17,624    40    0  

Kjøkkenavdelingen på Ikea Furuset : Dårlig kundebehandling

 221     Ise     0
Vel som headingen seie så er ikkje fornøgd i det heile tatt på Ikea Furuset.

Vi har vært inne 6 ganger (kjørt fra Sarpsborg) Så kjøkkenet våres er egentlig like dyrt blitt som kjøkkenet fra Aubo hos Monter.

Ringte igjen i dag og spørte åssen det gjekk med leveringen, dei kunne ikkje love at dei kunne levere på datoen som blei avtalt på Furuset.
Tillegg har dei lagt inn feil handtak, eg ringte 1 dag etter vi hadde betalt kjøkkenet og tenkte dette var smal sak å endre! Niks vi må reise inn til oslo med dei handtaka vi får og bytte der. Kunne ikkje bytte dei på ordren. Møkka firma.

Rekna med det er mange som har iritasjon momenter på ikea.
Det verste er vel det at dei som er der ikkje har peiling på kjøkken tegninger i det heile tatt.
For å ta eit eksempel, så sa eg vi hadde karnappel vindu på kjøkkenet. Eg fekk da spm om kva dette var.

Så kort sagt. Ja ikea er billig, men legger du til alle gangene du må kjøyre inn til oslo å endre ting, samt all iritasjonsmomenta så er du ikkje langt fra andre levrandører.

   #1
 223     0
Lurer også på hva et "karnappenvindu" er?? ;)

Mvh
Pumpemontør
Signatur
   #2
 279     Nordmøre     0
Jeg har aldri hørt om et karnappelvindu  ???

Vi bestilte kjøkken via telefon fra IKEA, og da fikk vi en mail hvor det sto at det ikke gikk an å endre noe i bestillingen etter at vi hadde bekreftet ordren. Årsaken til dette var at vi bestilte hjemkjøring i sone 2 (tror jeg det var, 2500,- kroner) og da kommer varene fra Sverige. De på vårt nærmeste varehus har derfor INGENTING med vår ordre å gjøre i det heletatt.

Vi har handlet for 120.000 på Ikea i høst og er storfornøyde med servicen! Fikk beskjed om 4-6 ukers leveringstid på kjøkkenet vårt pga spesialbestilte benkeplater og ble derfor meget fornøyd da det tok under en mnd før to kjekke karer fra BRING dukket opp med kjøkkenet mitt!

Å handle med IKEA har vært som en drøm fra ende til annen, og det til tross for at vi bor 4 timer unna nærmeste varehus. Jeg er ganske dreven på data, og har derfor "designet" kjøkkenet mitt selv uten hjelp fra noen på varehuset. Dersom vi hadde fått noe feil hadde det vært min skyld siden det er jeg som har tegnet kjøkkenet.

De svarer på telefonen, er superhyggelige alle mann og jeg har fått masse hjelp.

Jeg har fått mer enn jeg forventet fra IKEA, og vi er så fornøyde at foreldrene mine også har kjøpt seg kjøkken fra de nå, etter at de så hvor enkelt og greit det var med kjøkkenet vårt. Og ikke minst hvor fint det ble  ;D

De toppet alt da jeg ringte de litt fortvilt denne uka. Jeg har prestert å kjøpe en 60 baderomsinnredning , en 80 cm servant, og et 40 cm speilskap- I tillegg har jeg prestert å skru sammen innredringen og speilskapet uten å legge merke til at det er helt riv ruskende feil mål. Jeg skulle ha 80 cm i alt  ;D Joda, det var bare å komme med innredningen og skapet, så skulle jeg få bytte  Shocked

Jeg digger IKEA  ;D

Og jeg har bare vært på IKEA 1 eneste gang jeg i forbindelse med shoppingen vår, og det var for å se på benkeplater, hvitevarer og dørhåndtak
   #3
 537     0
Husker jeg hadde en lang runde med Ikea ang. en benkeplate lagd på mål for noen år siden.

Husker ikke akkurat detaljene nå, men det var mye frem og tilbake, før jeg endelig fant benkeplata mi merket med navn og det hele i billigkroken!

Når man handler kjøkken på Ikea er nok det beste å bruke litt tid på å finne ut av alt man trenger selv, i stedet for at en kjøkkenkonsulent skal rable ned noe på ti minutter.

