Hovedside
Tips en venn!
Søk i forum
Kontakt oss
Logg inn
Registrer nytt medlem
Søk i forumet
Avansert søk
ByggeBolig Lenkesamling
Byggeblogger: Hus
Byggeblogger: Hytte
Boligprodusenter
Garasje & Uthus
Grunnmur & Drenering
Isolasjon & Vindsperre
Ildsted & Pipe
Kjøkken
Hvitevarer: Netthandel
Hvitevarer: Produsenter
Interiør & Møbler
Trapp
Gulv
Dører
Vinduer & Solskjerming
Tak & Vegg (inne)
Maling & Tapet (inne)
Maling (ute)
Tak (ute)
Våtrom & Bad
Vannbåren varme
Varmepumper
Brønnboring
Elektro: Belysning
Elektro: Installasjon
Elektro: Materiell
Ventilasjon & Inneklima
Byggevarer
Verktøy
Hage & Uterom
Enøk & Lavenergi
Lyd & Bilde
Kjøp & Salg av bolig
Diverse lenker
Statistikksenter
medlemmer
Medlemmer totalt: 14051
Siste:
Holzfäller
Statistikk
Innlegg totalt: 206118
Emner totalt: 19632
idag: 1351
noen gang: 2313
(Mai 02, 2010, 22:13:50)
Brukere pålogget
Medlemmer pålogget: 214
Uregistrerte gjester: 894
Totalt: 1108
ByggeBolig.no
>
Diskusjonsforum
>
Energi & Varme
>
El. varmeovn & Varmekabler
> Emne:
Snø/Is fjerning med varmekabler
Sider: [
1
]
2
Alle
Til bunnen
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Snø/Is fjerning med varmekabler (Lest 2091 ganger)
Hulsund
Senior
Utlogget
Kjønn:
Alder: 28
«
på:
Desember 12, 2009, 00:29:12 »
Skal ordne opp i gårdsplassen til våren, med stein i innkjørsel.
Tenker da å legge varmekabler for snø/is smelting.
Er det noen som har erfaringer med dette, tenker å koble det hele opp med temp/nedbørsensor.
Hvilke varmekabler brukes, og hva kan man forvente av strømforbruk i løpet av en vinter? Sikkert vanskelig å svare på, da det er mye ukjente faktorer med, men sånn ca kan vel de som har varmekabler selv kanskje svare på.
Har noen erfaringer med Nexans Defrost Snow?
Legger ved en rapport fra Nexans ved bruk av Defrost Snow i min oppkjørsel.
Det er beregnet en totaleffekt på 24440W, og 872m varmekabel.
Var litt voldsomme tall.
report.pdf
(75.09 KB - lastet ned 74 ganger.)
Loggført
Esa Global
Senior
Innlogget
Kjønn:
Alder: 40
Sv: Snø/Is fjerning med varmekabler
«
Svar #1 på:
Desember 12, 2009, 01:01:19 »
Du kan lese om Ebeco her som har produkter innen dette.
http://www.ebeco.com/no/index.php
Loggført
sOPp
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #2 på:
Desember 12, 2009, 01:11:55 »
Høres ut som voldsomme tall, og de er det også
Det koster å drifte et sånt anlegg. Om det er verdt det kan bare du svare på. Mange velger å feks legge i et spor slik at man kommer frem med bilen, men dette er tross alt mest aktuelt i bakker.
Har vært med på anlegg med matter og asfalt. Jeg personlig ville ha fått kabelen støpt ned på et vis, men med stein så kan det bli vanskelig.
Det er også verdt å opplyse at en varmekabel ikke kan smelte en meter snø. De må settes på når Gislefoss melder snø dagen etter. Da smelter de snøen som faller (ved normal mengde)
Nexans har kvalitetsprodukter.
Loggført
Einar_S
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #3 på:
Desember 12, 2009, 02:09:42 »
Jeg kjenner bare en familie med varmekabler i oppkjørsel. Og de sluttet å bruke dem for etpar tiår siden. Selv om de har stompen full av penger. Så jeg vurderer heller å lage en strøbinge med varmekabel i. Tørr skarpsingel med noen få varmegrader er grei å håndtere og gir umiddelbart grep. Dessuten blir det aldri rust i utkastertrakta på snøfræser'n.
