16,039    7    0  

Bygge trapp selv?

 10,486     Akershus     0
Jeg har et lite kjellerprosjekt på gang, se :
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=16679.0

.

Med tid og stunder må det bygges en trapp. Åpningen i etasjeskillet er 160 cm dypt, og 165 cm bredt, så det er ikke allverden plass. Trapp med repos har jeg for lengst skjønt at det bare er å slå fra seg.

Jeg driver og tegner planløsning i google sketchup, og har funnet en modell som egentlig så helt perfekt ut.

Spørsmålet er om det er mulig, innenfor rimelighetens grenser å bygge noe sånt selv?

Bygge trapp selv? - trapp.jpg - frodes
Signatur

  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0

Er det vanskeligere å bygge med repso enn det er å ha sliek skår trinn?


Hvis du spør meg, så vet ikke jeg.

Eneste er at jeg "tror" trapp med repos er relativt enkelt, siden det bare er snakk om rette vinkler.
Signatur
   #3
 740     0
Jada;) dette er mulig og få til=)

"Studer tegningene..og planlegg nøye framgangsmåten;)
Signatur
   #4
 1,459     Trondheim     0
Det er fult mulig men enkelt blir det ikke. Vangene blir forskjellige på ytre og indre løp. Rett utstyr og gode tegninger er et must.

Skal montere tilsvarende selv men blir nok å bruke stålvanger med tretrinn. Stålet kjøpes ferdig via jobben og trinnene lages kanskje av 40mm benkeplate av eik eller ask.
Signatur
   #5
 1,323     Østlandet     0
Med åpen trapp uten opptrinn og underliggende vanger er dette greit gjennom førbart. En nøyaktig tegning i Sketchup så kan du jo bare ta ut målene der.
Vangene kan du jo lage av sammenlimte 48x48, og trinnene av 36x48 f.eks. Hvis trappen ikke får daglig stor trafikk med støvler på beina, så holder gran i årevis såfremt du forsterker/beskytter trinnesene. Dagens ihjelvokste furu er ikke stort bedre.

En tett trapp med opptrinn og inntrinn innfeldt i vangene derimot, hadde ikke jeg tatt på meg å få til. Holder på å fullføre/montere en sånn trapp nå, men heldigvis var vangene på den ferdig frest. Det er vanskelig nok for å meg å få trinnene nøyaktig nok tilpasset...........
  (trådstarter)
   #6
 10,486     Akershus     0

Med åpen trapp uten opptrinn og underliggende vanger er dette greit gjennom førbart. En nøyaktig tegning i Sketchup så kan du jo bare ta ut målene der.
Vangene kan du jo lage av sammenlimte 48x48, og trinnene av 36x48 f.eks. Hvis trappen ikke får daglig stor trafikk med støvler på beina, så holder gran i årevis såfremt du forsterker/beskytter trinnesene. Dagens ihjelvokste furu er ikke stort bedre.

En tett trapp med opptrinn og inntrinn innfeldt i vangene derimot, hadde ikke jeg tatt på meg å få til. Holder på å fullføre/montere en sånn trapp nå, men heldigvis var vangene på den ferdig frest. Det er vanskelig nok for å meg å få trinnene nøyaktig nok tilpasset...........


Takk for svar.

Hvordan er det å lime sammen 36*48? Er det bare å ha på trelim og klemme det sammen med tvinger, vente til det er tørt, og skjære ut?

Jeg er litt usikker på åpen eller lukket trapp. Med lukket så er det lettere å stable greier under, men jeg håper å få til et stort vindu oppe i trappa, og tror at en åpen trapp vil gi mer lys ned i kjelleren, noe det neppe blir for mye av.
Signatur
   #7
 1,323     Østlandet     0
Limeprosessen er enkel og grei, men bruk tørre materialer av god kvalitet uten bøy og vridning. Se på endeveden og påse at ikke alle lektene ligger samme vei. Fordel vanlig trelim (Casco) jevnt over ene siden på alle lektene og bruk mange tvinger.
Tvingene får du til en grei pris på Biltema bl.a.

Du kan enten tette den på undersiden av vangene (men da vil vangene på enkelte steder måtte bli veldig høye!) Eller du kan sette inn opptrinn i mellom vangene etterpå, og skru de inn u bakkant på trinnet nedenfor og gjennom trinnet over og ned i opptrinnet. Men det vil jo bety synlige skruer i trinnene, som selvfølgelig kan skjules under gulvbelegg, teppe e.l.

Litt dårlig forklart, men kanskje det blir forståelig sammen med en dårlig tegning?  ;D

Bygge trapp selv? - Untitled.jpg - sandhaug