Men til tross for litt dårlige erfaringer med Ikea blir nok også mitt neste kjøkken derfra.
Hva gjør man ikke for å spare noen kroner!
Signatur
   #5
 4,148     Oslo Vest     0
Dersom man ser på det volumet Ikea selger så kan det synes som om det ikke er så veldig mye klager. Noe vil alltid gå galt og jeg vet av erfaring at det lønner seg å sjekke både en og to ganger.

Dersom Ikea har levert feil skjønner jeg ikke at de vil bytte. Du kan dog gå i bytteavdelingen/reklamasjon på Furuset og si at noe manglet og du vil helt sikkert få de håndtakene du egentlig bestilte uten å måtte dokumentere noe.

Ikea er billig og man får normalt sett det man betaler for, det vil si at kvalitetssikringen ikke alltid er like god. 
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 221     Ise     0
Får byttet det, men fatter ikkje at eg skal måtte bruke nesten 4 timer kjøring tur retur for å bytte handtaka når dei enda ikkje er levert og dei kan berre taste det inn på dataen for å levere riktig.
Det er jo på tryne.
   #7
 279     Nordmøre     0
Hadde det vært tilfelle at de bare kunne taste det inn på dataen så hadde de gjort det, garantert  Wink

   #8
 874     Oslo     0
Enig at systemet er litt tungrodd med tanke på at man ikke kan gjøre endringer på ordren etter at den er effektuert. Men dette blir gjort for å begrense antall ledd, noe som igjen kutter kostnader. Derfor er det ingen retrettmulighet i dette leddet, men du kan laste hele kjøkkenet ditt på en henger og levere det på furuset med en gang du får det. Prøv det med monter, maxbo, hth, kvik eller noen andre.


At du må på Ikea 6 ganger for å kjøpe et kjøkken sier i mine øyne mer om deg enn Ikea. Jeg har tilsammen kjøpt 4 eller 5 kjøkken, alle på første forsøk.

Ofte kan det være lurt å kjøpe småting som håndtak selv, når man likevel er der

Det at man får tegnehjelp på varehuset når man kjøper et "billig kjøkken" er service utover det vanlig. Flere andre kjøkkenprodusenter behandler deg da som annenrangs.

P.S

Mail og telefon er oppfunnet, hadde du tegnet selv kunne du kjøpt hele kjøkkenet uten å dra dit.

Hilsen en som har jobbet på Furuset i 7 år av studietiden sin.
   #9
 469     Kløfta     0
Jeg har en ganske annen erfaring enn deg når det gjelder å bestille kjøkken på Ikea.

Hadde brukt litt tid på tegningen selv, så når vi reiste for å bestille, så tok dette sikkert ikke mer enn et kvarter sammen med en butikkansatt som sjekket at vi hadde fått med foringer der vi trengte det osv.

Vi bestillte kjøkkenet 30 aug, og fikk det levert to uker senere  (13 sept.)

Når vi talte over delene etter leveringen (en bestilling på ca 50.000), så var det ingen deler som manglet! Det var en vaskelist som var knukket i skjøten, men det noterte vi bare på fraktbrevet til sjåføren, og så bytter vi den bare en dag vi kjører forbi (bor ikke så langt fra Ikea)

Tips: Dersom de mangler noen av delene til kjøkkenet på lageret i Sverige, så lønner det seg å spørre om de har delene på lageret i Oslo og evt hente dem ut der. Hos oss, så manglet det tre fronter, som de hadde i Oslo. Butikkmedarbeideren sa at dersom man ikke hadde hentet ut de tingene som var i manko i Oslo, så måtte man regne med at leveringen tok ca fem uker.

Et lite irritasjonsmoment var at sjåføren ville ha meg til å underskrive fraktbrevet før jeg hadde sjekket at alt var med og at ingenting var skadet. De forsøkte også å skjule at den ene vaskelisten var skadet. Men dette har med transportøren å gjøre, og ikke Ikea...

   #10
 925     0
Kjedelig at det ble en lei opplevelse. Men som det er nevnt, dette med endringer på distribusjon står nevnt i kjøpsvilkårene bakerst i ordren, og det går som nevnt på at ting skal skje gjennom mange ledd og ja, hadde man bare kunnet trykke på en knapp for å fikse det, ville det selvfølgelig blitt gjort :)

Og som andre nevner, med de volumene som går gjennom kassene i de 5 (snart 6) varehusene i Norge, er det overraskende lite kjedelige tilbakemeldinger. En mager trøst for dere selvsagt, men synes Ikea får utfortjent mye pes noen ganger :)

Vil forøvrig nevne at i år igjen ble igjen våre 5 varehus de 5 beste på kjøkkensalg globalt i ikea...globalt! År etter år etter år Smile Må gjøre NOE riktig?
Signatur
   #11
 575     Romerike     0
Min oppfatning er at IKEA er uslåelig på kombinasjonen av kvalitetssikring, design, kundebehandling og pris. Det eneste som irriterte oss - en gang for mange år siden - var at det var
en del til Billy bokhyllene som ble støvsugd fra lageret dems av andre kunder enn oss.

