5,053    7    0  

lavere takhøyde enn tegning?

 114     0
Hei, vi bygger hus som skal snart flyttes inn i. Ved oppmåling til garderobeskap oppdager vi at takhøyden i andre etasje er 235.5. På tegningene er målene angitt til 240,0. Kanskje ikke et kjempeproblem, men vi kan ikke velge standard ikea garderobe (236). Dessuten synes jeg at god takhøyde er en kvalitet i et hus og at det er irriterende at man ikke får det slik som er planlagt. Det er jo uaktuellt å bygge om, men hva kan man gjøre med dette opp mot hovedentreprenør? HVa hadde dere andre husbyggere gjort? Noen forslag?

   #1
 48     Oslo     0
Jeg har faktisk det samme i mitt hus, hvor takhøyden er 2-3 cm lavere enn den skal være men jeg har i utgangspunktet en høyere takhøyde enn 240cm.

Det er utrolig kjedelig, men det er faktisk lite sannsynlig at man kan få noe kompensasjon for dette, da det ikke svekker verdien på huset i utgangspunktet og ikke er vesentlig..

Det skader jo selvfølgelig ikke å klage på dette og be om en kompensasjon..
   #2
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Kjedelig, da trenden idag gaar mot tak som er hoyere innvendig.

Personlig hadde jeg aldri kjopt et hus med saa lav takhoyde, men det er jo kun min mening dog. Foler meg som i en kjellerstue naar hoyden ligger paa 2.4
   #3
 21,481     Enebolig     0
Få byggmester til å betale tilpasset garderobe  Wink Jeg synes 4,5 cm var i meste laget. Eller? Problemet må jo være at det ikke er tatt hensyn til nedlekting? 
   #4
 1,445     0
Er vel ikke tillatt med lavere takhøye enn 240 også? i kommunen jeg bor i er laveste tillatte grense 240. Huset fra 1950 som jeg bor i nå er takhøyden rundt 230cm.
   #5
 1,505     0

Få byggmester til å betale tilpasset garderobe  Wink Jeg synes 4,5 cm var i meste laget. Eller? Problemet må jo være at det ikke er tatt hensyn til nedlekting? 

Tror du traff spikern på hodet der! Har sikkert lektet ned med 48x48 på gammel vane..
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 114     0
ja byggefirma skal få høre. Takhøyden på 235.5 gjelder bare for et soverom, gang og et klesrom, men likevel ikke som planlagt, resten av etasjen har høy skrå himling. Jeg har prøvd å finne ut om det er noen regler/krav/forskrifter som gjelder, men finner ikke at det er noe krav til takhøyde i bolighus. Noen som vet?
   #7
 4,148     Oslo Vest     0
Iht teknisk forskrift § 10-31 så er det ikke satt krav til minste høyde, men det bør ikke være lavere enn 2,20 m.

Så før "byggefirmaet får høre" bør du gå gjennom leveringsbeskrivelsen din hvor det sikkert står at minste takhøyde skal være 2,40. Vi leverer standard 2,70 så jeg vil tro at dett er spesifisert. Men skaal du klage må du ha dokumetasjon på at takhøyde er minimum 2,40.
Signatur