(trådstarter)
   #31
 130     0


Vi har bestridd kravet og sagt av vi anser første tilbud som fastpris, og nå krever de 175,000 for det samme (kjøre bort 150 kubikk) eller så legger de ned arbeidet.

Her er det tydeligvis bare forsøk på se hva de kommer unna med.


Jeg ønsker og komme med et par synspunkter:

61,5.- per m3 fyllmasse lastet opp og kjørt vekk er helt latterlig billig i oslo, og bryte med nåværende entreprenør for og ende opp med at noen andre må gjøre denne jobben er idioti,her har dere alt og tape, tippavgiften er ofte høyere per m3 enn dette i oslo, og kjøre langt om lenger og lenger enn langt for å tippe gratis hos en bonde og betale bomavgifter osv er ikke butikk i oslo,så her taper entreprenør penger om han ikke kan benytte massen på et annet prosjekt han har i nærheten.
Send meg gjerne nr til entreprenør på pm, jeg har mange 1000m3 med diverve fyllmasser i oslo området jeg ønsker å bli kvitt utover høsten og betaler gladelig 61,5.- per m3.


Dere kan anse så mye dere vil men det som gjelder til slutt er hva som står i avtalen, det er vanlig med drøssevis av forbehold og avregning på masser og mengder, selv om det er fast pris per enhet, er det ofte regulerende mengder. Privat personer tar ofte litt lett på teksten i tilbudene og når forbeholdene inntreffer er det ofte det kommes med 15% maks avvik, om teksten er formulert "riktig" taper kunden i retten.
Vi har begynt så smått med at kunden ikke bare underskriver/bekreftet tilbudet, men også et ekstra skriv hvor det står(kort forklart) at de bekrefter at de har gjort seg kjent med innholdet i tilbudet,forstått innholdet, og forbeholdene samt hva de kan medføre.

Send meg gjerne hele avtalen og tilbudet, så kan jeg titte på det for dere.

Som tidligere nevt over her er grunnarbeider svært uforutsigbare, man kan møte på veldig mye rart i bakken.


Har sendt deg e-post.

   #32
 81     Trondheim     0
Helt enig i det Skage Næss skriver, men kart og terregn stemmer ikke overens her.

Hadde det vært 61,50,- pr/m3 så hadde jobben med å kjøre bort 100m3 masse kostet 6150,- (Eller 9225,- om det var 100m3 før det ble gravd ut.)

Farballa opplyser at dem skal ha, i utgangspunktet, 92 000,- ekstra. Dette blir jo en pris pr/m3 på 920,-.

Er det noe jeg ikke skjønner eller er det noe som ikke stemmer?
Signatur
  (trådstarter)
   #33
 130     0

Helt enig i det Skage Næss skriver, men kart og terregn stemmer ikke overens her.

Hadde det vært 61,50,- pr/m3 så hadde jobben med å kjøre bort 100m3 masse kostet 6150,- (Eller 9225,- om det var 100m3 før det ble gravd ut.)

Farballa opplyser at dem skal ha, i utgangspunktet, 92 000,- ekstra. Dette blir jo en pris pr/m3 på 920,-.

Er det noe jeg ikke skjønner eller er det noe som ikke stemmer?


Ny pris fra dem er nå 175,000. Og de har ikke spesifisert annet enn 175,000 for å flytte masser av regulerbar mengde. Om det fortsatt er 150-200 kubikk er det da 1166,- kroner pr kubikkmeter om det er 150 kubikk.

Mulig jeg bare skal kjøpe denne og gjøre det selv: http://www.finn.no/finn/b2b/truck/object?finnkode=51201529
   #34
 813     Østfold     0
Så jeg fikk mail nå, kjente igjen navnet ditt, sa jeg ikke den gangen at her var det noe som var latterlig lavt? Ikke overrasket over at det dukket opp noe her, hvordan gikk det med den veien de skulle ha 100k+ for?

Tenker jeg ser gjennom det du sendte i løpet av morgendagen.
Signatur
   #35
 813     Østfold     0
Jeg tok en titt nå allikevel.

1. I tilbudet fra husleverandør/entreprenør som jeg antar er tilbudet dere forholder dere til står det klart og tydelig under grunnarbeider "se vedlagt dokument"

2. I vedlagt dokument står det som overskrift : "Kostnadsoverslag for oppføring av et Mesterhus" i bunn står det : "Vi gjør oppmerksom på at alle forannevnte priser, bortsett fra Mesterhustilbudet er å anse som et uforbindtlig prisanslag. Anbud på dette innhentes separat, etter godkjenning. Lykke til med det videre valg av husleverandør !"