Og, vi og barna våre har aldri vært så glad for kjøttboller som de vi fikk hos IKEA i Malaysia!
Skal si lokalbefolkningen glanet på kjøttbollehaugene :-)
   #12
 103     Oslo     0
Var på IKEA Furuset i går og fikk egentlig helt grei hjelp og litt tips til min løsning, så så langt virker det helt greit.

Hverken fantastisk eller dårlig.
  (trådstarter)
   #13
 221     Ise     0
Tlf fra Ikea igjen i dag, desverre vi må flytte leveringsdato igjen pga kjøkkenet er forsinket. Dette er 2 gang på 1 veke. No kjem første delen tidligst 9 oktober og resten 29 oktober.
Er det mulig å trekke seg fra heile greia å få igjen pengane. Mitt møte med Ikea er ikkje bra!
   #14
 2,397     Bjørkelangen     0
håper virkelig ikke dette skjer meg når skal bestille kjøkken,men den tid den sorg
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 221     Ise     0
Det virker som det kun eg så har hatt problemer.
Det er greit med forsinkelser en gang det skjønner eg kan skje.
Men når faktisk kunde veilederen på Ikea Furuset står og lover at kjøkkenet kjem 23 september, så er det litt krise for meg no.
Snart ferdig med alt arbeid og gjenstår kun kjøkken til innflyttning.
Så krysser fingrer for at dette nå kjem den 09 oktober!
   #16
 103     Oslo     0
Jeg var å henta ei rad med overskap i dag, samt gikk gjennom siste planen og han jeg fikk hjelp av var både flink og effektiv.

Kutta ned til 1 demper pr skap siden jeg hadde mest små skapdører og sparte noen hundrelapper bare der.

Så jeg er fornøyd med de.

Jeg henter kjøkkenet i 4 delordrer slik at jeg slipper å fylle hele leiligheten på en gang og det fungerte greit og.

Har hovedlista, så fra den plukker de ut de enhetene jeg vil hente og så stikker jeg på lageret for å plukke opp.

I går var det 126 kilo kjøkkenskap Smile på ca 200 liter

Neste gang blir det nok mer

Gleder meg stort til alt er på plass kanskje i slutten av neste helg Grin
  (trådstarter)
   #17
 221     Ise     0
Ikea ringte igjen i dag. Kjøkkenet er forsinket enda meir.
Men dette var ingen bombe.
   #18
 279     Nordmøre     0
Du kan trøste deg med at det ikke bare er du som har problemer med å få flytte inn. Hvis det bare er kjøkkenet som mangler hos deg kan du trøste deg med at vi ikke får lov å flytte inn pga klager fra naboene i byggesak  ;D Det er straks litt værre!

Skjønner det er irriterende når kjøkkenet er forsinket. Her ble jeg positivt overrasket fordi de sa 4-6 ukers leveringstid, og jeg da automatisk sikta meg inn på 6 uker. Kom etter under 1 mnd!
   #19
 925     0
Mener ikke å virke mistroisk, men dette med å 'love' leveringsdato har vi gått igjennom så ufattelig mange ganger at jeg orker ikke tro at det er noen som gjør det enda...

Vil igjen henvise til Kjøpsvilkårene som står i distribusjonsordren din:

Levering
Vær oppmerksom på at din ordrebekreftelse kun angir en antatt leveringsdato.

Dersom du bestiller Total transport (vareplukk, transport og innbæring av varene) leveres varene fra IKEA sentrallager i Sverige.
Så snart varene er klare for levering, vil vi kontakte deg for å avtale en eksakt dato for levering. Levering skjer på hverdager, og leveringstidene vil variere avhengig av hvor du bor. Varene bæres innenfor døren, og settes på en (1) angitt plass, på avtalt leveringsadresse. Unntak vil være i områder med vanskelig tilgjengelighet (f. eks enkelte øyer, fjellområder og områder uten helårig veiforbindelse).
Det må være kjørbar vei helt frem til leveringsadressen, og du må klargjøre fri adkomst for lastebil, slik at varene kan leveres uten forsinkelser.
Signatur
slt
   #20
 699     0
Kjøpte kjøkken inkl. alle hvitevarer og transport fra IKEA i vår/sommer,

Imidlertid eksploderte glasset til stekeovnen” da ovnen skulle settes inn.