Loggført
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
ivar
General
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #4 på:
Desember 12, 2009, 02:22:44 »
Store tal målt i totaleffekt (og pengar, når det er i drift).... men lell: 0,31 kW/m2 er nok varme til å smelte 3,3 kg/m2/h eller 3,3 mm nedbør (målt som vatn) per time; eller vel 3 cm (stille) snøfall pr time eller 30 cm på 10 timar.
Loggført
Einar_S
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #5 på:
Desember 12, 2009, 02:42:40 »
Øhh...!
Jeg er glad i regnestøkker, men nå har ribbeogakkevittalarmen gått og jeg klarte ikke helt å følge deg. Kan du vise regnestykket?
Tok du med varmetap til underlaget?
Loggført
Sunnfjord
Senior
Utlogget
Kjønn:
Alder: 35
«
Svar #6 på:
Desember 12, 2009, 09:00:22 »
Ver ekstra nøye med overgangen mellom oppvarma og uoppvarma areal. Mange har problem der med store setningar og gjørmetendensar.
Pass også på at smeltevatnet ikkje berre frys att ute på kanten av det oppvarma området og lagar trøbbel. Helst bør du ha eit sluk inne på dette området med frostsikra utløp.
Det er sagt begge delar om isolsjon under kablane men eg har høyrt flest råd FOR. Skal desse vere avstengde under tørre kaldperiodar bør du absolutt ha isolasjon under. Ikkje vanleg isopor. Den trekkjer vatn. Bruk styropor (Dow) eller tilsv.
Eg skal sjølv ha oppvarma uteområder men desse får varmen frå oppvarma vatn. Tek gjerne imot fleire tips der på arbeidet.
Loggført
aeon
Senior
Innlogget
Kjønn:
Alder: 35
«
Svar #7 på:
Desember 12, 2009, 09:07:03 »
Sitat fra: Sunnfjord på Desember 12, 2009, 09:00:22
Eg skal sjølv ha oppvarma uteområder men desse får varmen frå oppvarma vatn. Tek gjerne imot fleire tips der på arbeidet.
Ditto. Vil gjerne høre erfaringer med å legge en utesløyfe fra l/v eller v/v pumpe..
Loggført
Hulsund
Senior
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #8 på:
Desember 12, 2009, 09:18:32 »
Sitat fra: sOPp på Desember 12, 2009, 01:11:55
Det er også verdt å opplyse at en varmekabel ikke kan smelte en meter snø. De må settes på når Gislefoss melder snø dagen etter. Da smelter de snøen som faller (ved normal mengde)
Settes på dagen før? Det er jo flere slike løsninger som baserer seg på sensorer, og dermed setter på kablene ved nedbør og temp under 1-2 grader.
Har sett litt på denne siden, som også har en fin kalkulator for beregning av forbruk, og eksempler fra to boliger over en vinter periode.
NOR-IDE
Ved bruk i 200 timer i løpet av en vinter vil prisen, med dagens kraftpriser, ligge på ca 4000,- i løpet av en vinter.
Det ble ikke så ille som jeg hadde fryktet.
Beregnet forbruk.jpg
(43.98 KB, 352x433 - vist 1339 ganger.)
Loggført
LumberJack
Aspirant
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #9 på:
Desember 12, 2009, 11:00:07 »
Hvis du skal installere 24 kW ekstra må du sannsynligvis oppgradere hovedtavla i huset. Kostnaden for installasjon og drift av dette burde du vurdere opp mot kostnadene til alternativ snøfjerning (traktor eller kjøp snøfreser).
Jeg har en nabo som tok denne kostnaden med oppgradering av tavle og legging av kabler i innkjørselen. Terrenget er lett hellende. Han fikk problem med isbakst på utsiden av den oppvarmede kjørebanen, og sluttet å bruke varmen.
Selv har jeg avtale med en bonde som brøyter flere oppkjørsler i gata med traktor og fres. Kostnaden er ca NOK 1000 per år. Han kommer hver gang det snør. En skikkelig 10 hk snøfreser koster ca NOK 30.000. Med servisen som bonden yter kan jeg ikke rettferdigjøre kjøp av snøfreser.
