% sikker på at en eventuell neste garasje også skal få fall.
Selv om en ikke ser vannet "renne" er største fordel at vannet ikke fordeler seg ut mot veggene (hvor man gjerne har ting stående), men går hovedsaklig i retning porten.

Opplever ikke at mine biler triller i særlig grad, men nå har jeg ikke for vane å gå fra bilene mine uten en form for trillesikring
Signatur