Siden i sommer har jeg derfor blitt svært godt kjent med IKEAs pausemusikk, samt konversert hele 8 av Ingvar Kamprads ansatte med jevne mellomrom.

Tross utallige fagre løfter og lovnader har jeg ennå ikke sett noe til stekeovnsdøra, og nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret for juleribba.

Kjøkkenet til IKEA var greit nok det, men skygg unna hvitevarene om du ikke er ualminnelig glad i pausemusikk og utstyrt med tålmodighet over gjennomsnittet.

   #21
 279     Nordmøre     0
Haha, fordi du har vært uheldig med døra på stekeovnen din må vi alle unngå alle hvitevarer fra IKEA?  ;D

Ingen av mine hvitevarer eksploderte  Wink
slt
   #22
 699     0
Jeg har tydeligvis ikke formulert meg klart nok, beklager.  ;)

Poenget var ikke stekeovns-døra mi, men evne, vilje og tiltak for å gjennomføre service på produktene.


Whirlpool produktene de selger på IKEA er sikkert ikke bedre eller verre en det de selger andre steder.

Når en kjøper komplett sett med hvitevarer til et kjøkken kan det selvfølgelig skje at det kan oppstå feil og mangler som fører til at produktene ikke fungerer.
Siden dette er innretninger som brukes daglig er det jo greit at forhandler har en kundeservice og ett apparat som innen rimelig tid er i stand til å utbedre feilen.

For min del finner jeg det lite tillitsvekkende at en enkel feil som jeg refererte til ikke kan bli tatt hånd om og utbedret i løpet av en fire måneders periode.

Som sagt er jeg fornøyd med øvrig kjøkkenleveranse fra IKEA, men ut fra tidligere kjøp fra lokale hvitevareforhandlere, tilbyr disse en betydelig raskere og mer effektiv service overfor kundene sine.
   #23
 5,112     Troms     0
Kan informere at vi har handlet hvitevarer fra absolutt øverste hylle. I dag ble kombiovnen reparert for 2 gang på 1 år. Stekeovnen er reparert 1 gang allerede. Venter nå bare på at dampovn og kaffemaskina ryker....hehe. Får håpe de ryker innenfor reklamasjonstiden.

Reparatøren hadde egentlig kun en kommentar: Jo meir dei koster, jo meir avanserte er de, og jo meir avanserte dei er, jo meir elektronikk er det inni de. Jo meir elektronikk de har, desto meir jobb på meg  :D

Han sa det egentlig bra synes jeg, særlig da han tørt kommenterte at bare det ene kretskortet i kombiovnen kostet jo mer enn den billigste stekeovnen til Ikea. Han skjønte ikke hvorfor vi bare ikke kjøpte Ikea all over, så kan man jo bare kaste skiten når det ryker og kjøpe nytt, det blir jo billigere for produsentene Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 221     Ise     0
Tjo ho, Ikea ringte fredag igjen.
Hei det er fra Ikea kundeservice.
Hei du, kjøkkenet er forsinket meir...
Ehhh ja vi beklager. Forventet levering 28 oktober!!!!!
Gitt opp eg. Lever det du har så driter eg i resten så lenge, sitter å betaler på avdrag til eit hus uten kjøkken som eg har litt vanskelig å flytte inn i.

Aldri meir!!
  (trådstarter)
   #26
 221     Ise     0
Vi var tidlig ute vi, bestilte det i slutten av august. På furuset fikk eg beskjed om å velge lev dato. Denne blei satt til 24 sept.
   #27
 469     Kløfta     0
Skjønner at dette er veldig irriterende. Jeg var som sagt heldig - bestilte kjøkken 30 aug. og mottok det 13 sept.

Kjøkkenarmaturet har jeg nok ikke vært like heldig med. Bestillte 23 sept. Skulle få det to uker etter, men har nå fått ubekreftet leveringsdato 26 okt  >Sad Dette er riktignok ikke Ikea, men VVS-Kupp...

