16,866    25    0  

Bosch GDR 10,8-LI Professional Batteridrevet slagtrekker : Produkttest

 5,112     Troms     0
BOSCH PS40-2/GDR 10,8

Den GALE verktøymannen har nå en kort-kort brukererfaring med Bosch PS40-2/GDR10 slagtrekkeren.

Den er liten og hendig. jeg har ikke store hender og denne passer meg perfekt. Lysene er faktisk praktisk siden disse lyser opp(er 3 LED lys i front). Selve drillens batterier lades opp på ca 30 minutter og når full kapasitet etter et par opp/utladninger. Jeg brukte noen 6x80mm treskruer i hardt trevirke (først gjennom ei sponplate og deretter rett i trevirke). Denne slagtrekkeren drar gjennom med imponerende hastighet, men at den er raskere enn min Atlas Copco 12V skrudrill er vel en sannhet med modifikasjoner. Den er marginalt raskere vil jeg si. Det som kanskje skiller denne PS40 fra en vanlig drill er jo evnen til å skru skikkelig inn i trevirke uten å måtte bruke maks innstilling på skrudrillen. Her er den overlegen, å justere dybden du vil ha skruen inn i trevirket er enkelt og overbevisende. Den aller største ulempen er at hvis man skal ha inn så store skruer som 80-100mm inn i trevirke så vil det lønne seg å forbore med et litt mindre trebor først. Hvorfor det? Jo det bråker noe helt forjæ......når slagmekanismen slår inn, og det gjør den temmelig raskt i hardt trevirke. Samtidig unngår du at trevirket sprekker også hvis du skal bore i smale områder. En vanlig drill er altså mer "stillegående". Å skru skruer ut derimot gikk usannsynlig raskt og vesentlig raskere enn med 12V drillen.

Når det gjelder skru IKEA møbler, andre kjøkkenmøbler og slikt så er det ingenting som slår denne på hastighet. Den skrur alle skruer inn med lynets hastighet og her slår den 12V og 28V glatt! Dessuten er den klare fordelen med å ha en liten trekker åpenbar på trange små plasser.... Skifte av bits går raskt og her slipper du skru for å skifte bits, du bare drar fronten ut, vips så er bitsen ute. Enklere kan det ikke gjøres. PS40-2 er velbalansert, mye bedre enn min 12V og 28V drill. Det gjør den til mitt klare valg som ren skrutrekker hvor jeg trenger kraft og hastighet. GSR10/PS20-2 er nok i prinsipp det samme verktøy, men med mindre kraft og hastighet. Dog mye mye mer stillegående ved hard bruk.

Vesken som medfølger er praktisk og den har plass til både lader, begge batteri samt en god del bits som festes med strikk. Jeg fikk også med et slikt "pistolhylster" fra Bosch som gjør at den kan festes i beltet og alltid være med. Selve hylsteret har også feste for 5 bits i strikk.

KJØPT:
Hardwaresalesinc.com

PRIS:
1080,- NOK inkl frakt (mener jeg huske)
Pris i Norge er ca 1900,- - 2200,- avhengig hvor du kjøper den

Si fra hvis dere ønsker bilder av PS40-2 dere verktøyfetisjister som meg....
Siste redigering: Thursday, February 21, 2008 10:23:00 PM av byggebob
Signatur

   #1
 97     Vestlandet     0
Denne er genial.

Har hatt min GDR i 2 år nå og brukt den til følgende:

-skrudd lange skruer inn i bjelker når eg laget ny terrasse
-demontert en vanskemaskin (man kan sette piper og alle slags bits på med en overgang)
-skrudd inntil hjulbolter ved dekkskift (er nok for svak til å løsne dem)
-montert sammen møbler
-franske treskruer og bolter med muttere (gjerder og slikt)

Finnes nå også i "naken" utgave, så har man en GSR fra før får man GDR/PS-40 for nesten ingenting.
   #2
 56     Magnor     0
Fikk i dag min egen GDR10.8, av 2010 årgang. fader den er liten. brukte en gsr10,8 for et par uker siden av eldre årgang (les før designforbedring i år) og syntes den var liten og hendig, denne derimot er bare utrolig kompakt.
gleder meg mye til å bruke den på jobb fremover :)
   #4
 899     Bergen     0
Jeg måtte også ha meg en GDR, for 625 kroner, riktignok naken. Men det er en svært hendig maskin, og med krefter nok. Fint supplement til GSR'en
   #5
 636     0
GSR og GDR bruker samme batteri? Ergo samme lader.... Har rotet vekk lommelykten + 1 batteri til min skrumaskin... har akkurat vært innom batteryclub og bestillt et reserve....

Men då e det spørs om en sånn GDR skal prøves Smile
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg kan bare underskrive på Byggebobs test. Men har et tillegg:

Jeg kan ikke begripe at noen har turt å sette kråketærne sine på CE erklæringen for laderen!

"Byggeradioen" min har ikke helt gode mottaksforhold på NRK P1 under ståltaket. Men normalt går det bra. Helt til jeg putter et batteri i laderen og den konkluderer med at det trenger påfyll. Da går sirena på radioen. Alt den får inn er laderen! Er det en positiv side ved dette så er det at jeg får varsel om at batteriet er fullt, for da kommer P1 tilbake.  :P

Til sammenlikning hører jeg ikke et pip fra Makita laderen med mindre den står så og si rett under radioen.
Det samme skjer forøvrig med Peltor ørevarmerene, så det er ikke radioen.
Signatur

   #8
 3,234     Vestfold     0
Har både AEG lader, og Black & Decker lader som påvirker radio. De kan stå brukbart unna, men de overstyrer frekvensene helt i området. Dette gjelder uansett hvilken radio selvsagt.

Det er på det rene at laderne burde hatt bedre intern skjerming. De avgir utrolig mye støy.
   #9
 171     Nordland     0
Fikk lyst på en sånn gitt  Smile
Men ser det står "Charger requires 110 Volt input."
Da er det vel kanskje ikke så lurt å kjøpe det fra usa eller?

se på denne combo kit.
http://www.hardwaresales.com/cordless-power-tools/drills-drivers/bosch-clpk27-120-12v-max-cordless-litheon-2-tool-combo-kit.html

De ser jo veldig lik ut. Har de forskjellig bruksområde?
   #10
 3,234     Vestfold     0
Ene er en vanlig skrutrekker, den andre er en slagtrekker. Den siste slår skruene rundt når det blir for tung å sveive dem inn. Dessuten blir det mye mindre kraft du trenger å holde igjen med når du bruker en slagtrekker.