18,357    28    3  

EemaX gjennomstrømnings varmer : Varmtvann uten bereder

 81     Oslo     1
Jeg vurderer direkte oppvarmet varmtvann i stedet for bereder. Noen som har erfaringer med slike produkter? Se link http://www.eemax.no/index.htm

  (trådstarter)
   #1
 81     Oslo     1
Bruker alle varmtvanns-bereder? Er jo litt tvilende til å være førstemann som prøver. Ligger jo noe i det at "hvis det er for godt til å være sant...".
   #2
 1,768     Østlandet     0
Det er jo veldig lite varmetap i en varmtvannsbereder, så når denne først er varmet opp går det ikke så mye strøm for å vedlikeholde temperaturen i den. Så at dette skal være så vannvittig mye mere energieffektiv skjønner jeg ikke sånn ved første øyekast...
   #3
 744     Verdens navle     0
Nå går det jo litt strøm til å holde en varmtvannsbereder varm, avhengig av hvor godt isolert den er. Det er vel denne energien man sparer med Eemax-type systemer.

Litt Googling forteller at investeringskostnadene er høye, og driftsikkerheten så-som-så. Skal man skaffe varmtvann til en hel bolig må el-anlegget dimensjoneres for VELDIG mange kW maxeffekt.
Signatur
   #4
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
For å si det sli, på en båt jeg jobbet på hadde vi en varmekoble på 18kW som varmet vannet opp når vi brukte det.

Slike strømtrek er ikke normale for en vanlig enebolig.
   #5
 1,103     Oslo / Østfold     0
For 18 kW får du 9 liter/min med 38 grader
Mest brukte EM-2 modell gir 7 liter/min (38 grader) og trenger 14kW.
   #6
 744     Verdens navle     0

For 18 kW får du 9 liter/min med 38 grader
Mest brukte EM-2 modell gir 7 liter/min (38 grader) og trenger 14kW.

Og hvis man tapper i dusjen samtidig med på kjøkkenet? Tipper man må minst ha to av den største typen du nevner. Da snakker man om minst 35 kW i tillegg til annet forbruk!

Jøje meg..., da snakker vi vel om en inntakskabel så tykk som en arm?  ;D

Og ble dette utbredt ville hele strømnettet bryte sammen hver morgen kl. 7 når 2 000 000 nordmenn står i dusjen!  :o
Signatur
   #7
 1,103     Oslo / Østfold     1
Er vel en grunn til at de fleste velger en VV-bereder på 200-300 liter og kun 2 kW strømtilførsel. Holder jo med en 10 amp.

  (trådstarter)
   #8
 81     Oslo     0
OK, jeg skjønner det med effekt-behovet. Sikringsskapet har nok kurser som det er.
   #9
 57     Rogaland     0
Hei

Det er populært i resten av Europa (der det er gass) med Combi gassbrenner som varmer vannet på direkten i tillegg til vannbåren varme . Jeg kjøpte en slik (Ferroli modena 80E)  til mine foreldre som har naturgass innlagt.
Den er på 24 kW og varmer 11,3 l/m delta t 30 grader.  Det er også populært å benytte kraftigere 30 KW eller 45 kW hvis større varmtvannsbehov
   #10
 282     0
Har en slik en på hytta, og det fungerer etter hensikten dette.

Kostnaden for å varme opp vann blir jo den samme enten man velger en bereder eller en direktevarmer.

Så lenge du har nok strømtilførsel til å takle en stor strømtilførsel til direktevarmeren så funker det greitt det.

MEN, som noen skriver - du må dimensjonere den ut fra antall tappekraner som skal ha varmtvann (samtidig)

Min erfaring er at med mer enn ett tappested så klarer den ikke å levere nok vann. Dessuten avkjøles vannet når flere tapper samtidig (for mye vann som strømmer gjennom den) slik at det kan bli litt uforutsette variasjoner i varmtvannet i krana.


F:eks. at du begynner å dusje samtidig som noen tapper varmt vann på kjøkkenet. Du stiller inn dusjen så den er passe varm. Så slutter de på kjøkkenet å tappe vann - og varmeren leverer da plutselig 20grader varmere vann til deg i dusjen - og du kan bli skikkelig forbrent!


Så erfaringen er at dette egner seg kun til ett tappested.

Dessuten er den omtrent like dyr som en bereder - så du tjener ikke noe på det.