Loggført
Funkishus fra 1965 under renovering
Hulsund
Senior
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #10 på:
Desember 12, 2009, 11:08:07 »
Sitat fra: LumberJack på Desember 12, 2009, 11:00:07
Hvis du skal installere 24 kW ekstra må du sannsynligvis oppgradere hovedtavla i huset. Kostnaden for installasjon og drift av dette burde du vurdere opp mot kostnadene til alternativ snøfjerning (traktor eller kjøp snøfreser).
Jeg har en nabo som tok denne kostnaden med oppgradering av tavle og legging av kabler i innkjørselen. Terrenget er lett hellende. Han fikk problem med isbakst på utsiden av den oppvarmede kjørebanen, og sluttet å bruke varmen.
Selv har jeg avtale med en bonde som brøyter flere oppkjørsler i gata med traktor og fres. Kostnaden er ca NOK 1000 per år. Han kommer hver gang det snør. En skikkelig 10 hk snøfreser koster ca NOK 30.000. Med servisen som bonden yter kan jeg ikke rettferdigjøre kjøp av snøfreser.
Har alt tenkt på det meste, men er litt intr. å høre med folk her inne hva deres erfaringer er. Blir nok ikke varmekabler for oss, da det blir et litt for omfattende prosjekt. Vurderer å legge i kun noen områder av gårdsplassen. F.eks forran inngangsparti. Da går vi plutselig ned til kun 8 kvm.
Det du nevner med helling og dannelsen av en iskant hadde jeg faktisk ikke tenk noe grundig over, men det ville sikkert blitt et problem til meg også.
Loggført
ivar
General
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #11 på:
Desember 12, 2009, 11:48:34 »
Sitat fra: Einar_S på Desember 12, 2009, 02:42:40
Øhh...!
Jeg er glad i regnestøkker, men nå har ribbeogakkevittalarmen gått og jeg klarte ikke helt å følge deg. Kan du vise regnestykket?
Tok du med varmetap til underlaget?
Nei, eg tok ikkje med varmetap til underlaget (eller lufta). Underlaget må vere frostfritt (godt drenert - lite varmeleiing) og smeltande snø har null grader; og når det snør vil lufta oftast ha kring null grader.
Reknestykket; smeltevarme = 334 kJ/kg
(0,31 kW/m2)/(334 kJ/kg)*(3600 s/h)= 3,3 kg/h/m2 =3,3 liter/h/m2
1 liter/m2 svarar til 1 mm/m2.
1 mm nedbør (som vatn) svarar om lag til 10 mm snøfall i stille vér.
(men det siste varierer med mange ting)
Loggført
cosmos
Junior
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #12 på:
Desember 13, 2009, 12:57:54 »
Kjenner noen som har en spesiell vri på et slikt anlegg, det består av av en stor ringkjerne trafo (5kW) og to sett striper med hønsenetting i en bratt bakke, tipper kanskje 25m lang innkjørsel.
Hønsenettingen er lagt direkte under 3-4cm asfalt. Trafo leverer vel rundt 50V i tomgang => anslår rundt 200A ut. Det ligger to sett med hønsenettting siden hvert sett bare lager ett par smale hjulspor.
Brukes ikke så ofte tror jeg, mest om våren til å løse isvuller fra undersiden. Smelter mellomromet, så kan man lett hakke vekk isen i flak.
Fungerer ved moderat snøfall også men tror ikke de synes det er verd utgiften.
Loggført
Høiax VPM ~= Nibe 1120 10kW, 219m brønn, stort sett selvbygget anlegg (boret ikke selv).
Varmer 230m2 i hus fra 1932. Logger alt i pumpen året rundt.
sOPp
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #13 på:
Desember 13, 2009, 14:05:33 »
Sitat fra: Hulsund på Desember 12, 2009, 09:18:32
Sitat fra: sOPp på Desember 12, 2009, 01:11:55
Settes på dagen før? Det er jo flere slike løsninger som baserer seg på sensorer, og dermed setter på kablene ved nedbør og temp under 1-2 grader.
