23,472    13    0  

Boulder Buster: Steinsprengern

 122     0
Er det noen som har forsøkt Boulder Buster for å sprenge vekk noe stein selv?
Har brukt det selv, men opplevde det som litt for lite kraftig, men i ettertid har jeg sett at det finnes forsterkerpatroner.

Noen som har forsøkt seg på dette?


   #1
 11     0
Hei!

Brukte BoulderBuster for noen år siden til å fjerne en fjellknatt - det var en blandet opplevelse...

Mine viktigste erfaringer er at det er vesentlig, både for resultatet og for sikkerheten å borre dypt nok og i riktig avstand til fri side (dvs ønsket ekspansjonsretning). Videre er det mest å hente fremdriftsmessig på å hive en boosterpatron ned i hullet. Rart om ikke leverandøren sendte slike med deg, ettersom det vel er ren fortjeneste.

Når jeg skriver blandet opplevelse, er det fordi jeg avsluttet dagen med et smell som kunne fått svært stygge konsekvenser. I et forsøk på å få bort en gjenstridig knaus, borret jeg siste hullet for tett på fri side. Dermed var det ikke nok fjell til å ta opp kreftene, og store steinflak (sylskarpe) tok ut gjennom sprengningsmatten og sto i husveggen 6-7 meter unna.

Jeg måtte skifte noen kledningsbord, men heldigvis sto både konemor, eldstemann og undertegnede i dekning da det smalt. Jeg måtte tåle å bli kalt Dynamitt-Harry av naboene en stund, og knausen ga til slutt tapt mot slegge og Trollkraft.

Konklusjonen er: Systemet funker greit, men må brukes med nødvendig respekt. Sjekk gjerne at sprengingsmatten du får med er mest mulig hel og tett.

Mvh
Sturlalv  Smile
  (trådstarter)
   #2
 122     0
Takk for svar! Leverandøren fortalte meg at jeg kun trengte booster-patron dersom jeg skulle sprenge langt ned (husker ikke helt hvor langt bor jeg fikk med, men mener det var 60cm eller noe slikt, ihvertfall ikke lengre).

Høres ut som at du fikk deg en skikkelig støkk som man gode kunne vært foruten, ingen tvil om at det er kraft i sakene.

Hvor mye fjell anslagsvis var det du tok bort og husker du omtrentlig forbruk av patroner?
   #4
 11     0
Det begynner å bli en stund siden, så husken kan være så som så, men jeg mener jeg fjernet noen tiendels kubikk fra en svært rått utsprengt skråning.

Det gikk med en god del patroner - mener 12-13 vanlige og halvparten så mange boostere. Hardhet og sprekkesystemer i berggrunnen har sikkert mye å si. I etterkant hadde jeg nok borret dypere hull og brukt flere boostere - mener å huske effekten av enkeltskudd var så der til tider, men da hadde kanskje steinene stått i veggen på et tidligere tidspunkt.

VG hadde en artikkel om BB for noen år siden.

Mange utleieforretninger har BB (Google er din venn). Gjengs pris ser ut til å være 800-900 kr pr dag + 60-70 kr pr skudd.

Mvh
Sturlalv Smile
   #5
 484     Bergen     0
Er det noen som vet hvor man kan kjøpe denne busteren? (ikke leie den!)
Signatur
   #6
 93     Oslo - Marka     0
Her F.eks: Thor Heldal AS.

eller her: VeMas As.

Og sikkert flere steder også.
Signatur
   #7
 484     Bergen     0
Ja jeg fant de sidene jeg også.

Er det noen som har funnet ut hvem som er produsent og eventuelt sider i utlandet hvor man kan bestille disse?
Signatur

   #8
 93     Oslo - Marka     0
Etter hva jeg forstår har "boulder buster" fått sin arvtager i "magnum buster", og den ser ut til å bli produsert av McCarthy Industries.

Hvor du skal kjøpe den i utlandet aner jeg ikke.  :)  ???
Signatur
   #9
 38     0
Jeg har jobbet mye med sprenging i fjell og det finnes utrolig mange typer fjell. Når man borrer hull for sprenging får man straks en indikasjon på hvor hardt man må lade.

Har ikke vært bort i Boulder Buster men er sånn passe skeptisk til denne saken. Mulig jeg tar feil, men hvis man ser på videoen av denne i aksjon ser man at steinen som sprenges har vært sprengt før. De har bare satt sammen steinen igjen og lagt fasina over den for å skjule at den har vært sprengt før. Hvis man ser ned til venstre for fasina ser man at steinen er kløyvd. Følg nøye med ved detonasjon og man klarer å se at den har vært sprengt før.

Slike reklame videoer gjør meg skeptisk. Men det er klart at til mindre oppdrag kan den være til stor hjelp. Jeg er vant med litt større salver.
   #10
 5     0
JA, jeg er helt enig med Bastesen.
Jeg er selv sprengningsleder og skytebas og vil derfor hevde at jeg har stor erfaring med sprengning.
Har jobbet med sprengning på store og små anlegg og prosjekter over store deler av verden, med diverse nesten ulykker og alt for mange dødsulykker.
Er derfor veldig skeptisk når "amatører" skal leke med lignende saker.  De har som regel ikke forstand på bormønster,dekning, sikkerhetsavstander og sikker bruk av varene. Dette medfører stor fare for en eller annen skade (matrielt eller personskader, evnt. begge deler) og man kan jo spørre forsikringsselkapet sitt på forhand(før man gyver på jobben) om de erstatter en eventuel skade som du måtte påføre deg eller ditt, eller naboens.
Svaret du får er garantert: NEI, DET GJØR VI IKKE.
Forsikringer dekker ikke dette.
Bruk fagmann(skytebas) er derfor mitt råd, og han skal da ha ALLE papirer i orden.
Vi sprenger jo også ut innvendige kjellere uten å skade huset....

Lær og lek i arbeidsklær, men aldri på egen risiko..