Er det ikke det ene, så er det det andre...
  (trådstarter)
   #28
 221     Ise     0
Etter mykje diskusjoner så fekk eg del levert kjøkkenet mitt i kveld.
Håper eg har alle skroga så eg kan få satt det opp.
  (trådstarter)
   #29
 221     Ise     0
Det viser seg at det mangler ein del.
Snakket med ikea i dag da eg ikkje har fått ein eineste foring.
Ho sa det at det er tegnet inn foringer på tegningen på eine sida av vinkel kjk men ikkje andre sida. Foringene er altså ikkje blitt bestilt av han som hadde kjk bestillingen for meg.

Dette vil da seie at den sida som han ikkje har regnet med foringer så er benkeplate ca 3 cm for kort. Regner med at her blir det diskusjon om kven som har feilen da eg har signert på at dette er riktig. Men eg har jo signert i forhold til info fra selgeren på ikea.
Nokon som har vært borti dette?
Benke plata er spesial bestilt.
   #30
 279     Nordmøre     0
Tegnet du ikke kjøkkenet ditt selv?  ???

Jeg brukte ukesvis på planleggingen av mitt kjøkken, og tegnet det om og om igjen flere ganger før jeg ble fornøyd. Fikk alt jeg bestilte  Smile
   #31
 469     Kløfta     0

Skjønner at dette er veldig irriterende. Jeg var som sagt heldig - bestilte kjøkken 30 aug. og mottok det 13 sept.

Kjøkkenarmaturet har jeg nok ikke vært like heldig med. Bestillte 23 sept. Skulle få det to uker etter, men har nå fått ubekreftet leveringsdato 26 okt  >Sad Dette er riktignok ikke Ikea, men VVS-Kupp...

Er det ikke det ene, så er det det andre...


Får kanskje rette opp det dårlige inntrykket noen kan ha fått av VVS-Kupp... Når jeg klagde på lang leveringstid, (forsendelsen hadde blitt forsinket fra Tskland) så bestillte dei stedet armaturet fra en annen leverandør som hadde det på lager. Har fått melding fra posten om at det er på vei nå, og vil få det en av de nærmeste dagene...
   #32
 78     Mosjøen     0
Vi handla kjøkken på IKEA og hadde heldigvis ikke de problemene som enkelte har!!!!

Vi starta planlegginga/tegning i februar/mars, tok kontakt med IKEA kundeservice i beg. av mai..
Fikke VELDIG god/mye hjelp av kundebehandler. (samme kundebehandler hele tiden), selv med flere forandringer så var han like blid og hyggelig hele tiden..
Bestillte det rundt 20 mai. fikk leveringen på døra 3 uker senere og det manglet INGENTING....
Vi er derfor kjæmpefornøyd...

men selvfølgelig gjør ALLE selgere/firma uansett sjanger feil av og til... 
  (trådstarter)
   #33
 221     Ise     0
Vi tegnet kjøkkenet mange ganger vi og i forskjellige varianter.
Grunnet til at dette blei tatt manuelt til slutt var grunnet den dagen vi var å bestilte fungerte ikkje tegneprogrammet ordentlig og vi blei derfor kastet ut av programmet mange ganger.

Selgeren tok da alt dette manuelt.

Det største problemet mitt no er at som eg fryktet at benkeplata med underlimt vask ikkje passer.
Vasken kjem 10 cm inn på oppvaskemaskina.

Kor lang lev tid er det på dette? Regner med det blir ein diskusjon på kven som har skyld men eg har funnet feilen til dette og det er for han har glømt å legge til 10 cm på eit utstikk på det 120 cm hjørneskapet.

   #34
 925     0
10cm utstikk på 120cm hjørne? Hvorfor skal du ha så mye? Holder vanligvis med 2-5cm foring avhengig av hva som er i skapet ved siden av.
Signatur
  (trådstarter)
   #35
 221     Ise     0
Det er den foringen som følger med 120 cm hjørne skapet.
   #36
 925     0
Det er ment som en mal, du trenger ikke bruke hele Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 221     Ise     0
I dag ringte IKEA for 7 gang og sa noken av frontene er utsatt til 9 desember.
Det skulle ha komt i slutten av september.
Makan!
  (trådstarter)
   #38
 221     Ise     0
Til skrekk og advarsel. Dei har ikkje kommet enda!!!!
  (trådstarter)
   #40
 221     Ise     0
Ramsjø.

Men holdte på å svime av på torsdag.
Siste rest kom!!!
Bra ikea Berre 5 mnd for seint forhold til det dokke sa!!