81,506    137    0  

Bygge annneks \ liten leilighet

 345     Kvinnherad     0
enkte å lage enn prosjekttråd for å få litt innspill, og for å logge litt arbeidet og prosessen underveis, er nok mange som har gjort slik før, og mangen som har gode innspill etter hvert.

Kan fortelle litt om bakgrunnen:

Har kjøpt huset\eiendommen til bestemoren min, der er det hovedhus, garasje, og ett uinredet råbygg, med 40 kvadrat fra 1999. Tomten er på ca 18 mål.

Enn av grunnen til at jeg fikk kjøpe huset nå, er at bestemor skal ha borett i hovedhuset, så tenkte at jeg selv måtte ha enn plass å bo i mellomtiden.

Så syslet litt med tanken på hvordan jeg skulle få meg ett sted og bo, mens jeg venter på at boretten faller bort. Hadde alltid lurt på hva jeg skulle bruke uthuset til, så var det enn kompis som foreslo at jeg kunne bruke det til å bo i selv, for senere leie det ut. Trodde aldri kommunen ville godta det, men startet prosessen.

Selve prosessen:

Tok så kontakt med kommune, fikk først av enn person beskjed om at det kunne jeg bare glemme, så tok jeg kontakt med byggesak, og de anbefalte meg å komme med enn prinsipp søknad.
Skrev enn fin søknad, og de tok saken opp på ett mandagsmøte, og kom med tilbakemelding om at dette mente de at de kunne godkjenne.

Begrunnelesene var at uthuset lå på siden av hovedhuset å så ikke kunne skilles fra, at det var generasjonskifte på gang, og at det ikke kunne tvinge meg å bo i samme hus som bestemor, og siste var at dersom ingen ville pakte de 18 målenene, kunne annekset, leiligheten være enn inntekskilde for utleie, når jeg skulle bo i hovedhuset.

Etter dette kontaktet jeg flere trelastlager og hørte om de kunne søke, mangen avslo, grunnet for mye arbeid for alle ville søke før nye byggningsloven 01.08.09. Men fant noen som var bra og imøtekommende, og som tok jobben. Etter litt tenking og grubling ble søknaden sendt inn.
Den ble sendt inn rundt 20.07.09, og i oktober kom svaret tilbake at det var blitt godkjent.

Ligger bilder nedenfor av huset utvendig.

Når det gjelder priser har jeg startet forhandlingen på dette:

Alle elektriske komponenter får jeg 55% rabatt på grunnet innkjøpsavtalen til firmaet jeg jobber i.
Trevarer har jeg fått 27% rabatt på+ de dekker arbeidet med søknad
Vindu skal være i pvc, har ikke fått inn priser på dette enda.
Rørlegger kommer på synfaring på onsdag.
Snekkerarbeidet : Pappa er snekker så han innreder det.
Graving av kloakkgrøft, skal ordnes med leie av minigraver.

Budsjette mitt er på ca 300 000 - 350 000. Så får vi se om det holder.

Material og isolasjon uten listeverk og gulv er ca 50 000.
Påkobling kommunale avgifer er ca 40 000
Rør = usikker?
trapp 7000
Kjøkken 50000
Elektro 55000
Bad 50000
Vindu\dør 25000
golv 15000
Lister 10000
Betonggolv 10000

Når det gjelder innvending kjører jeg huntonitt nostalgi plater på vegger i caffe latte, og huntonitt takpanel i tak hvit. Ferdigmalte hvite lister.
Fliser på bad, og fliser i gang.
Kanskje fliser i hele huset, da det er slitesterkt, men føler det blir litt som enn dansk hytte da?

Så får vi se om dette lønner seg da, skal jo i teorien betale seg selv, ved at jeg slipper å leie noe i mellomtiden, etterpå vil det være penger inn i leieinntekter, om noen ønsker å leie den. Soverommet blir i 2 etasje, har ikke tegninger på det nå i farten.

Kom gjerne med innspill og kommentarer, så skal jeg svare så godt jeg kan, skal forsøke og oppdatere underveis i prosessen.

Det eneste jeg har gjort til nå er, og meisle vekk litt betong og gravd ett stort hull ned i singelen inne i råbygget, og fått bårt ut 2 hull, som vann og kloakk skal gå ut av. Siden det ikke var tiltenkt i utgangspunktet.

I helgen som kommer legges rør i grunnen.

Elektro materialer er også bestilt med gjenomsnitt på 55% rabatt, lista kom på ca 38 000. Beste rabatten var prefix rør til vegger og bokser med 73% rabatt, kan ikke klage på dette.

Av ekstra påkostninger innen elektro er:

Spotter i hele huset
varmekabler
utespotter
ur til utespotter
bevegelsesensor på toalett lys
og trappelys i led , viser på bildet.

