12,341    15    2  

Støttebein til sideplatene

 361     Bortevekk     0
Hei,


Jeg har et IKEA-kjøkken (FAKTUM) som skal (forhåpentligvis) på plass snart. På den ene siden blir det (fra venstre mot høyre) vaskemaskin, skap for kummen og så oppvaskmaskin. På toppen legges en benkeplate (NUMERAR eik). Mao. ingenting fancy.

Men! På "utsiden" av denne konstruksjonen må det jo være noe som støtter benkeplaten. Planen min var å bruke slike dekksider. Så skal det hele se ut som et slags benkeskap fra siden, enda det skjuler seg en vaskemaskin bak. Problemet er selvsagt at benkeskapene har bein som løfter skapet opp ca 16cm, og det ser ikke ut som at det er plass til å feste FAKTUM-bein kun på en dekkside. Så hva gjør jeg da? Hvilke bein kan man bruke for å støtte under dekksiden (som igjen skal gi støtte i endene på benkeplaten)? Noen må vel ha hatt dette problemet før?

Takk for alle tips,

   #1
 265     Molde     0
Hva med å benytte en dekkside beregnet for høyskap og kutte denne i passende lengde slik at dekksiden hviler på gulvet uten støtteben?
Signatur
taz
   #2
 3,840     Haugesund     1
Hvis jeg har forstått deg rett, kan du vel dra sokkelen rundt hjørnet. Eller skal du ikke ha sokkel, kan du vel få en blikkenslager til å kle inn nedre del (sokkelen) av maskinen med børstet rustfritt etc...
Signatur
   #3
 180     Hordaland     0
Enig med Lars fest dekkesiden med små metal vinkler på innsiden til benkeplate, gulv og vegg. Fest vinklene 10 til 15 cm innenfor kanten oppe og nede.  Smile
Støttebein til sideplatene - oppvaskemaskin.jpg - Mr Fix It
  (trådstarter)
   #4
 361     Bortevekk     0

Enig med Lars fest dekkesiden med små metal vinkler på innsiden til benkeplate, gulv og vegg. Fest vinklene 10 til 15 cm innenfor kanten oppe og nede.  :)


IKEA sine dekksideplater er dessverre laget av trefiber, så jeg vet ikke helt hvor mye støtte de tilbyr. Men jeg tror det blir en løsning som Mr Fix It og Lars foreslo -- en eller annen konstruksjon gjemt av en høy dekkside kappet til passende høyde.

Takk for tipsene/innspill.
   #5
 180     Hordaland     0
Du kan montere en list bak på veggen dette vil støtte benkeplaten. Når du monterer oppvaskemaskinen så legger du en 5mm list mellom maskinen og platen så støtter den platen på framsiden. Dette er en løsning som eg har brukt i mangen år. Good luck  Smile
  (trådstarter)
   #6
 361     Bortevekk     0
Svarer litt til meg selv i tilfellet noen møter en lignende sak.

Etter å ha tenkt litt er egentlig løsningen opplagt. Den beste støtten er den som ligner mest på benkeplaten i seg selv, og det er selvsagt benkeplaten (bare en litt kortere en ;D) Så det blir en tur til IKEA til, der jeg skaffer meg nok en numerar som jeg skal kannibalisere til å støtte den egentlige benkeplaten. Og en eller annen list mellom oppvaskmaskinen og støtteplaten for å ha en støtte lengst fremme nederst (takk til Mr Fix It).
   #7
 9     0

Enig med Lars fest dekkesiden med små metal vinkler på innsiden til benkeplate, gulv og vegg. Fest vinklene 10 til 15 cm innenfor kanten oppe og nede.  :)


Er dette nok styrke til å holde benkeplaten? Har nøyaktig samme oppsett som på bildet ditt, klør meg fælt i hodet. Tenkte å kjøpe en høy dekkside ja... men hadde jo vært finest om det gikk pent kant i kant med overskap også.

La forresten merke til at Ikea-varenummergeneratoren spesifiserer dekkside for høyskap om man velger dekkside på oppvaskmaskin i ytterkant, så kanskje det er den offisielle løsningen...

   #8
 2,264     0
Brukte selv denne løsningen, fungerer ypperlig! Ingen problem med styrken i dekksiden.
  (trådstarter)
   #9
 361     Bortevekk     0

Brukte selv denne løsningen, fungerer ypperlig! Ingen problem med styrken i dekksiden.


Åh? De dekksidene er i grunn laget av papp. Tåler den f.eks. at folk sparker i den ved et uhell?
   #10
 2,264     1
Dekksiden vår er laget av MDF... Like solid som en hvilkensomhelst annen MDF-plate. Ikea Lindingø kjøkken.