3,695    10    0  

importere reisverk..

 3     rogaland     0
hei..
er det noen som har noen erfaringer med å importere reisverk, takpanner, astfaltplater, fliser, spikerslag osv fra land som polen, estland eller lignende? 
er det noen merkbare kvalitetsforskjeller på treverket fra slike "billigland" ?


   #1
 22,342     Akershus     0
Jeg så noe trelast fra Latvia som var en fryd for øyet, men jeg har sett noe fra Finland som var totalt ubrukelig. Du må nesten se før du kjøper og får du noe dritt er det ikke lett å klage. Det vet selger og noen utnytter dette. Om det er verdt å ta risikoen vet jeg ikke. Du kan få gode priser her også hvis du har en stor ordre.
   #2
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er flere fordeler med å kjøpe lokalt. Få deg en byggekonto på nærmeste byggsjappe.

Det kan jo være fristende for en trelasthandler å kvitte seg med det han har av trelast type propeller og bananer når han vet kunden er 200mil unna i et annet land.

Du må jo også regne inn frakten.
Signatur
   #3
 1,170     Asker     0
Polakker som har greie på sånt og råd kjøper byggevarer i Norge og tar med seg til Polen...
   #4
 1,103     0
Reisverk er jo noe av det billigste du får kjøpt av byggevarer her i landet, så her er det lite å spare. Har sett tettningsprodukter fra Polen, velbekomme.
Har man ikke råd til å bygge med norske priser/varer så la være å bygge er mitt råd.
  (trådstarter)
   #5
 3     rogaland     0
tanken er jo å klare å spare der en spare kan...
men hva med feks takpanner, baderomsfliser, vinduer, ytterdører...?
at frakta kommer i tillegg er jeg fullstendig klar over, og ikke minst momsen..
å leie ein container å sende med båt er ikke så dyrt så lenge en har litt tolmodighet og ikke trenger å få den levert dagen derpå.
tenker også på å dra ned selv, for å plukke ut det jeg vil kjøpe, og selv være tilstede når ting blir lastet inn i containeren, for å være sikker på at en får det en har kjøpt...
noen erfaringer ute å går rundt disse tinga?  :-\
   #6
 1,093     Skjetten     0
Matrialene fra Polen/øst europa mangler for meg bekjent også NS stempling som er ett krav for matrial i bærende konstruksjon.

Når det gjelder vinduer/dører, hvordan skal du gå frem for å få U-verdien på vinduet samt eventuelt noen reklamasjoner ?

Så må du ta hele regnestykket kontra å handle lokalt...

Skal du reise til polen og handle der så kan du bare legge sammen

* Reise tur-retur
* Opphold (hotell/leilighet osv)
* "Arbeidstimer" som du bruker på lasting/lossing av container
* Fridager fra jobb, som du kanskje kunne brukt på andre ting som er viktigere for prosjektet ?

Total summen med matrial å de tingene nevnt ovenforbi bør være BETRAKLIGT lavere enn å handle lokalt for at det skal svare seg. Du bør iallefall ligge 40-50 000,- under prisen av norsk trelast for at det i det hele tatt bør vurderes spør du meg.
Signatur
   #7
 1,027     0
Vet av folk som har gjort dette, reist ned til Polen (sammen med polsk snekker) og handlet inn alt av gips, innvendig isolasjon, innvendige dører, flis, lim, avrettingsmasse, kjøkkeninnredning, parkett/laminat, tapet, strie.
Fyren sparte nok til at han skal ned å handle mer nå i høst til nytt prosjekt.

   #8
 317     0
Når det gjelder materilaer kan man jo kjøpe det på rot og få det skjært på en
profesjonell "gårdssag". Det tar selvsagt en del tid å skjære stokkene, kviste osv, men
man kan spare store summer på det. Kjenner en som valgte denne løsningen og han
anslo at han sparte godt over 100000 kroner på sitt hus.
   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Definer "profesjonell".

Jeg fikk skjært mesteparten av 32m3 av en med transportabelt sagbruk.
Og meterstokken hans må ha krympet i vask. Mesteparten havner godt under standardmål etterat jeg har justert det i plan og tykkelseshøvel. Det holder til vedbod, carport e.l. men for å bruke det der jeg trenger standardmål så må jeg dra dert ned til dimensjonen under. Og det blir det mye arbeid (for ikke å snakke om spon) av.

Så her som ellers: be om referanser!

Jeg betalte 8K penger, så det lønte seg vel noe i forhold til å lage ved av det.

Men har du ikke en kraftig plan/tykkelseshøvel så vil jeg si: glem det!
Forøvrig er det vel ikke lov å bruke det i bærende konstruksjoner i boliger ettersom det ikke er gradert trevirke.
Signatur
   #10
 22,342     Akershus     0
Ang priser.

Det ble kjøpt noe polskprodusert parkett på Byggmax.

For interessens skyld ble prisen i Polen sjekket. Resultat: Denne parketten var atskillig dyrere i Polen.