20,412    8    0  

Pris for tegning av hus hos kjente arkitekter?

 11     Sør-Trøndelag     0
Hei!

Vi er på ivrig jakt etter en arkitekt til å tegne drømmehuset.
Vi drømmer om noe helt særegent, spesielt tegnet til tomta vår.

Har saumfart nettet og sett på (nesten) alle arkitektkontorer i Norge.
Masse fint å se på, men hvor mye koster det å få tegnet hus av en av de mest kjente arkitektene, eks Tommie Wilhelmsen, Todd Saunders, Lund+Slaatto, Askim-Lantto osv.

Noen som har ca kvadratmeter pris på husene de tegner hadde også vært fint.....

  (trådstarter)
   #2
 11     Sør-Trøndelag     0
Ja, regner med det koster.... ::)

Ingen flere med erfaringer?
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Prisen på jobben er avhengig av hva som skal gjøres. De fleste av de arkitektene som du nevner tegner jo for kunde og jeg tror ikke du får kjøpt slike tegninger som er tegnet for andre kunder.

Mange arkitekter gjør jobben med å beskrive prosjektet, sørger for prosjektering osv og innhenter anbud og da er min erfaring at det raskt kan bli flere hundre tusen. Men på den andre siden har man da kvalitet for at anbudene er mer presise og at de kan sammenlignes.

Men noen av de nevnte arkitektene tegner spekltakulære hus med dyre løsninger, så de er nok ikke de rimeligste å bygge, men flotte er mange av dem.

Det beste er nok å sende en mail og spørre hva det koster å sette dem i arbeid.

Lykke til
Signatur
   #4
 6     Kirkenær     0
Jeg er byggningsingeniør og tegner et hus på ca 2 dager ( standard hus på 120m2) .......dette er da en kostnad på ca 10 000.

Et hus med en del endringer og løsninger der en må innkoble takstolleverandører kommer ofte opp i mellom 50 000 og 100 000. Der er ingen begrensning men for min del tar jeg en del rabatter når det kommer til store størrelser.

Kjente arkitekter kan lett komme opp i både 200 000 og 300 000 på et bolighus.
   #5
 944     Rogaland, Sola     0
Heheh de kommer nok opp i over 300 er jeg redd. Vi har tegnet med www.ramp.no vi har kommet oss akuratt på 300.000 men da overtok vi selv alt etter at arbeidstegningene var klare.  De hadde da ikke noe med noe annet fag enn tømmer, vi gikk gjennom belysning, og uteområdet kjappt dette kom på 40.000 . Normalt sett er slike arkitekter med på hele prosessen for å få en gjennomført "look" for hele huset. Dvs møter med rørleggere, elektro, plassering av lys, hvilken type lamper, hvor det skal være innfelt, hvor skal det være amatur, utebelysning osv.  Gulv valg, valg av trapper, hvilke fliser passe hvor.

Somsagt det er en lang prosess vi brukte nesten 8mnd på samarbeidet med arkitektene og vi har somsagt fixet en del ting utenomselv. Timeeene renner fort avgårde og når timeprisen er på 1200 uten moms så blir det fort penger.

Aritektene vårs hadde en pakkepris på 300.000 det innebar tegninger, og rammesøknad, samt innhenting av anbud fra 3forskjellige firma. Alt etter dette går på timepris og vanlige timer.

Når det er sagt så hadde vi først en arkitekt fra et "vanlig" husbygger firma, de tegnte riktig nok huset på 1uke, men forskjellen fra det vi hadde da og det vi har nå er STOR. Nå er hver kvadramter utnyttet, huset er plassert med tanke på vind og solforhold osv osv osv. Jah det kostet oss LITT mer penger, mye mer en vi hadde planlagt men ville gjort d samme omigjen.

Vi spurte etter tommie wilhelsen når vi kjøpte tomten for noen år siden å da hadde han ikke kapasitet ventelister langt frem itid, og vi fikk videre beskjed om at prisklassen var HØY!!!!!  Arkitektene vi brukte nå måtte vi også vente rundt 8mnd på. Tydelig at disse ikke er preget av finanskrisen, men som tidligere sagt bruker de lang tid på et prosjekt:=)

Ta opp telefonen og ring arkitektene hør hvor mye de har å høre, ventelister osv, og hva en ca pris er for en enebolig.

Lykkaaa T:)
   #6
 1     stavanger     0
Stemmer ikke disse antakelsen om pris. Såvidt jeg vet ta Tommie Wilhelmsen ca 1000,- pr m2, i totalprosjketering fra start til ferdig hus. Dvs et hus på 200m2 koster arkitektjensteren 200.000 mens det for et hus på 300.000 koster ca 300.000.

På websiden han er det jo mange hus, så han må nødvendigvis tegne mer enn 2 hus i året....

www.tommie-wilhelmsen.no

   #8
 39     0
Todd Saunders organiserer arbeidet i tre faser. Den første som er prosjekteringsfasen må gjennomføres før han kan gi deg noe estimat på hva huset kommer til å koste. Denne fasen koster rund 350.000. I følge ham selv tok han svært lite i betaling for den første fasen, men hentet dette inn igjen i fase to og tre.  Så er det innhenting av tilbud og kontraktskriving, og først da har du en endelig pris på bordet. Så skal huset bygges. Hva regningen fra arkitekten til slutt ender på, kan jeg ikke svare på, men du måtte gjennomføre første fasen til kr 350.000 uten å vite hva prisen på prosjektet til slutt vil bli.
Signatur