9,193    14    0  

Skal lage bue i gjerde, hvilken løsning?

 708     Buskerud     0
Driver å setter opp ett stakittgjerdet som skal ha en innvendig bue og en utvendig. Ønsker at det skal være en jevn bue. Materialene jeg bruker er 4"*4" som stolper og 1,5"*3" som tverrliggere. Disse ligger på tvers på høykant. Har tenkt å skjære tverrliggeren i skiver på ca 1cm og lime dem sammen samtidig som de legges i press slik at det blir en bue. Er dette mulig å gjøre eller burde jeg heller skjære de ut av ett større stykke, enten helt eller limt? ??? Veldig taknemlig for forslag...... buen skal ikke være så veldig lang eller cuvet.

bex
   #1
 4,293     Østlandet     0
leste i et blad at tips for bue er og bruke kjetting, fest dem i høyeste punkt på vær side, og bestem buen med slakket på kjettingen
Signatur
   #2
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hva er radien?

Jeg laminerte et rekkverk og det ble bra det. Men holdt ikke mange årene. Limet var vannfast (dyrt), men problemet var nok at jeg ikke hadde nok press på formen så det ble kapillærsug enkelte steder i limskjøten.

Om du laminerer så pass på at du gjør det med mindre radie enn du skal ha. Det retter seg ut etterpå. Flere tynne lag retter seg ut mindre enn få tykke lag. Best er det å forbøye dem med stim, men hvem har nå slikt tilgjengelig?

En annen løsning er å få buene valset i rektangulært rør, stål eller aluminium. Det syns jo ikke hva det er når du har malt det.
Signatur
   #3
 178     Halden     0
Å lage en slags limtre høres ut som en tidskrevende og vanskelig løsning, men det vil nok være den absolutt peneste. Det er jo noen her som har erfaring med å lage limtre her, gjør et søk, så tror jeg du vil finne tips på materialer.

Et alternativ er å skjære ut buer i finer slik at lamellene ligger over hverandre i stedet for sideveis. Lettere, men ikke like fint.
  (trådstarter)
   #4
 708     Buskerud     0


Jeg laminerte et rekkverk og det ble bra det. Men holdt ikke mange årene. Limet var vannfast (dyrt), men problemet var nok at jeg ikke hadde nok press på formen så det ble kapillærsug enkelte steder i limskjøten.

Om du laminerer så pass på at du gjør det med mindre radie enn du skal ha. Det retter seg ut etterpå. Flere tynne lag retter seg ut mindre enn få tykke lag. Best er det å forbøye dem med stim, men hvem har nå slikt annen løsning er å få buene valset i rektangulært rør, stål eller aluminium. Det syns jo ikke hva det er når du har malt det.



Hva slags lim brukte du? kan man ikke bruke vanlig trelim som er beregnet på inne og utebruk? hvor tykke lameller ville du brukt? radien er ca 1,5 meter. Hva skjedde når liminga begynte å gå opp, fikk du redda det eller måtte du lage nye? Hva brukte du som form, har selv tenkt å slå ned stokker i bakken...... takk til alle som har svart
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0

Hva slags lim brukte du? 2-K Epoxy til bruk i båtbygging. Husker ikke navnet.
kan man ikke bruke vanlig trelim som er beregnet på inne og utebruk? Tåler ikke konstant fuktbelastning.
hvor tykke lameller ville du brukt? Jeg brukte 10mm. Radien er ca. 1,5m her også.
radien er ca 1,5 meter. Hva skjedde når liminga begynte å gå opp, fikk du redda det eller måtte du lage nye? Råttent treverk i lamineringen må nok regnes som tapt.
Hva brukte du som form, En stor bordplate med pålimte klosser og hull for tvinger.
har selv tenkt å slå ned stokker i bakken...... Det holder neppe. Blir kraftig spenn i det.
takk til alle som har svart
Signatur
   #6
 3,258     Akershus     0
Hva med å bruke bruke båtbyggermetode. Lage en rigg og dampe/varme virket for bøying?

Ville jo bli lekkert.
Signatur
bex
   #7
 4,293     Østlandet     0
går vell ann og borre og skru, viss man er redd for limet?
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 708     Buskerud     0
noen med erfaring med utskjæring av stort stykke? vil det bli sterkt nok?
slt
   #9
 699     0
Du kan legge en skjult strekkavlastning i bordet (feks flatjern) for å hindre at det kurvede bordet går tilbake til sin opprinnelige form om det er steamet.
Strekkavlastnings materiale er her selvsagt litt kortere enn bærestykket.
Prinsippskissen viser en form for løsning.  En kan selvsagt også frese ut spor for strekkavlastningen for å få ett penere resultat
Skal lage bue i gjerde, hvilken løsning? - Kurvet bord.JPG - slt
  (trådstarter)
   #10
 708     Buskerud     0
har tenkt å prøve det enkleste av alt nå for å se om det går, skal slisse inn masse spor på en side av bord...... noen formeninger?