7,864    14    0  

Flytende gulv eller støpt gulv i nytt hus

 81     Sunnmøre     0
Vi skal bygge nytt hus og vi har fått følgende alternativ på gulv i kjelleretasjen:

Altenativ 1:

  • Grovplate i betong

  • 2x 5cm isopor

  • Støpt finplate på topp



Alternativ 2:

  • Grovplate i betong

  • 2x 5cm isopor

  • 22mm sponplate på topp



Hva er best? Vil sponplate på topp bli for mykt? Vil gulvet knirke? Vil det være varmere i kjellerstua på gulvet om vi velger spon?

   #1
 471     bergen     0
Ville valgt alt 1.
varmen blir den samme, men betongen magasinerer varmen, slik at du får en treghet både på oppvarming og nedkjøling.
Ett betonggulv er mye stivere,tåler fukt og kan lettere og sikrere legges flis på.
  (trådstarter)
   #2
 81     Sunnmøre     0
Her er forresten huset: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=11571.0

Ja det blir stivere, hvordan vil jeg merke det? Jeg er helt allergisk mot gnirk i gulv så om det er større fare for det med flytende gulv så er det utelukket.

Våtrom skal uansett ha plate. Vil ikke den magasineringen gjøre at det tar lenger tid å få et rom "gulvvarmt" om vinteren?
  (trådstarter)
   #4
 81     Sunnmøre     0
Er det noen som har slikt flytende gulv som kanskje kan dele sine erfaringer? Er det noe knirk? Føles det kaldt ut om vinteren?
   #5
 1,093     Skjetten     0
Trodde isopor MÅTTE støpes inn jeg ? Det avgir jo farlige gasser når den brenner...

Signatur
   #7
 13     M&R     0
Løfter opp denne på nytt.

Driver å forhører meg rundt hos flere huslevrandører om tilbud på et nytt hus på støpt plate.
Skal støpe ringmur og grovplate selv, men vurderer å leige noen til eventuel finplate for å få det skikkelig.
Alle har tatt utgangspunkt i støpt finplate på gulv i 1etg, men fikk også oppgitt merkost med flytende sponplategulv hos den ene levrandøren, 485kr/m2...

Er det verdt prisen?
Er det noen fordel med flytende sponplategulv vs støpt finplate?


HSt
   #8
 36,611     Lillestrøm kommune     0
Disse gulvene kan ikke være godkjent etter Tek10 hvis det ikke er mer isolasjon et annet sted i konstruksjonen. Valg av hurtig gulv kontra trege avhenger mye av bruken. Kan fu faktisk nyttegjøre deg et raskt gulv så kan det være lønnsomt. Du skriver ikke om gulvvarmesystem og det brukes normalt mer trykkfast isolasjon. Alternativ se www.solvarming.no under produkter.
   #9
 13     M&R     0
Skal ha varmekabler på bad og i gang, så der må det vel støpes finplate uansett.
Skal selvfølgelig ha isolasjon under og over grovplate i henhold til TEK10.

Slik jeg tolker tilbudet jeg fikk på flytende sponplategulv er det inkludert det som trengst av isolasjon og lignende over grovplata.
HSt
   #10
 36,611     Lillestrøm kommune     0
ok, isolasjon er da ok. Men jeg ville ikke valgt S80-isopor i en slik løsning.