35,931    17    4  

Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105

 2,172     Oslo     0
En liten brukeranmeldelse i forbindelse med enamatørs valg av snøfreser.

Vintersesongen står for tur og fjorårets galskap med håndmåking er nå historie.

Har søkt i flere uker på nettet, kikket på brukte maskiner, nye maskiner, trålet torget på Finn.no hundrevis av timer... Vurderte dyre maskiner -billige maskiner.

Vi har ca 600m2 med oppkjørsel som skal holdes åpen hele vinteren. Gårdsplassen er fortsatt dekket med grøftepukk i påvente av beleggningsstein.  

Valget falt tilslutt på enMcCulloch PM105 som var på tilbud på Bauhaus til 12.995,-  


I avisannonsen flashet de en mindre modell PM95 med 8,5 HK og 69cmarbeidsbredde til 9990,- men jeg valgte å bla opp 3 tusen ekstra for å få litt mer hestekrefter (11HK) og litt bredere arbeidsbredde (76cm).      

Vi valgte altså ikke en dyr variant av typen Honda/Yanmar, men heller ikke billigfresere av typen Hurricane fra Bauhaus, Trendshop, Blizard fra Engroservice osv.

Har nå montert maskinen og det tok 60 minutter. Kunne klart det på halve tiden, men for en gang skyld valgte jeg å lese bruksanvisningen fra perm til perm. Enkel montering og okbruksanvisning. Leveres medmotorolje, så her var det bare å fylle opp bensin og starte opp.

230v elektrisk start finnes på maskinen, men det er kun frisører som bruker denne funksjonen. Ett rykk i startsnoren og vroom!

Maskinen har enorme hjul med skikkelige knaster. Enreal offroadmaskin  Smile Jeg droppet å kjøpe kjettinger i første omgang.

Brigg& Stratton motoren bråker mer enn en sivilisert Honda-motor, men det er litt av gamet. Maskinen virker solid og stabil.

Så langt er jeg veldig fornøyd med kjøpet. Virker som en super maskin. Det er jo en Husquarna maskin dette. Ingen Honda, men mest sannsynlig langt bedre enn mye annet ræææl. Tilgangen på reservedelerer meget god på disse maskinene. Det teller mye synes jeg.

Hvis noen vet om en butikk som selger denne billigere enn 12.990,- så hyl ut!!! Bauhaus har som kjent 12% Lavprisløfte.

Nå gleder jeg meg til første snøfall - ra
pport fra første snømåkerøkt kommer senere  ;D

Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - bauhaus.jpg - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 1.JPG - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 2.JPG - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 3.JPG - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 4.JPG - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 5.JPG - kirderf
Snøfreser:McCulloch PM 95 og PM 105 - 6.JPG - kirderf

   #1
 741     Det glade Sørland!     0
Den maskinen er kliss lik en Husqvarna, bortsett fra fargene da...

Dette bekrefter det jeg har hørt om at de fleste snøfreser "merker" er produsert på samme fabrikken... Shocked
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 2,172     Oslo     0

Det er jo en Husquarna maskin dette.


Som jeg skriver i mitt forrige innlegg: "Dette er en Husquarna maskin"  ;D

Sakset fra McCulloch sine nettsider:

McCulloch is a brand within the Husqvarna Group.


Sakset fra Wikipedia:

Brands Owned by Husqvarna
- AYP (American Yard Products)
- Bradley
- Flymo
- Gardena AG
- Husqvarna
- Jonsered
- Komatsu Zenhoa
- Lawn King
- Lawn King Rally
- McCulloch
- McCulloch Pro
- Partner
- Partner Pro
- Pioneer chainsaws
- Poulan
- Poulan Pro
- Rally
- Rally Plus
- Rodeo
- Roper
- Roper Rally
- Talon
- Weed Eater
- Yard Pro


Du finner nok disse maskinene i mange ulike innpakninger.
Same shit, new wrapping  ;D

   #4
 22,342     Akershus     0
Jeg trodde det var flere.

Det som er bra med en slik maskin er at det produsert mange av dem. BS motorene er etter min mening bedre enn sitt rykte og billige og enkle å reparere. Vanligvis går greiene istykker fordi man behandler dem feil.

Nå som du har snøfreser kommer det neppe snø. Da jeg for 10 år siden fikk en snøfreser og reparerte denne fikke jeg ikke bruk for den på fem år. Da jeg tok den fra igjen hadde den stått seg ihjel og ville ikke starte. Det virker som om noen der oppe la merke til det...

Håper du får lite bruk for den og at den varer lenge.
   #5
 3     Tønsberg     0
Jeg kjøpte en PM 105 hos Bauhaus, etter å ha sett på den i butikken. MYE å spare i forhold til andre merker/butikker, må fort opp i 18.000 for tilsvarende maskin. Etter å ha åpnet esken og satt sammen maskinen så jeg at B&S-motoren ikke hadde gassregulering. Passe håpløst at maskinen skal gå på full guffe hele tiden, i stedet for at gassen skal kunne skrues ned når du ikke freser. Tilbake til butikken. Viser seg at fabrikken blander to motorer, noen ganger en B&S (uten gassregulering) og noen gang en Tecumseh med gassregulering.
Jeg fikk byttet min med den som stod i butikken. Men jeg er litt betenkt over å betale uten å vite eksakt hva slags motor som leveres med freseren. Så tips! Be om å få laget et lite hull i esken slik at du kan se hvilken motor som benyttes i akkurat den du kjøpte. Tro meg, det er mer behagelig å kunne slå ned gassen innimellom. Bare tenk på tilsvarende med en gressklipper.... :-\

   #8
 22,342     Akershus     0
Jeg synes BS motorene er bedre, men det er kanskje fordi jeg kjenner dem bedre. Gassreguleringen har forsvunnet fra BS gressklipperene også. Dvs det er en liten hendel ved bensintanken. Lurer på om dette er noe anti tomgangsgreier.
   #9
 84     0


Ser at jeg har en BS uten gassregulering...
Ingen av maskinene på Bauhaus Lierskogen har det...

Var innom Jula i dag og ser at de selger Partner SB270 til kr 13.990,-
Dette er samme freser som Bauhaus selger for 9.990,-

Bortsett fra at Partner sin leveres med "Tecumseh Snowking-motor"  ;)




Noen som vet forskjellen på Partner SB270 og Partner SB27 som coop obs selger til 9995,-?
Ser jula skriver at Partner SB270 har 9 HK motor, og Partner SB27 fra coop har 8 HK motor?