Såvidt jeg kan se her, er alle priser i dette tilbudet utenom prisen på selve huset og anse at kommer under teksten over her, og dette ikke på noen måte er noe annet enn et kostnadsoverslag, og det er under grunnarbeider, som jeg sa til deg tidligere noen helt rare måter å regne på, de skal jo ha mer for fiberduken under huset enn utgravingen av selve huset blant annet  ::) ::)
Nå som denne tilleggskosten kommer, så begynner det å nærme seg et noe mer realistisk prisnivå på jobben totalt sett syns jeg (som har sett tegningene)

Men de skal ha for at de har sendt avviksmelding på masser med stempel og greier, det så vesentlig mer seriøst ut en kostnadsoverslaget ihvertfall, lykke til  :)

Signatur
   #36
 81     Trondheim     0


Helt enig i det Skage Næss skriver, men kart og terregn stemmer ikke overens her.

Hadde det vært 61,50,- pr/m3 så hadde jobben med å kjøre bort 100m3 masse kostet 6150,- (Eller 9225,- om det var 100m3 før det ble gravd ut.)

Farballa opplyser at dem skal ha, i utgangspunktet, 92 000,- ekstra. Dette blir jo en pris pr/m3 på 920,-.

Er det noe jeg ikke skjønner eller er det noe som ikke stemmer?


Ny pris fra dem er nå 175,000. Og de har ikke spesifisert annet enn 175,000 for å flytte masser av regulerbar mengde. Om det fortsatt er 150-200 kubikk er det da 1166,- kroner pr kubikkmeter om det er 150 kubikk.

Mulig jeg bare skal kjøpe denne og gjøre det selv: http://www.finn.no/finn/b2b/truck/object?finnkode=51201529


Haha, ja kanskje du skulle gjøre det.

Håper dette ordner seg på en måte for dere. Foreslår at dere opprettholder en god dialog og prøver å få frem fakta om hva som egentlig gjennstår og hvorfor det koster så mye. Det er for meg opplagt at det må være mer enn bortkjøring av 150m3 masse som skal gjøres ekstra siden dem skal ha så mye ekstra. Få skriftlig og detaljert det som de mener må gjøres og til hvilken pris. Da er det nok lettere for andre å gi dere tips om hva dere skal gjøre videre også.

Lykke til! Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 130     0

Jeg tok en titt nå allikevel.

1. I tilbudet fra husleverandør/entreprenør som jeg antar er tilbudet dere forholder dere til står det klart og tydelig under grunnarbeider "se vedlagt dokument"

2. I vedlagt dokument står det som overskrift : "Kostnadsoverslag for oppføring av et Mesterhus" i bunn står det : "Vi gjør oppmerksom på at alle forannevnte priser, bortsett fra Mesterhustilbudet er å anse som et uforbindtlig prisanslag. Anbud på dette innhentes separat, etter godkjenning. Lykke til med det videre valg av husleverandør !"

Såvidt jeg kan se her, er alle priser i dette tilbudet utenom prisen på selve huset og anse at kommer under teksten over her, og dette ikke på noen måte er noe annet enn et kostnadsoverslag, og det er under grunnarbeider, som jeg sa til deg tidligere noen helt rare måter å regne på, de skal jo ha mer for fiberduken under huset enn utgravingen av selve huset blant annet  ::) ::)
Nå som denne tilleggskosten kommer, så begynner det å nærme seg et noe mer realistisk prisnivå på jobben totalt sett syns jeg (som har sett tegningene)

Men de skal ha for at de har sendt avviksmelding på masser med stempel og greier, det så vesentlig mer seriøst ut en kostnadsoverslaget ihvertfall, lykke til  :)


Hei,

Dette dokumentet fra husleverandør har de kun fylt inn fordi jeg ba dem om å gi meg gravetilbudet i excel og de ba meg sende over det jeg bruker for å ha oversikt. De sendte selv oversikt over graving kun som en sum (292 000). De la inn detaljer i dette dokumentet fordi jeg bruker dette dokumentet selv, kanskje er det derfor de tydeligvis har valgt å ha noe rare priser på ulike poster?

Vedkommende som står "med vennlig hilsen" har ingenting med dette tilbudet å gjøre f.eks. Videre er det feil navn på byggherre da dette var en feil som ble gjort i november i fjor. Jeg har kun beholdt regnearket av praktiske årsaker fordi det var praktisk enklere å få firmaet til å legge inn noe der så jeg kunne legge det inn i eget regneark.

