16,519    33    2  

Ventilert kaldloft: Hvilken temperatur er det på deres kaldloft?

 2,172     Oslo     1
Hei dere,

Har et passe standard trehus 1,5 etasjer med kaldloft (BoligPartner: Kongsheim).
40 cm isolasjon i taket + 5sm sydde sorte matter som dekker hele isolasjonsflaten.
Isolaluftespalter er montert for å sikre godlufting mellom sutak og isolasjon.

Kikket opp på loftet idag og ser at det er litt rim på innsiden av et par sutaksplater.
Har slengt opp et trådløst termometer og detviser nå -6grader.
Ute er det -14grader.

Hva er normal temperatur på et slikt kaldloft?
Sett fra mitt ståsted burde det vel være close to utetemp,eller hva?

Er rimet på undersiden av sutaksplatene er problem?
Det er noen stålklips som klemmer sutaksplatene i skjøten og de er hvite av rim de også...
Hvorfor rimer det?

Alle ventilasjonsrør er godtisolert med sånne tykke "plastpølser".

Fint om flerekunne måle utetemp + kaldlofttemp og postepåforumet  :)

   #1
 1,003     buskerud     0
Tenker det er luftlekasje gjennom plasten, det er alltid varmere på et kaldtloft men har  du nok lufting der
   #3
 46     Vest i landet     0
Synes nok du drar en litt velraskkonklusjon her Byggebob...

Regner med at det er plast i takog alle yttervegger i dette nye huset.
Hvis det er takplater eller malt gipsitak vilogså dette tette godt.

kirderf:
- Har du mye downlights i taket i 2. etg?
- Holder du det unormalt varmt i husets 2. etg?
- Smelter snøen somligger på taksteinen?
- Selv med små hull i plasten skulle 40cm isolasjon hindre STORT varmetap. Er isolasjonen pent/riktig lagt?

Er du sikker på at du målte temperaturen god tid etter at luken opp på loftet ble lukket? Varmen stiger raskt opp på et kaldloft!

Hos meg er det nå minus 12 ute og minus 5 på kaldloftet.
...og jeg har GARANTERT ingen luftlekkasjer gjennom plasten.

  (trådstarter)
   #4
 2,172     Oslo     0


Tenker det er luftlekasje gjennom plasten, det er alltid varmere på et kaldtloft men har  du nok lufting der


Er 99,5% sikker på at plasten er potte tett. Sjekket dette grundig før takpanel og downlights ble montert.


Er det nytt hus kan det være byggfukt.


Nja, flyttet inn for 5 mnd siden. Bygget hadde en fin og tørr byggeperiode.



kirderf:
- Har du mye downlights i taket i 2. etg?
- Holder du det unormalt varmt i husets 2. etg?
- Smelter snøen som ligger på taksteinen?
- Selv med små hull i plasten skulle 40cm isolasjon hindre STORT varmetap. Er isolasjonen pent/riktig lagt?

Er du sikker på at du målte temperaturen god tid etter at luken opp på loftet ble lukket? Varmen stiger raskt opp på et kaldloft!



Downlight på bad og gangen i 2. etg. Det er brukt en type downlights som ikke bygger mer enn takpanel + noen millimeter. Altså ingen brudd i plasten. 

Holder 24-25 grader i huset - har det noen betydning?

Snøen på taksteinen er helt fin;altså ikke smeltet.

Isolasjonen ligger svært pent og klemmes mellom takstoler. Er også rullet 5cm sorte sydde matter på toppen for å hindre kaldluft fra å rase inn i isolasjonen.

Skal ta en ny måling om et par timer...
   #5
 1,003     buskerud     0
Det er mange nye hus som ikke har plasten 100% tett. For å bøte på dette er det nødvendig med god lufting. Det er plasten som skal sørge for at det ikke kommer fugtighet fra innluften og ut ikke gipsplatene som ikke er diffusjonstette.Har rettet dette på en del hus nå og der det var mange downlights var problemet størst
   #6
 9,677     Kysten     0
Tror problemet ditt vil forsvinne. Jeg har sett dette på flere hus den første vinteren. Du kan jo selvsagt sette opp en avfukter dersom det er så mye at det vil renne når det tiner.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     1
Jeg synes ikke det høres urimelig ut.
Du har 8 grader temperaturforskjell ute/loft. Jeg har et termometer i garasjen. Det viste -3,5 mens det var -21 ute, altsp
å 17 grader forskjell. I den garasjen er det ikke noe lys eller annet som står på og gir varme. Ingen bil heller. Ja, jeg var også forbauset over det, selv om den er etterisolert med 10-15cm Glava. Dog lekker den som en sil. Men 0,5m snø på taket gir ganske mye isolasjon. Og tilsiktet eller utilsiktet ventilasjon gir ikke mye gjennomlufting i vindstille som jeg går ut fra at du også har hatt de siste dagene.

Og det vil gjerne slå seg på jern og metall gjenstander når temperaturen på disse er lavere enn omgivelsene.
Signatur

   #8
 9,677     Kysten     0
Du kan jo sjekke at luftespaltene/raftepappen ikke har bøyd seg opp imot sutaket, i så tilfelle vil det bli mindre lufting. Da må du sette en avstandsholder midt på dem.

Du kan også sjekke om det er fysisk åpent i møne. Det kan ofte hjelpe å ha en liten spalteåpning der. Da må det selvfølgelig legges på mønefolie og aller helst taksteinsbånd for ikke å få inndrev.
  (trådstarter)
   #9
 2,172     Oslo     0

Ingen ned/opp bøyning av sutaksplater eller luftespaltepappen...
Fin lufting fra raftekasse og over isolasjonshøyde på loftet.

Det er fin utlufting i mønet. Sort plast mønefolie er montert slik den skal...
Nå er det -15 ute og -5 på kaldloftet.

Skal stikke ut og måle temperaturen i garasjen  :-\
Der er det null oppvarming og luftig.
   #10
 9,677     Kysten     0
Dersom du har god lufting, dampsperre er tett og du har mye isolasjon så har du ikke noe å bekymre deg for, jeg tror nok dette vil bedre seg til neste vinter. Men det er klart at litt vind hadde nok gjort seg.................. Wink