23,262    45    0  

Tips om gode smarthus løsninger?

 198     0
hei.

Jeg er i tenkehjørne ang. div smarthus løsninger.

Det finnes mange forskjellige system
elco matic
eib
ihc
elco wireless
xcomfort
osv osv

jeg ønsker ikke trådløst system, da jeg har en motstand mot radiosignaler etc. (stråling selv om den er minimal).

jeg ønsker et bus-system. men i alle bus-system jeg har sett på nett må alle rele/dimmere stå i sikringskap.

finnes det ingen løsning som passer inn i boksen bak kontaktene, bryterne?
mener her rele og dimmere.

jeg ønsker varme og lysstyring.
alle trådbaserte system blir det jo 100kabler bort til sikringskapet og skapet blir jo enormt.

alle tips er velkommen. ser at elco trådløst system har slike rele som legges inn i boksene.

   #1
 529     Gjøvik     0
Husk at slike systemer blir fort utdaterte (relativt i forhold til en bygning)..
Jeg for min del ville da satset på systemer som er lite integrert i bygningskroppen.

Noen av de "trådløse" systemene sender signaler gjennom EL-kablingen .. Da slipper du å bekymre deg for stråling..
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 198     0

Trådløs system er jo ganske greit. men så lang er det bare xcomfort jeg har funnet som er noe for meg.

noen elektrikker her som har erfaring med eib?
   #3
 214     0
Har endel erfaring med dette.

Og hovedregelen min for folk som ikke har endel penger,  keep it simple.
Slike anlegg er ofte kostbare med tanke på service osv, noe som kan trengs innimellom.

Men var det noe spesielt du tenkte på?
arg
   #4
 103     0

Hvis du velger KNX som er den nye standarden som EIB og en del andre følger så kan du velge å bruke busskabel, strømnett eller trådløs som bærer. F. eks. så kan du legge kabel nå og dersom det er noe du trenger i fremtiden kan du velge trådløse enheter.

Forøvrig så finnes det flere muligheter for å unngå å koble alt til hovedtavlen. Du kan bruke vanlig LAN som backbone mellom linjer, du kan montere fordelingstavler i hver etasje, det er mye som kan monteres i boksene bak bryterne, og noe i kontrollerbokser under parketten. Sjekk ut ABB sine sider. Tror de er den leverandøren jeg har sett som har mest for montering ute i huset.

Og ja, det blir mye kabler ved å trekke alt ned til tavle. Har i underkant av 200 komponenter på EIB anlegget nå, og det går blant annet direkte strekk til ca 70 dimmesoner og 70-80 kontaktpunkter, osv....

Arg
   #7
 1,092     0
Bare så det er sagt så finnes det INGEN fare i og bruke radiostyrte systemer.

Hvis du absolutt skal ha en kablet løsning så velger du EIB\KNX standarden (Her kan kabling og trådløst kombineres).

Dette krever EN! buskabel fra fordelingen som går fra lysbryter til lysbryter. lettere sagt alt som skal betjenes automatisk eller manuelt.

Fra relene i sikringskapet går det videre til belysning,varme,ventilasjon. Med god planlegging trenger det ikke bli så fryktelig mye kabling. Spesielt hvis du kombinerer trådløst og kablet.

Skal du bygge hus? eller har du et eldre hus med skjult anlegg?




   #8
 409     trøndelag     0
lurer litt på koffer alle på dette forumet anbefaler KNX/EIB i stede for
carlogavazzi sitt system.dette er jo buss styrt på samme måte
med trødløse komponenter å viss ønskelig. på bussen henger man på
alt du vill. forskjellen på disse systemene er ikke stor.
tipper det kommer an på prisen hvilket system som velges. ;D
å korleis system er mest pris gunstig?
   #10
 1,421     Bærum     0

Har endel erfaring med dette.

Flott  ;)


Slike anlegg er ofte kostbare med tanke på service osv, noe som kan trengs innimellom.

Kan du være litt mer spesifikk? Hva er det som trenger service? Det er jo ikke så mye slitasjedeler som må skiftes regner jeg med. Er greiene først installert så virker det vel, eller tenker du på omprogrammering og slike ting?
Signatur