Har sett litt på denne siden, som også har en fin kalkulator for beregning av forbruk, og eksempler fra to boliger over en vinter periode.
NOR-IDE
Ved bruk i 200 timer i løpet av en vinter vil prisen, med dagens kraftpriser, ligge på ca 4000,- i løpet av en vinter.
Det ble ikke så ille som jeg hadde fryktet.
Ja, men hvorfor sette på en million watt hver gang det blir tørt vær og mellom 0 og 2 grader celcius?
Nedbørsensorer har jeg ikke erfaring med, men hvis de måler trykk slik som værstasjonen min, så ville jeg foretrekt den manuelle måten. Men hele poenget mitt var at reaksjonstiden er treg og at bakken må være varm når snøen kommer. Hvis det er rimelige mengder da.
Loggført
Einar_S
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #14 på:
Desember 13, 2009, 14:19:51 »
En vanlig type nedbørssensor har et printkort med "kobberfingre" som går inn i hverandre. De danner et linjemønster der annenvher linje er koblet til hver sin av to forbindelser på sidene. Dette kortet er varmet opp fra undersiden. Så er det elektronikk som måler kapasitansen mellom elektrodene. Faller det regn på den så vil dråpene endre dielektrikum og dermed kapasitansen. Faller det snø på den vil den smelte og det samme skjer. På grunn av oppvarmingen vil fukten fordampe fra overflaten slik at den ikke fortsetter å melde nedbør resten av dagen.
Dette er en nedbørssensor som melder nedbør/ikke nedbør, ikke å forveksle med en nedbørsmåler som måler mengden nedbør.
Det er også andre metoder, men de er gjerne dyrere. Og da ikke overraskende også bedre.
For å avgjøre om det er regn eller snø måler man gjerne temperaturen og kan ut fra et forholdsvis enkelt regnestykke komme frem til hvilke type nedbør som er detektert.
Loggført
Hulsund
Senior
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #15 på:
Desember 13, 2009, 14:36:13 »
Sitat fra: sOPp på Desember 13, 2009, 14:05:33
Nedbørsensorer har jeg ikke erfaring med, men hvis de måler trykk slik som værstasjonen min, så ville jeg foretrekt den manuelle måten.
Jeg har selv heller ingen erfaring med nedbørsensor, men har lest om hvordan de virker.
Det er en liten plate på toppen med ledende materiale, det ene er med spenning på, den andre 0. Det er da som hvilken som helst annen sensor med en NO kontakt.
Vannet, eller snøen som kommer ned treffer da sensoren og lager kontakt mellom lederene. Det er en varmekilde som kobles inn ved lav temperatur, så snøen smelter i det den lander på sensoren.
Det finnes flere typer sensorer, og noen baserer seg på lys refleksjon, slike som finnes i ruten på enkelte biler.
Nedenfor er iallefall et bilde av den sensoren som jeg refererte til.
Den måler i tillegg vind, og temperatur.
WLA 330.jpg
(31.31 KB, 403x640 - vist 1177 ganger.)
Loggført
sOPp
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #16 på:
Desember 13, 2009, 14:52:15 »
Det høres jo logisk ut
Men man bør tenke seg om hvor man plasserer en sånn sensor da, har vel lett for å gro til.
Men stiller meg litt spørrende til om dette vil fungere i et snøfall som danner en halvmeter snø. Varmekabler ute relativt treg reaksjon.
Loggført
Hulsund
Senior
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #17 på:
Desember 13, 2009, 15:00:28 »
Sitat fra: sOPp på Desember 13, 2009, 14:52:15
Men stiller meg litt spørrende til om dette vil fungere i et snøfall som danner en halvmeter snø. Varmekabler ute relativt treg reaksjon.
Det er helt klart et godt poeng. Ved stein, som vi har tenkt, er det jo en ganske stor masse som skal varmes opp. Det er da stort sett en valgfri forsinkelse, slik at varmen står på i x antall min etter nedbøren har stoppet.
Det vil nok i de fleste tilfeller være bra nok, men ved ved kraftig snøfall kan kanskje varmen kutte for tidlig.
