7,305    5    0  

Montering av takpanel

 499     0
Driver og pusser opp et kjellerrom (som beskrevet her: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=13114.msg147823#new), og skal begynne å montere takpanel.

Jeg har kjøpt helt ordinær skyggepanel, og har aldri satt opp noe sånt før... Grin Så: Hva er fremgangsmåten? Har det noe å si hvilket hjørne jeg begynner i? Skal noe måles opp først (mulig at veggene ikke er helt rette...)? Skal jeg begynne med not eller fjær inn mot veggen? Skal skjøtene limes?

Etc. Svar mottas med ærbødig takk! Smile

taz
   #1
 3,840     Haugesund     0
Personlig syntes jeg start med not mot vegg, var enklest. Hvilket hjørne, blir på samme måte og om panelet må skjøtes (endepløyd).
Det viktigste er å starte vinkelrett, for skjevheter utvikler seg i rasende fart ;D

Jeg har perlefas, og stiftet (T-stift L=35mm) rett bak perlen, slik at den ble mest mulig skjult.
Signatur
bex
   #2
 4,293     Østlandet     0
måle deg ut en panel bredde i hvert hjørne og slå en krittsnor,  da har du noe og legge panelet etter, og du får målt ut om det er mye skjevheter i veggen,  star med not mot vegg. da har du mulighet og ta av overdelen av noten på sisteplank viss den er vanskelig og få inn.
Signatur
   #3
 269     0
Jeg lerte en gang i tiden av en pensjonert snekker,at takpanel alltid skal ligge med huset lengderetning,men dette har muligens sklidd litt ut de senere årene.
bex
   #4
 4,293     Østlandet     0
det blir vell som parkett, at man legger det gjerne med lengde retningen  på rommet, men di fleste gangene gir det seg automatisk med spikerslagene, om man skal ha det rett på bjelkelag så blir det jo automatikk i det
Signatur