16,076    14    0  

Mur med struktur?

 4,110     Akershus (Follo)     0
Da blir det "vinger" på garasjen. http://www.byggebolig.no/index.php?topic=8744.msg106049#new

Og det blir forskaling og støp igjen. Disse støttemurene får jo en synlig flate. Veldig, egentlig ettersom det blir ut mot gårdsplassen. Jeg tenker å prøve på å få en stående bordstruktur på dem. Ikke over/underligger, men årringer og kvist.

Jeg prøvde å dytte noen bord fra garasjen jeg rev gjennom tykkelseshøvelen. Kutterstålet er sløvt og bordene lett fuktige. For det første byr jeg ikke et nyskjerpet stål på gammel maling, for det andre antok jeg det ville gi en grovere struktur på overflaten. Det stemte, de ble ikke akkurat glatte som barneromper. Men tykkelsen er ikke mer enn 10-12mm. Tanken var å stifte dem på forskalingslemmer med dykkertpistol.

Men her er jeg mottakelig for forslag. Bør jeg ha annethvert bord litt tykkere for å gi en antydning til over/underligger også?

Hva slag betong for å få frem strukturen med minst mulig luftlommer i?

Farget betong? Er det bare å spørre etter hos vanlig ferdigbetong produsent? Fins fargeprøver eller "referansemurer"? Dyrt?

Signatur

   #2
 822     Ullensaker     0
Nesten bare fantasien setter grenser for hva du kan bruke som hud. Personlig har jeg sansee for stående bordkledning med matriser som gjerne kan være halvparten av bredden av kledningsbordet. Disse må skråskjæres på langs(45gr). Det går øgså an å bruke liggende kledning feks lagt som vestlandspanel. Hvit eller rød betong koster ikke mye mer,og bruker du Skb er du garantert perfekt resultat.
Vær nøye med forskalingsoljen på synlig side og bruker du vanlig betong så bør du redusere steinmengden og riktig bruk av vibratorstav. Bruker du bil med t-bånd så kan du la den første betongbøtta gå i "torva" da dette ofte er mye stein..
  (trådstarter)
   #3
 4,110     Akershus (Follo)     0

Nesten bare fantasien setter grenser for hva du kan bruke som hud. Personlig har jeg sansee for stående bordkledning med matriser som gjerne kan være halvparten av bredden av kledningsbordet. Disse må skråskjæres på langs(45gr).

Mener du med dette at de skal ha faskant?

Slik:
__|\___/|_______|\___/|___

Eller:

__/\__/\____/\__/\____


Signatur
   #4
 822     Ullensaker     0
Ikke helt,fasingen må være slik at bordet blir lett å rive vekk igjen og de sitter som regel over bordkledningen med jevne mellomrom. Den avfasede lekta blir altså støpt inn i betongen og rives ut igjen for å skape mønster.

  (trådstarter)
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0

Ikke helt,fasingen må være slik at bordet blir lett å rive vekk igjen og de sitter som regel over bordkledningen med jevne mellomrom. Den avfasede lekta blir altså støpt inn i betongen og rives ut igjen for å skape mønster.


Da tror jeg jeg skjønner. Borde alt, så legge på lekter med faskant. Den bør vel være ganske tynn for at det ikke skal se overdrevet ut, eller?
Signatur
   #6
 822     Ullensaker     0
Du kan bruke 15mm eller 22mm,jeg pleier å bruke samme dimensjoner på kledning og matriser. Nå må jeg legge meg,pliktene kaller kl 0500 imorgen..
  (trådstarter)
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Hehe. Ja da må det være lov å legge seg nå.  :D

Men det holder bra å ta en titt på dette i morgen. Jeg regner med jeg har fått det riktig.

Mur med struktur? - Struktur.jpg - Einar_S
Signatur

  (trådstarter)
   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Da er det slik det blir.

Er i ferd med å kle forskalingsformene nå.

Og jeg er fristet til å prøve SKB med rødbrun farge. Men er litt redd for å få knallrød. Jeg har valget mellom Unicon på Vinterbro evt. Sjursøya og Norbetong Åsland. Er det noen som kan anbefale den ene aller andre til slikt? Eller er det ikke så sært som jeg biller meg inn?

Mur med struktur? - P1010506p.jpg - Einar_S
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0
Da har jeg akkurat snakket med Norbetong.
Og angående pristillegget for rød betong er min umiddelbare kommentar: Kvakk!
Rundt Kr. 1 000,-/m3  Shocked, og må bestilles fra Sveits (tar tid)!

<Prøver å komme ned i normal hjerterytme igjen>.
Signatur