Vi fikk en gjennomgang av gravetilbudet av prosjektleder, og vi stolte jo da på at han visste hva han gjorde. Og vi sa også at vi lurte på hvorfor graver hadde gitt lavere tilbud andre gang siden jeg hadde vært i kontakt med deg og du sa dette ville koste mer. Da gikk han gjennom og forklarte (og for oss som ikke vet hva disse tingene er så hørte det jo greit ut det, siden vi da hadde inntrykk av at dette var en fast pris. Det er mye som de har sagt muntlig som de går tilbake på nå, jeg kommer ikke til å ha noe muntlig kommunikasjon med prosjektleder lenger da det sies en ting og skrives en annen ting etterpå).

Kan jo si at foranledningen for endringsmeldingen er jo at de ba om 92,000 for 15 lass. Deretter ba jeg om klar dokumentasjon på hva som var gjort så vi kunne se de faktiske kostnadene(km,deponiavgift osv), og spesifisert hva de mente måtte gjøres med lignende detaljer. Når dette kom opp så sa de videre at vi kunne godt engasjere noen andre til å kjøre det bort om vi synes prisen var for høy, dette har de gått helt bort ifra slik jeg forstår denne endringsmeldingen.

De svarte da med å sende denne endringsmeldingen med stempel og det hele på 175,000 hvor det står egentlig ingenting om hvor mye de skal kjøre bort for 175,000. Det kan jo være et trillebårlass eller alt som er på tomta.

Kan jo forøvrig legge til at de arbeidet i under en uke nå, og er mer eller mindre ferdig. Det er leire og jord på tomta, og de har ikke møtt på noe uforutsett annet enn at de selv kom og sa at "vi har målt feil. Huset skulle ikke stå der vi trodde".

  (trådstarter)
   #38
 130     0



Helt enig i det Skage Næss skriver, men kart og terregn stemmer ikke overens her.

Hadde det vært 61,50,- pr/m3 så hadde jobben med å kjøre bort 100m3 masse kostet 6150,- (Eller 9225,- om det var 100m3 før det ble gravd ut.)

Farballa opplyser at dem skal ha, i utgangspunktet, 92 000,- ekstra. Dette blir jo en pris pr/m3 på 920,-.

Er det noe jeg ikke skjønner eller er det noe som ikke stemmer?


Ny pris fra dem er nå 175,000. Og de har ikke spesifisert annet enn 175,000 for å flytte masser av regulerbar mengde. Om det fortsatt er 150-200 kubikk er det da 1166,- kroner pr kubikkmeter om det er 150 kubikk.

Mulig jeg bare skal kjøpe denne og gjøre det selv: http://www.finn.no/finn/b2b/truck/object?finnkode=51201529


Haha, ja kanskje du skulle gjøre det.

Håper dette ordner seg på en måte for dere. Foreslår at dere opprettholder en god dialog og prøver å få frem fakta om hva som egentlig gjennstår og hvorfor det koster så mye. Det er for meg opplagt at det må være mer enn bortkjøring av 150m3 masse som skal gjøres ekstra siden dem skal ha så mye ekstra. Få skriftlig og detaljert det som de mener må gjøres og til hvilken pris. Da er det nok lettere for andre å gi dere tips om hva dere skal gjøre videre også.

Lykke til! :-)


Vi har bedt om dokumentasjon gang på gang siden dette kravet kom. De svarer ikke på våre spørsmål, og når jeg ber om spesifisert hvilke utgifter de faktisk har med et lass (km, deponi osv) så ignoreres det. Det står jo ikke noe spesifisert hva de 175,000 skal dekke, annet enn at det er masse som skal bort. Hvor mye det er som skal bort, og hvordan står det ikke noe om.
   #39
 813     Østfold     0
92000 for 15 lass, den skulle vi glatt matchet  ;D

Når det gjelder innsyn i kostnader, så har du strengt tatt ikke noen rett til å se det, men for 175 000.- får du fjernet betydelig mengder masse, avhengig av massetype (ikke stein) beregn deg rundt 180-200.- eks mva per m3, delt på 200, så får du 700m3 masser.

Ta deg en tur på tomten, selv en "amatør" ser forskjell på om det ligger igjen 1 eller 70 lass, det er dog vanskeligere å se om en stor haug er 50 eller 70 lass (jeg bare tenker på det du skrev her tidligere om at du ikke visste om det var et trillebårlass eller mange lass)

Signatur
   #40
 836     Østfold     0
Jeg tenkte det samme, at kostnadene de har ikke er noe man har rett til å se.

Er det et alternativ å gjøre opp status så langt, og kjøre resten på timer med et avtalt prosentvis påslag på deponeringsavgiften? Hvis du tror at det er overpris på det resterende mener jeg.

Kjedelig start med forsinkelser og masse mas så tidlig i prosessen. Håper det løser seg på fornuftig vis.
Signatur