23,403    8    5  

Alvsbyhus: Erfaringer med denne husprodusenten?

 3     2
Er det noen som har erfaring med denne leverandøren? Søkte, men fant ikke noe om dette på forumet

   #2
 4     0
Jeg har bygget Alvsbyhus. Billig hus.

Alt er vel til huset er levert, men etter det et helvete. Har hatt masse problemer, Forliksrådet og snart Boligtvistnemda. Huset er fult av feil og slett ikke vært prisen selv om det er billig.

VELG NOE ANNET!!! >:(
   #4
 32     Vestfold     0
Hei !
Husprodusenten har laaang erfaring i Sverige. Dette "ser" høres ut som slett håndverksarbeidet.
Det kan umulig være fagfolk som har montert dette. Du bør snarest få en takstmann på plass slik at skadene kan dokumenteres. Det kan ofte være dyrt å få slike skader reparert!
   #5
 9     Bolig     1
Hei !
Husprodusenten har laaang erfaring i Sverige. Dette "ser" høres ut som slett håndverksarbeidet.
Det kan umulig være fagfolk som har montert dette. Du bør snarest få en takstmann på plass slik at skadene kan dokumenteres. Det kan ofte være dyrt å få slike skader reparert!



De viste feil og mangler er bare en liten del, av feil/mangler i denne boligen.
Husprodusenten har laaang erfaring i bedrag, friserte dokumenter også i Norge. Vi har kjempet i 4 år med Älvsbyhus Norge.
Og sidder igjen med sygdom, økonomisk ruin, en bolig der ikke er egnet for mennesker.
Økonomisk ruin = ingen penge til reparasjon.
Det er fagfolk som har montert dette. Slik Älvsbyhus reklamerer med ”bygges av spesialister” og ”vi holder høy kvalitet”.
Vi har henvendt os til BE, Sintef, og kommunen uten hell IKKE HØRE IKKE SE. 
   #6
 1,570     Sunnmøre     1
Kva som er gale med boligen? Ganske mykje visst det ikkje er muleg å bo der..
Signatur
   #7
 48     Akershus     0

Jeg har bygget Alvsbyhus. Billig hus.

Alt er vel til huset er levert, men etter det et helvete. Har hatt masse problemer, Forliksrådet og snart Boligtvistnemda. Huset er fult av feil og slett ikke vært prisen selv om det er billig.

VELG NOE ANNET!!! >:(



Hvor har dere bygd?

   #8
 4,148     Oslo Vest     1
Det er trist å lese at en boligdrøm ikke blir oppfyllt. Det er vanskelig å synes så mye med så få opplysninger, så dere må lese mitt innlegg med i tankene.

Jeg forutsetter her at det er dere som har kjøpt huset nytt og at det ikke er snakk om kjøp av et brukt hus. Selv om Älvsbyhus er rimelige hus skal det fortsatt leveres minimumskvalitet, noe jeg oppfatter det som om de gjør i DE ALLER fleste tilfellene.

Den som er så uheldig å oppleve det slik som beskrevet over må reagere og sette igang. Lovverket er utformet slik at den som krever noe må bevise at han har et rettmessig krav. For å kunne komme videre vil jeg anbefale å bruke et firma som er spesialisert på å sjekke boliger, f.eks OPAK som jeg selv har god erfaring med. Ved å bruke disse vil man først og fremst kunn få påvist direkte feil, samt målt toleranser som ikke er så enkelt  å se med det blotte øye.

Den bedriften som har stått som ansvarlig for utførelsen vil kunne vise iht kontrolssystemet hva som er utført og da skal du ha dokumetasjon på at de har kontrollert det meste. Foreligger ikke denne type dokumentasjon har du et meget godt utgangspunkt.

Det er også avgjørende om det bøle funnet feil ved overtakelsesforretningen og om det er oppstått feil etter denne. Er det skjulte feil og mangler så har dere 5 års reklamsjonsrett og det skal være holdt tilbake 3% av totalsummen dersom det ikke er gått 2 år ennå.

Det kan godt hende at dere har en forsikring som kan hjelpe dere og jeg ville kontaktet deres forsikringsselskap om dere har en rettshjelpsforsikring som gjør at dere på sikt kan hyre inn en advokat som har greie på denne type jus.

Legg gjerne ut betydelig mer informasjon om hva som er feil, da er det enklere å kunne komme med riktigere svar.

Jeg vil dog poengtere at selv om Älvsbyhus er rimelig, som kommer av masseproduksjon av faste modellere og minimumsstandard, er det krav for prosjektering utføring iht norsk TEK og bygningslovgivning. Produsenten har Sintefgodkjennelse på modulene og det aller meste av monteringen foregår på fabrikk. Selve sammenføyningen av de normalt sett 5 modulene gjøres dog lokalt og det er nok her det er størst mulighet for at det kan bli noen feil. Jeg kjenner ikke kontrakten til Älvsbyhus men vil tro at de også er ansvarlig for monteringen.

Som sagt, skaff beviser og krev retting av de feilene som kan bevises.

Lykke til
Signatur