21,838    41    0  

Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad

 288     Valderøya     0
Da begynner det å nærme seg slutten på mitt trappeprosjekt (http://www.byggebolig.no/index.php?topic=10865.msg106068#new) så det er på tide å begynne på neste...  :)

Jeg skal bygge innredningen til hovedbadet. Mye av motivasjonen her er som for trappen; priser hinnsides all fornuft hos rørleggerne, i tillegg til gleden av å mekke selv, og ikke minst få tilpasset det slik som vi vil.

Både skapene og benkeplaten er tenkt bygd av 15mm vannfast (exterior) MDF.
Er rimlig fornøyd med utformingen, men er veldig usikker på fargevalg.
Badet er flislagt med hvite vegger og sort gulv, samt dusjvegger i glassbyggesten med en liten blåtoning i.

Vurderer diverse gråtoner på innredningen. Muligens mørkegrå skrog med lysegrå benkeplate og blanke sorte fronter, hvis ikke det blir for hardt... ???
Har også vært innom en tanke med lys grå hammerlakk på benkeplaten, men er redd for at det kan bli for sært...  ???

Servanten er forresten denne: http://www.gustavsberg.no/28050_28520.asp

Legger ved en skisse og en halvtvilsom SketchUp-tegning av badet.
Alle råd og tips og synsinger mottas med stor takk!  Smile
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Innredning hovedbad.jpg - Mekkemikkel
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Hovedbad SketchUp.jpg - Mekkemikkel
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 288     Valderøya     0
Da har jeg ikke noen unnskyldning for å utsette dette prosjektet noe lenger, så da er det vel bare å sette i gang.  :)

Har brukt formiddagen til å planlegge plasseringen av alle delene på platene, for å få minst mulig svinn. Hvis jeg er noenlunde edrulig med sagen, så skal det gå med 4 plater totalt.
Så da er det bare å finne frem linjal og sirkelsag (og støvmaske!  Shocked ) og begynne å partere MDF'en!

Men er det ingen som vil synse noe om fargevalg og overflater? Hva kan bli kult  Cool på dette badet?  Grubler mye på dette uten å bli enig med meg selv....  ???
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Innredning hovedbad PLATER.jpg - Mekkemikkel
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Bad Status pr 6.sept.jpg - Mekkemikkel
Signatur
bex
   #3
 4,293     Østlandet     0
må vell bli noe høyglans maling av noe slag,  svart mot hvit er da ofte kult
Signatur
   #4
 6     Akershus     0
Må bare følge med i denne tråden også, du gjorde jo så bra innsats med trappen, jeg er helt imponert.

Fargevalg kan jeg ikke hjelpe deg med, jeg lider av akutt beslutningsvegring selv, så jeg gruer meg litt til å gå i gang med byggeprosjektet, og alle avgjørelsene...  Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 288     Valderøya     0
Da er jeg i alle fall i gang med det praktiske, og har fått saget limt og skrudd skroget til underskapet.

Gikk for enkle limte sammenføyninger forsterket med lameller + noen få skruer på kritiske punkter..
Den innfelte frontplaten over skuffene er skrudd fra innsiden og ikke limt, for å gjøre det lettere å komme til røropplegget til vasken hvis det trengs.

Nå skal dette få tørke til i morgen, og så skal jeg henge det på veggen og gjøre eventuelle tilpasninger før jeg lager benkeplaten, skuffene og frontene... ooog overskapet ja...  Smile
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Underskap fresing til lameller.JPG - Mekkemikkel
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Underskap prøvemontering.JPG - Mekkemikkel
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Underkap deler klar til monteri.JPG - Mekkemikkel
Mekkemikkel: Prosjekt innredning bad - Underskap ferdig limt og skrudd.JPG - Mekkemikkel
Signatur
   #6
 479     Eide på Nordmøre     0
Jeg skal ikke påberope meg å være noen interiørdesigner eller Jan Thomas, Kikki Sørum eller noe slikt, men jeg tror det hadde vært stilig med mørk grå (speilblank, selvsagt) med en stripe/bølge i en skikkelig kontrastfarge, for eksempel signalrød eller gul for å bryte det litt strenge uttrykket i designet. Bare et forslag...
Signatur

   #8
 3,997     Oppland     0
Hvordan oppfører MDF seg i fuktige omgivelser?Sveller det?
Tenker bare på konsekvenser dersom en bit ikke får maling eller det blir en liten skade inn på MDFen.

Du må legge ut kostnader på dette prosjektet og Grin
e18
   #9
 571     Rogaland     0
Jeg hadde laget det i hvitt, ihvertfall ikke noe mørkt, men så kan jo ikke jeg lage noe slikt heller Wink
  (trådstarter)
   #10
 288     Valderøya     0
Gjennomfarget MDF er en ting som jeg lenge har tenkt på å prøve, men ikke kommet så langt enda!


Hvordan oppfører MDF seg i fuktige omgivelser?Sveller det?
Tenker bare på konsekvenser dersom en bit ikke får maling eller det blir en liten skade inn på MDFen.

Du må legge ut kostnader på dette prosjektet og :D


MDF sveller hvis den blir våt ja. Jeg bruker fuktbestandig/exterior/MR-MDF, som tåler en del mer enn vanlig, men denne også sveller ved direkte kontakt med vann. Så det er viktig at alle flater som kan utsettes for direkte vannsøl er godt forseglet.

Proffe skamdyre innrdninger fra rørleggersjappa er oftest laget av standard MDF eller laminert spon, så sånn sett så burde min løsning bli bedre en de proffe....

Har ikke finregnet på kostnaden på dette, men for å ta det grovt så koster vel 4 plater MR-MDF ca 2.000,-. Så blir det jo litt maling, lim, beslag og sånt, så hvis vi sier rundt 3.000,- så tror jeg ikke at jeg bommer så veldig mye.

Speilet kommer jo selvsagt i tillegg. Har ikke sjekket pris enda, men ser ikke bort fra at det kan bli den dyreste posten i hele prosjektet....
Signatur