24,563    47    1  

Utvendig isolering av grunnmur

 10,486     Akershus     0
Mur - knotteplast - EPS/XPS - drenerende masser - jord.

Den rekkefølgen ser det ut som de fleste er enige om, så får man heller diskutere hvorvidt EPS eller XPS er det beste.


Det jeg lurer på, er hva jeg gjør i overgangen mur / tre? Panelen har jo lufting på baksiden nå, så det kan ikke tettes helt igjen, samtidig vil jeg at minst mulig av muren skal eksponeres for å gi minst mulig varmetap. Hvordan løses dette i praksis?

Vedlagte skisse er bare litt rask "høyttenking". Er det i nærheten av riktig? Vil det opprettholde luftingen til panelen, være "tett" nok til å ikke gi for stort varmetap, men samtidig åpent nok til at evt. fukt som stiger opp på innsiden av knotteplasten ikke vil få panelen til å råtne fra innsiden?

edit :
Brun = trevegg
Mørk grå = eksisterende grunnmur
Lys grå = undergravd og påskjøtt grunnmur
Turkis = isolasjon
Stiplete er knotteplast
Buet linje = terreng
Utvendig isolering av grunnmur - isolering_utvendig.JPG - frodes
Signatur

   #1
 9,677     Kysten     0
Du bruker et damptett produkt mellom mur og svill. Det produktet kan du jo videreføre ut over EPS en så stopper det fukten fra å slå opp? Skal du føre bjelkelaget utenfor grunnmuren og bruke platformgulv oppå?
  (trådstarter)
   #2
 10,486     Akershus     0

Du bruker et damptett produkt mellom mur og svill. Det produktet kan du jo videreføre ut over EPS en så stopper det fukten fra å slå opp? Skal du føre bjelkelaget utenfor grunnmuren og bruke platformgulv oppå?


Veggen av tre er der allerede. Det er eksisterende, 55 år gammel grunnmur som skal isoleres.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 10,486     Akershus     0

Enkleste er vel aa skraaskjäre isoporen i topp slik at luftingen til kledningen opprettholdes.


sånn?
Utvendig isolering av grunnmur - isolering_utvendig2.JPG - frodes
Signatur
   #5
 645     Gjøvik     0
En helt annen løsning er å bruke Rockwool drensplate på muren. Da legges denn helt inn på muren. Du trenger ikke knotteplast, forde denne plata er både drenerende og kapilærbrytendde. Har brukt dette selv på flere steder fungere meget bra  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 10,486     Akershus     0

En helt annen løsning er å bruke Rockwool drensplate på muren. Da legges denn helt inn på muren. Du trenger ikke knotteplast, forde denne plata er både drenerende og kapilærbrytendde. Har brukt dette selv på flere steder fungere meget bra  :)


Da vil evt. fukt fra muren forsvinne ut gjennom rockwool-plata? Hva gjør man for å hindre at fukt fra bakken går motsatt vei og inn til murten?
Signatur
   #7
 645     Gjøvik     0
plata er kapilærbrytende. dvs denn trekker ikke vann, men drenere vannet ned i underliggende dreneringsrør  Smile
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 10,486     Akershus     0

plata er kapilærbrytende. dvs denn trekker ikke vann, men drenere vannet ned i underliggende dreneringsrør  :)


Skjønner. Mange nye ord man skal lære seg :-)

Hva er fordelen med denne i forhold til knotteplast? At fuktigheten ledes rett ut i stedet for opp? Vet du pris?
Signatur
   #9
 645     Gjøvik     0
Er et par år siden jeg brukte det sist. Prisen på platene var om trent det samme som XPS men man sparte knotteplaten. Du bør se på leggeanvisning mm på rockwool.no
Signatur
   #10
 3,216     0

Er et par år siden jeg brukte det sist. Prisen på platene var om trent det samme som XPS men man sparte knotteplaten. Du bør se på leggeanvisning mm på rockwool.no


Når jeg sjekekt nå var det kanskje mye dyrere. Sånn ca priser jeg fikk forespeilet (10 cm tykkelse) per kvm

EPS: 50-60
XPS 120-130
EPS: med riller og duk (drenerende) 180-190
XPS med riller og duk: 230

AtW