Kom gjerne med kommentarer og innspill til planene.
Bygge annneks \ liten leilighet - hus1.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - hus3.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - hus4.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - hytte3stor.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - trappelys.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - hus.jpg - teigas

  (trådstarter)
   #1
 345     Kvinnherad     0
Har nå kommet gått på vei her, har fort ut alle vegger og tak, støypt gulv, og isolert hele 1 etasje, skal komme med litt bilder snart Smile
   #2
 10,486     Akershus     0

Har nå kommet gått på vei her, har fort ut alle vegger og tak, støypt gulv, og isolert hele 1 etasje, skal komme med litt bilder snart :)


Artig prosjekt.

Er det lenge til "snart" ? Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 345     Kvinnherad     0
Ordnet det aldri, for var så lite respons her Wink har noen bilder, og kan ta noen imorgen også ;)

Skal få lagt ut noen i kveld om det er av interesse Wink

  (trådstarter)
   #4
 345     Kvinnherad     0
Skal ned å ta noen flere bilder i morgen. Det har stoppet opp litt i vinter, og så ventet jeg på nye vinduer. Nå skal vindu settes i i helga, så langt vi kommer.

Her er noen fra starten:

var jo aldri tiltenkt at det skulle bli hus av det, så dette var enn skikkelig dritt jobb, gravde meg 1,80 ned i nøttesingel:



Så avløp :)



Så måtte la vi isopor og noen kom å la kabler.

Så støptevi plata selv:



Så ble det fort ut og isolert, gikk fort i grunn.



http://s7.photobucket.com/albums/y268/teigas/?action=view&current=IMAG0073.jpg&newest=1

Nå har elektrikerene fylt huset med kabler, og er så godt som ferdige med det synlige, litt igjen på inntakssiden.

Ellers er vinduene ankommet , de er i pvc, og skal startes å settes i i morgen.
Bygge annneks \ liten leilighet - IMG_7498.JPG - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - DSC_0004.JPG - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0068.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0071.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0085.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0073.jpg - teigas
   #5
 10,486     Akershus     0

Ordnet det aldri, for var så lite respons her Wink har noen bilder, og kan ta noen imorgen også ;)

Skal få lagt ut noen i kveld om det er av interesse Wink




Må kjøre på med bilder, vettu :-)

Det er nok mange som leser og følger med, uten nødvendigvis å kommentere allverden. Uansett om man har noe å tilføye eller ikke, så er det alltids artig å lese om andres prosjekter, og kanskje plukke opp litt idéer man kan ha nytte av selv.

Hva er egentlig dette lille huset brukt som tidligere?
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 345     Kvinnherad     0
Det var som sagt ett lite småbruk, og bestefar døde i 1983, og da var det bare farmor igjen som bodde der, så etter den tid har det bare blitt paktet bort, at noen har slått gresset, og hatt sauer på beite.

Opprinlig stod det ett lite gammelt saufjøs der fra 1930 - 1940 tallet, som hadde fått lite vedlikehold, så pappa tok og jevna det med jorda for farmor, og bygget bare opp igjen dette råbygget i 1999, og så har bare farmor benyttet det som uthus, og så stod det enn liten silo komme midt i, som jeg rev med slegge i sommer, tungt arbeid Tongue hehe

Skal få tatt noen bilder i morgen eller lørdag når litt av de nye vinduene begynner å komme på plass også Smile
  (trådstarter)
   #7
 345     Kvinnherad     0
Litt bilder fra idag, har fått i enn god del vinduer og balkongdøren, ble fornøyd med den :)

Stod noen andre vinduer i, så har ikke isolert kåken uten vinduer i altså Tongue hehe

Jah , vinduene er i PVC.

Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0157.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0158.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0159.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0160.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0161.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0162.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0163.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0165.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0165.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0166.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0167.jpg - teigas

  (trådstarter)
   #8
 345     Kvinnherad     0
Fått i flere vindu og blendet igjen døra som vi ikke skulle bruke idag.

Så nå kommer det enda flere bilder

Eneste jeg angrer litt på er vinduet oppe i arken, den store delen er åpningsvindu og den lille er fast, burde kanskje hatt det lille fast også. Slik at det hadde sett ut som at begge vindu var like store, men men.. for sent nå Tongue hehe
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0170.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0171.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0172.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0173.jpg - teigas
Bygge annneks \ liten leilighet - IMAG0175.jpg - teigas
   #9
 22,342     Akershus     0
Artig at du fikk lov til dette. Jeg har selv innredet et par småhus og fått gode resultater. Dette blir sikkert et artig prosjekt. Hvordan går det med budsjettet?
   #10
 433     Østfold     0
Skal loftet benyttes til soverom?
Tenkte litt på rømningsvei. Hvilke mål er det på vindu?