Sensorene måler jo kun I/O verdier, å skiller ikke på litt eller mye nedbør over en gitt tidsperiode.
Noen systemer, har også sensorer for å sette i gårdsplassen slik at de varmer helt til det er tørt på bakken.
Så en får stort sett hva man ønsker, men kostnadene blir selvfølgelig deretter.
Loggført
Energi
Fersking
Utlogget
Kjønn:
Alder: 46
«
Svar #18 på:
Februar 05, 2010, 09:15:42 »
Noen som har regnet på hvor mye det koster å holde f.eks. trappen snøfri med varmekabler drevet på strøm?
Må de stå på hele tiden?
Vil man ikke få et frostspreng problem hvis kablene går av og på hele tiden?
Is tiner - vann inn i alle sprekker og hulrom og så fryser dette igjen - vann utvider seg og sprenger i stykker f.eks en betongtrapp...
Loggført
sOPp
Legende
Innlogget
Kjønn:
«
Svar #19 på:
Februar 05, 2010, 18:19:00 »
Den må settes på når det skal snø. Variasjon mellom kaldt og varmt skjer naturlig også.
Loggført
kristian34
Aspirant
Utlogget
Kjønn:
Alder: 34
«
Svar #20 på:
Februar 05, 2010, 19:36:32 »
Sitat fra: Energi på Februar 05, 2010, 09:15:42
Noen som har regnet på hvor mye det koster å holde f.eks. trappen snøfri med varmekabler drevet på strøm?
Må de stå på hele tiden?
Vil man ikke få et frostspreng problem hvis kablene går av og på hele tiden?
Is tiner - vann inn i alle sprekker og hulrom og så fryser dette igjen - vann utvider seg og sprenger i stykker f.eks en betongtrapp...
Vi har varmekabler i trappa. Trenger ikke å la de stå på hele tiden. Slår de bare på når det har lagt seg is på trappa. Så lenge det ikke kommer nedbør så vil trappa bli isfri og tørke helt opp. Da pleier vi å slå av kablene.
Loggført
elekt
General
Utlogget
«
Svar #21 på:
Februar 13, 2010, 10:55:12 »
Dette med og legge kun til hjulspor i gårdsplassen blir litt ugunstig. Hva når du får besøk?
Loggført
bex
Legende
Utlogget
Kjønn:
Alder: 25
«
Svar #22 på:
Februar 13, 2010, 12:11:02 »
der vi bodde før var det en lang og bratt bakke opp fra hovedveien, 50meter lang eller noe, og der hadde husene gått sammen og fått lagt varmekabler i kjøresporene. fungerte kjempebra. det var sensor som oppdaget is og snø tror jeg det var
Loggført
Fagbrev som tømrer, kan litt om mye rart
sindre84
Senior
Utlogget
Kjønn:
Alder: --
«
Svar #23 på:
Februar 13, 2010, 12:15:51 »
Ingen med vannbåren varme som har vurdert en sløyfe i oppkjørselen da?
Skal fungere tilsvarende varmekabler, men være mye mer energieffektivt (forutsatt at man har/etablerer en løsning med vannbåren varme i huset da).
Loggført
mmosberg
Veteran
Utlogget
Kjønn:
«
Svar #24 på:
Februar 13, 2010, 16:54:50 »
Har ikke erfaring med dette selv. Men jeg vurderte oppvarmet gårdsrom ifb med asfalt arbeider året etter vi flyttet inn. Ble STERKT frarådet det av asfaltgutta hvis jeg ikke samtidig ordnet frostfri drenering/kum! De hadde mange eksempler på at smeltevann frøys når det kom ut i kaldt område og dannet "demninger av is som bare vokste og vokste!!!" Å ordne forstsikker kum ble for mye for meg. Kjøpte meg i stedet snøfres og har ikke angret på det et sekund!
Loggført
-AlphaInnotec WZS 80H koblet til gulvvarmeanlegg som varmer 200m2 villa i to plan
-200 ltr gulvvarmeakkumulator og en ekstra seriekoblet 200 ltr vvb
-Wavin gulvvarme
-140 mtr aktivt borrehull. Anlegg startet 24.09.2009
-Senvinter 2010 var laveste KB inn temp. -0,3C. Facit: God, men kort brønn!
