8,520    11    0  

Dimensjonering av varmepumpe vs. m2 vannbåren varme

 60     0
Kan jeg få spørre om hvor mange m2 med vannbåren varme dere har i betong og i trebjelkelag?...og hvilken varmepumpe (kW) dere har?

Tenker litt på dimensjoneringen av vårt anlegg, og ønsker verken å under- eller overdimensjonere anlegget vårt.

Vi skal ha en Thermia 7,5kW på ca 135m2 i betong + 100m2 i trebjelkelag.
Det gir 32watt per m2 gulvvarme (7500w/235m2).

Og ja...jeg vet at det er elektriske elementer som slår inn ved behov og at man har andre energikilder. Men, jeg er kun ute etter forholdet mellom varmepumpeeffekt og areal :-)

Noen fler på forumet som vil dele av sitt watt/m2 forhold?


Signatur

   #1
 473     Sola     0
Vi har 145 kvadratmeter i betong og 70 i trebjelkelag, og skal ha en Thermia 8 kw. 37 watt per m2

Rørlegger som selger oss pumpen er jo den samme som legger hele anlegget. Og blir det ikke varmt nok får han bare komme med en ny. Det samme gjelder vel deg.
  (trådstarter)
   #2
 60     0
Jo, det er samme selskap som leverer alt, men jeg tror nok veien er MEGET lang for en rørlegger å ta en 60.000 kroners varmepumpe i retur og montere en ny  ;D

De fleste rørleggere er nok villige til å sette seg på bakbeina i en slik situasjon  :'(
Signatur
   #3
 473     Sola     0
Joda. Men jeg har jo sagt at jeg skal ha vann-vann varmepumpe. Det er jo han som har sagt hva slags pumpe jeg skal ha. Blir det ikke varmt nok får han jo rette på det.

Det er jo vi som er forbrukere, og blir det ikke varmt har vi ikke fått varen vi har betalt for. Et seriøst firma kan ikke sette seg på bakbeina i et sånt tilfelle. Kjøpsloven passer jo godt på oss forbrukere.

Men på den annen side, så kan det jo være at rørleggerne overdimensjonerer varmepumpen for å slippe sånne saker. Det er vel sjelden noen som klager på at varmepumpen gir for mye varme.
   #4
 115     0
Dette her er ikke helt riktig tankegang... Varmepumpen skal ikke ha 100% kapasitet. Den bør være litt underdimensjonert for å ikke få for mange start/stopp...... Den skal sørge for basisvarmen, og de få dagene i året som det er riktig svinkaldt får man bruke litt tilleggsoppvarming.

Har selv rundt 100kvm gulvvarmerør nedstøpt i betong med fliser i kjeller + 5kvm i entreen i 1 etage. Gulvvarmen er ettermontert, så jeg tok ikke bryet med å innstalere gulvvarme i etasjen over. Har montert rist i taket nede, så mye varme stiger opp.

Varmepumpa på 4kw klarer å varme opp kjeller og 1 etasje (totalt 200 kvm) ned til 0C. Blir det kaldere må jeg fyre litt i vedovnen oppe. Er utrolig deilig å varme opp huset + forvarme dusjvann med kun 1300/1400watt!

Har jordvarme.
   #5
 2,172     Oslo     0
Noen tanker rundt dette:

Det er viktig å skille mellom energi- og effektbehov når du skal dimensjonere en varmepumpe.

Effektbehov er det behovet du har for energi til oppvarming den kaldeste dagen i året.
Energibehov er det totale behov for energi til oppvarming gjennom året.

En varmepumpe vil ofte kun dimensjoneres til å dekke 50-60% av effektbehovet, men vil likevel kunne dekke opptil 90% av energibehovet gjennom året.
   #6
 14     0
Klippet fra Høiax sine nettsider:

Forenklet dimensjonering . Hvor stor varmepumpe trenger du?

I normale eneboliger vil dimensjonerende effektbehov være ca 50W/m2 til varme, ventilasjon og varmtvann.

Som en tommelfingerregel skal varmepumpen dimensjoneres til 60% av dette eller minimum ca 30W/m2 Dette tallet må selvfølgelig kontrolleres mot bygningens reelle behov og lokale forhold hva gjelder vær og grunnforhold, men gir en pekepinn om hvor stor varmepumpe man trenger.

Basert på dette kan man da sette opp en enkel tabell over de forskjellige varmepumpene og hva de dekker av oppvarmet areal.
Tabellen er basert på de nevnte forutsetninger, samt at varmepumpen er koblet opp mot vannbåren gulvvarme med 35 ºC turtemperatur og en kollektorkrets med inngående temperatur på 0ºC (iht. EN 255):
   #7
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0
Ca 190m2 i betong. I tillegg kommer ca 40m2 i sokkelen uten gulvvarme (men det må jo varmes opp).
Når loftet er ferdig innredet vil vi ha ca 80m2 i trebjelkelag der.

Varmepumpen er en NIBE 10,3kW, 200m hull. Kan vel nevne at både hullet og pumpa er hakket over det som kom ut av regnestykkene fra leverandørene, men tilleggsvarme er et fyord hos meg...  Wink

   #8
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

...men tilleggsvarme er et fyord hos meg... 
Og nå 2 år senere har jeg fremdeles ikke vært i nærheten av å trenge tilleggsvarmen, selv i vinter med temperaturer ned mot -20C over dager og uker er vel lengste kontinuerlige kjøring 2-3 timer.
Mao er den nok dimensjonert for 100-150% av behovet...  ;)
   #9
 9     Kongsberg     0
Med 190m2 i betong, 40 uten sløyfer, men som må varmes opp, og nye 80 på loftet, så er du jo på 310m2.

Med 11,3kW blir det 36,4w/m2. Virker ikke veldig overdimensjonert spør du meg? Er denne driftstiden med alle disse m2'ene

Jeg lurer, da jeg leser side opp og side ned til øyet blir vått, i forbindelse med et oppussingsprosjekt jeg nå skal handle varmepumpe til.

260m2 gulv i et 280m2 BRA Tyrollerhus fra 1986 i tre etasjer. Tre voksne og tre barn. Ser anbefalt 40-50w/m2, så det blir jo en rimelig stor pumpe.
Signatur
   #10
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Med 190m2 i betong, 40 uten sløyfer, men som må varmes opp, og nye 80 på loftet, så er du jo på 310m2.

Med 11,3kW blir det 36,4w/m2. Virker ikke veldig overdimensjonert spør du meg? Er denne driftstiden med alle disse m2'ene
10kW, ikke 11 så det blir enda mindre enn ditt regnestykke, men ja, driftstiden min er med dette oppsettet. Alle tilbudene mine lå på 7/8kW-pumper.
Jeg har ikke koblet inn gulvvarmen på loftet enda, men rommene er oppvarmet - det står åpent så varmen trekker jo opp fra resten av huset.

En annen sak er at det tross alt er mye som varmer i et hus utenom gulvvarmen, alt elektronisk utstyr, belysning, vask/oppvask/tørk/fryser/kjøl osv.