11,415    24    0  

Er det lov å plassere pc-server/adslmodem/router på kald loft?

 263     0
Har kald loft og ønsker å bruke det til annet enn julepynt. Er det lov å plassere elektrisk utstyr der oppe? Tenker på å ha et patchepanel, switch, router og adsl modem. Kanskje en server.

   #1
 5,416     Langhus     0
Usikker på regelverket, bare husk at det kalde loftet bare er kaldt i 4 måneder.
På sommeren kan det bli hett for elektroniske komponenter.
Signatur
   #2
 533     Romerike     0
Kan jo ha lys, stikk, ventilasjonsaggregat osv der, så hvorfor ikke en PC?
   #3
 399     Solkysten     0
Det er nok ikke særlig lurt. PC utstyr får veldig kort levetid ved tempratursvigninger. Og husk at det kan blir veldig varmt på et loft om sommeren.
Signatur
   #4
 22,342     Akershus     0
Kulde og varme er en ting. Kondens ved væromslag er neppe bra for elektronikk og tar knekken på pc hvis ikke 70 grader om sommeren alt har kokt prosessoren.
   #6
 22,342     Akershus     0
Produktene skal være tilpasset miljøet, noe som er tvilsomt i dette tilfellet.

Hvis du isolerer noe av loftet vil det fungere utmerket. Du behøver ikke så mye isolasjon.
   #7
 234     0

Produktene skal være tilpasset miljøet, noe som er tvilsomt i dette tilfellet.

Hvis du isolerer noe av loftet vil det fungere utmerket. Du behøver ikke så mye isolasjon.


De fleste komponentene i en PC har relativt stor toleranse for luftfuktighet og varme, dog med noen unntak:

- Power supplyet (PSU) er i de aller fleste tilfeller kun godkjent opp til 50 grader (dvs ikke intern arbeidstemp, men "environment"),
- Akseptabel relativ luftfuktighet er 20% - 90%, "non condensing".  Spørsmålet er nettopp i hvilken grad du faktisk vil få kondens.  Er ikke helt sikker på hvordan kombinasjonen av transformator og kondens er.
- Harddisken din vil få redusert liv ved temperaturer over 50 grader.  Godkjent 'environment temperature' for en harddisk er 0 - 60 grader.  Man kan jo anta at de 10 wattene en disk trekker er nok til at den aldri vil synke under 0 grader, men helt sikker er jeg ikke.

Det jeg også ville tenkt på er brannvarsler.  Spesielt power supplies kan 'gå i lufta' og da vil du trolig ønske å vite om det...

Nå vet jeg ikke hva slags PC du har tenkt å sette på loftet, men hvis du virkelig ønsker å vite at den tåler all slags temperatur osv, så google for "rugged pc" og "MIL STD 810"... da får du en god del ideer om chassis mv som er bygget for tøft klima.

Nå skal det sies at nesten samtlige BIOSer og CPUer har innebygget heat-protection, så skulle PCen din gå varm vil den (kunne) stenge av.  Det er mer kombinasjonen av kondens og støv jeg ville vært bekymret for.


-JM

   #8
 22,342     Akershus     0


Produktene skal være tilpasset miljøet, noe som er tvilsomt i dette tilfellet.

Hvis du isolerer noe av loftet vil det fungere utmerket. Du behøver ikke så mye isolasjon.


De fleste komponentene i en PC har relativt stor toleranse for luftfuktighet og varme, dog med noen unntak:

-
Selve komponentene tåler nok en del "miljø", men blir det fukt på strømførende vil dette kunne føre til feil. Jfr problemene med Nokia telefoner og fukt.
   #9
 234     0

På en PC er det meste av strømførende (dvs 12V rails) direkte ut fra strømforsyningen.

Hvis man antar at PCen skal trekke f.eks. 250W (dvs 4 disker a 10-15W, hovedkort m/CPU ti ca 125W, PSU effektivitet på 85-90%, innebygget skjermkort) så er det tale om ca typisk 'mid tower' 25A/300W PSU (målt på 12V railen).  Selve hovedkortet har såpass mange komponenter som avgir varme (RAM, chipset/north/southbridge osv) at hovedkortet i seg selv neppe er utsatt for kondens.

Strømforsyningen, derimot, vil jeg anta er mest utsatt. Den har størst varmeavgiving, og er også utsatt for størst temperaturdifferanse (ser bort fra "core" temp på CPUen her) så jeg ville trodd at det er PSUen som har størst sannsynlighet for kondensering når varmen vil komme ut av viften på bakplaten.  Hvis det kondenseres på bakplaten er det en liten risiko for at noe av vannet vil finne veien inn i PSUen.

Når det er sagt -- det burde jo være relativt enkelt å se hvor kondensering kan oppstå og hva som må gjøres for å unngå at evt kondensering kommer tilbake i chassis/PSU.
   #10
 3,042     Akershus     0
Ser ikke for meg at de varmeste komponentene skulle være de som er mest i fare, heller omvendt. Den kalde lufta som maskinen slurper i seg har ikke har ikke mye potensiale for fukt, men i det lufta har passert de varme komponentene så er potensialet en del større. Der denne lufta passerer kalde deler på vei ut, drev, kabinett, deler av hovedkortet, kabler, etc, så kan du få kondens.

Men alt er relativt. Jeg har ikke fått kondens på noen maskiner inne i huset, selv i kalde rom og med normal luftfuktighet. Vil det være voldsom luftfuktighet i et kaldloft?