Sider: [
1
]
2
Alle
Til toppen
Skriv ut
ByggeBolig.no
>
Diskusjonsforum
>
Energi & Varme
>
El. varmeovn & Varmekabler
> Emne:
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Velkommen! - Dette er stedet å starte hvis du er ny på forumet
=> Brukerveiledning & Informasjon
=> Ris, ros, feilmeldinger og forslag til forbedringer
Diskusjonsforum
=> Generell diskusjon om å bygge nytt og pusse opp bolig
=> Økonomi, Finansiering og Anbudsprosess
=> Juridisk, byggesøknad og saksbehandling
=> Byggeperioden - Før, Under & Etter overtagelse
=> Boligprodusenter og husmodeller
===> Diverse boligprodusenter & husmodeller
===> Älvsbyhus
===> Blink Hus
===> Block Watne
===> Blå Bolig
===> Boligkatalogen
===> BoligPartner
===> Byggfag Hus
===> Byggmann
===> Ferdighus AS
===> Fjogstad-Hus
===> Flexibo
===> Follohus
===> Handverkshus
===> Hedalm Anebyhus
===> Hellvik Hus
===> Hetlandhus
===> Hiba Hus
===> Horten Hus
===> Idéhus
===> IEC-Hus
===> Konsmo Hus
===> Mesterhus
===> Minibo
===> Murgaard Hus
===> Murhuskjeden Håndverksmur
===> Myresjøhus
===> Nordbohus
===> Norgeshus
===> NorHus
===> Norske Hus Boligsystem
===> Overhalla Hus
===> Sagabo
===> Skagenhus
===> Systemhus
===> Trivselhus
===> Tyrolerhus
===> Vestlandshus
===> Øster-Hus
=> Grunnarbeider, mur og betong
=> Trearbeider, Konstruksjoner & Isolering
=> Eksteriør, Tak, Ytterkledning og Maling (Ute)
=> Arkitektur, Planløsning og Fasade
===> Forslag og innspill på planløsning og fasade
=> Elektro & Belysning
=> Energi & Varme
===> Enøk, termografering & energiforbruk
===> Valg av energikilde
===> El. varmeovn & Varmekabler
===> Vedfyring, pellets, peis, ovn, brannmur og pipe
===> Vindkraft & Vannkraft
===> Solenergi & Solfangere
===> Energibrønn, jordvarme & Kollektorer
===> Vannbåren, fancoil og radiator
===> Vann-Vann varmepumpe
===> Luft-Vann Varmepumpe
===> Luft-Luft varmepumpe
===> Ventilasjonsvarmepumpe
===> El-kassett & Dobbelmantlet bereder
===> Fjernvarme
===> Olje & Gass
=> Lyd, Bilde & Data
=> Ventilasjon & Inneklima
===> Frikjøling
=> Bad, Våtrom og Rørlegger
=> Kjøkken & Hvitevarer
===> IKEA
===> Innspill på din kjøkkenløsning
=> Interiør, Møbler og Trapp
=> Farge, Tapet og Maling (Inne)
=> Dør & Vindu
=> Gulv
=> Garasje, Anneks og Uthus
=> Hage & Uterom
=> Bade- og Svømmebasseng
=> Byggevarer, verktøy, maskiner og annet teknisk utstyr
===> Brukeranmeldelser av verktøy
=> Gamle hus & Gamle møbler - Restaurering & Vedlikehold
=> Kjøp, Salg, Utleie & Eiendomsinvestering
Medlemmenes prosjekter
=> Bygge nytt hus
=> Tilbygg & Påbygg
=> Oppgraderinger & Oppussing
=> Garasje, anneks og småhus
=> Hage & Uterom
=> Tekniske løsninger
=> Møbler & Interiør
=> Hobbysnekkerens verksted
Markedsplassen
=> Til salgs
=> Ønskes kjøpt
=> Gis bort & Byttehandel
=> Tjenester ønskes utført
=> Tjenester tilbys
=> Supertilbud & Kampanjer
Off-Topic ChitChat
=> ByggeBolig.no's Humorhjørne
Medlemsinformasjon
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
September 03, 2010, 12:31:13
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Siste innlegg i Diskusjonsforumet
Feste dusjdør til vegg.
