99,509    41    21  

Pergo Quickheat : Varmekabler uten elektriker

 159     Bærum     5
Her om dagen så kom jeg over Pergo quickheat

Er det noen som har erfaringer med dette, både ang legging av det og med varmen som genereres av dette samt strømforbruk?

Ser at det ligger rundt 50-60w/kvm, dette sier meg i grunnen ikke så veldig mye, men har soverom som er på 6kvm 8kvm og 12kvm er dette noe for meg eller er ordentlige varmekabler lagt av en elektriker beste valget og det mest lønsomme?

Dette skal legges på betong-gulv men under parkett.

Frannk

   #1
 1,382     Oppland     1
sto og så på dette for en stund siden, tror det var på coop bygg.... sto og tenkte, hvordan kan dette være lovlig, hehe, mener det var en relativ dyr løsning også... kjøp skikkelig varmekabel, eller sånn varmefolie.......
   #2
 61     Romerike     1
Vi har hatt dette et halvt års tid nå på nyoppusset kjøkken. Dere har vel tatt avgjørelsen allerede, men dette er våre erfaringer:

Pluss:
- enkelt å legge
- sparer utgifter til elektriker (bortsett fra at du må ha en stikkontakt der gulvet "begynner")
- lite strømforbruk (vanlige kabler bruker mer enn 50 watt/m2, gjør de ikke?)

Minus:
- vi har lagt Pergo laminat oppå. Dette knirker i skjøtene når vi går på det. For oss virker det som om quickheat-matta er for myk. Gulvet gir også etter under tunge bordben. Vi har henvendt oss til leverandøren om dette, men foreløpig ikke mottatt svar i disse ferietider

- reléet smeller ganske høyt når varmen slås av/på. Ikke noe særlig å ha i et soverom. Vi hører det godt opp til soverommene i etasjen over

- mattene er 1 meter brede og henholdsvis 2, 3 eller 4 meter lange. Det er 25 cm kalde ender i hver matte. Det betyr at i et rom som er 2 meter langt får du 25 kalde cm på hver ende. I og med at mattene kun kommer i 1 meters bredde kan det være vanskelig å fylle ut rommet uten å få kalde områder

Vår konklusjon: Anbefales ikke (før leverandør eventuelt løser problemet med at gulvet knirker)
   #3
 21,481     Enebolig     1
Det finnes et par tråder om denne typen gulvvarmesystem. Jeg kan ikke anbefale det. Vanlige varmeløsninger er normalt rundt 60w pr kvadrat de også. Jeg vil anbefale trådstarter varmefolie av god kvalitet, lagt av fagfolk. Ring rundt og hør etter priser.

Når det gjelder selve varmen, så skal den begrenses til ca 27 grader på overflaten av tregulv. Dette bør kalibreres med IR termometer siden gulvføleren ligger under tregulvet, ikke oppå. 27 grader på bena føles som en god lunk.
   #4
 22,342     Akershus     0

- lite strømforbruk (vanlige kabler bruker mer enn 50 watt/m2, gjør de ikke?)
Du kunne heller skrevet lav effekt. Skal du spare strøm kan du varme rommet med vekkelklokken din.

Det som avgjør om du sparer strøm er hvor godt isolert rommet er og temperaturen inne.
   #6
 5,415     Langhus     1
Mulig jeg missforstod den legende-kommentaren, men antall W pr kvm sier bare noe om lenge kablene står på i forhold av for å klare å oppnå temperaturen termostaten står på.

50W kabler står på lengre hver gang de er på for å gi samme varme til rommet som f.eks 60W kabler.

En 10KW ovn vil ikke bruke mer strømover tid for å gi det samme rommet samme temperatur som 50W varmekabler.
Signatur
   #7
 21,481     Enebolig     0
Stemmer det, varmetap diskusjonen får ligge  Smile Uansett trenger man ikke mer enn ca 60w pr kvadrat for å få et varmt tregulv i et greit isolert hus.

   #8
 16     Lillehammer     0
Har akkurat sett dette Quick Heat-systemet i butikken, og lurer litt på dette. Siden det ikke var tilgjengelig butikk personale, fant jeg ikke ut av pris. Noen som vet hva en slik rull med varmematter koster?
   #9
 16     Lillehammer     1


- reléet smeller ganske høyt når varmen slås av/på. Ikke noe særlig å ha i et soverom. Vi hører det godt opp til soverommene i etasjen over




...så du vil ikke anbefale denne løsningen til et kontor/studie rom pga lyden fra releét?
   #10
 21,481     Enebolig     2
Det kommer an på personen hvis denne termostaten klikker som normalt. På soverom ville ikke jeg heller hatt det, på kontor hadde jeg overlevd. Men mulig denne klikker høyere enn en vanlig termostat. Det finnes triac termostater som er lydløse.