naff
Blandingsforhold tjære/terpentin/linolje for nytt treverk
oblygre
Bygge egene takstoler
jantheman
Selvgjort er velgjort?
naff
Noen som har prøvd denne værstasjoen?
oblygre
Naboen har hogd flere tre på tomta mi. Hvordan går jeg fram?
naff
Decra, Armat, byggmax fantom etc
kongsberg
kappe stålbjelke heb 220 med 230mm
naff
Hva er lov å gjøre selv på våtrom?
Cerebellum
Tørking av betong
johnlock
Ikkje inntakssikring - kun hovedsikring - anbefalt løysing for oppgradering?
sOPp
Steamdusj, bobblebad, massasjekar etc i Tr.heim?
chri
Innlemme tidligere hybelleilighet i huset
Cerebellum
Oppussing av bad (12 m2) der det mest gjøres selv
Kassen
Led lys til kjøkkenbatteri
naff
Dykksag - Dewalt DWS520 VS Makita SP6000?
Logiman
asfaltplater fra byggmax..
darksome
Noe å vinne på egen tilluftskanal til vedovn i eldre hus?
Jim-Roger
Kotehøyde
gas
Hva koster det å få arkitekttegnet et hus?
Hus nå takk
Hvordan feste et vegghengt toalett i en kub vegg
geirgr
Spørsmål om membran.
naff
Valg av sentral støvsuger Noen som har erfaring med det? Tester??
naff
Feste på håndtak? Feste induksjonstopp?
Tussi jenta
Luft-Luft varmepumpe : Plassering av pumpe og produktanbefaling
woodbear
LYS: spott skinnesystem tips behøves
galemattis
Er jeg dømt til å pigge opp gulvet?
taz
Ventilatorhette - Utfordring med plassering
Vespanator
Skjøte varerør
taz
Lekkasje i gulvet, hvordan rette på det?
ingehg
SG Jupiter eller Jupiter Outdoor spot i garasje raft?
dreamcatcher
GElisabeth : Vi bygger Idehus Høgstolen i Nord-Trøndelag
mrcasualty
Dokumentasjon, godkjenninger, egeninnsats på utgraving og grunnmur
NeDD
Fein MultiMaster- 250 vs 250 Q
tommestokken
For første gong i Norge er ein hytteeigar dømt til å rive hytta si
oblygre
Åpen for innspill; foreløpig budsjett Zara Royal
Dante
The_King_Nor: Vi bygger hus i Østfold
The_King_Nor
Sluttkontroll på elektrisk anlegg
Krister
Dusj uten varmvann
hans9001
Nye Bosch Radioene
Logiman
Hjelp til planløsning på bad.
Jim-Roger
Skal kjøpe ny vedovn
Jim-Roger
The Wood Nerd : 7 populære 18v driller
sOPp
Dampsperre bak Wedi våtromsplate s-board`?
byggebob
Montere ny dørkarm
Einar_S
Arnes lekestueprosjekt 2010
byggebob
Avstand på spotter i tak
sOPp
Bytte av ett vindu 120x105 : Svindel til kr. 32.000,-
Dørmannen
Bør dette holde til nytt hus? se vedlagt kursfortegnelse
koko
Håndverktøy
Einar_S
har noen en deffekt home fighter bordsag?
Tortrygg
Tidsbruk på maling av gjerde
2cent
Tips til løsning av inngang som skaper råte?
Olemann
Gipsplater vs sikringsskap
bauer
Beregning av ytre impedans
bauer
Ventetid på varmtvann
Geir.
Innspill på planløsning med nye øyne
naff
Boracol - virker denne forebyggende mot sopp? Erfaringer?
Marksman
Monier: H-pannen eller Zanda?
membran
Siste Tilbakemeldinger & Off-Topic ChitChat
By på hus
sOPp
Siste annonser på Markedsplassen
Loading...