26,924    24    7  

Lydisolering av vegg mot naboleilighet

 45     Oslo     0
I blokka jeg bor er det mer lytt enn jeg setter pris på og spesielt inn mot naboens 1-roms. Vurderer derfor å lydisolere veggen. Det er antageligvis ikke stort mer enn en enkel teglsteinsvegg som skiller leilighetene. Om man ikke hører hva som blir sagt oppfatter man hvertfall at det blir ført samtaler på andre siden.

Problemet er at rommet som ligger mot naboen allerede er smalt og jeg vil derfor nødig miste flere mm av bredden enn absolutt nødvendig. Finnes det enkle løsninger på dette? Vil f.eks. et dobbelt lag gips rett på veggen gi  nevneverdig effekt eller kreves det løsninger som bygger mer?

   #1
 5,569     0
Hei, anbefaler deg å søke på "lydisolering" - da får du en del treff. Ellers kan du hente noen tips på www.avforum.no. Glava sine nettsider har også en del tips om lydisolering. Sannsynligvis finner du tilsvarende på rockwool's sider, uten at jeg har sett...
   #2
 2,397     Bjørkelangen     2
sett opp en vegg utenpå.da kan du bruke 48x68 som sviller og stendere.som isolasjon så bruker du 7cm tjukk.så tar du på 2 lag med standard gips 12,5mm.

eller er ikke det noe anternativ?
Signatur
   #3
 3,216     0

I blokka jeg bor er det mer lytt enn jeg setter pris på og spesielt inn mot naboens 1-roms. Vurderer derfor å lydisolere veggen. Det er antageligvis ikke stort mer enn en enkel teglsteinsvegg som skiller leilighetene. Om man ikke hører hva som blir sagt oppfatter man hvertfall at det blir ført samtaler på andre siden.

Problemet er at rommet som ligger mot naboen allerede er smalt og jeg vil derfor nødig miste flere mm av bredden enn absolutt nødvendig. Finnes det enkle løsninger på dette? Vil f.eks. et dobbelt lag gips rett på veggen gi  nevneverdig effekt eller kreves det løsninger som bygger mer?


Er det teglstein så er det ikke noen spesielt god løsning å smelle gipsen rett på. Desverre koster det nesten alltid plass å forbedre lydisolasjonen.

AtW
   #4
 2,397     Bjørkelangen     1
han på sette en vegg uten på den andre,men 1cm i fra den gamle veggen også isolere med glava 7cm.det blir helt konge.gjort dette mange ganger.sikker og bra løsning
Signatur
   #5
 496     Stavanger     1
Hvis det er en boligbyggelagsleilighet kan du jo ta det opp med styret i blokka, så kan kanskje litt gjøres på hver side av veggen?

   #6
 43     Ålesund     0
I vår tomannsbolig har jeg en hjemmekino vegg i vegg med naboens soverom.

Min løsning ble en selvstendig vegg med 48x48 svill/stendere med 2 cm avstand til original vegg og bare luft som isolasjon.
Plateleggingen ble som følger: gips-greengluecompany.com -gips-greenglue-gips-greenglue-gips-greenglue-hutonitt veggpanel.

Veggen bygger 13.5 cm og jeg kan kjøre 100db i kinoen uten at noe høres hos naboen i det hele tatt...har testet ;D  
  (trådstarter)
   #7
 45     Oslo     1
Takk for svar! Dette virker jo lovende.

Hva er det som først og fremst bidrar til lyddempingen?

Kan en løsning med 48x48 plassert 1 cm fra vegg med gips - greenglue - gips gi et godt resultat? Evt. med 5 cm isolasjon. Ser av Glava sine sider at dette skal gi ca 50 db reduksjon mot veggens 41, uten at det sier meg allverden. (Rockwool ser ut til å operere med hhv. ~51  og ~46) Går ut i fra at dersom man med 3-4 cm ekstra demper 100db burde noe mindre også gi gode resultater.

Vil man ved å erstatte det ytterste laget med gips med mdf oppnå samme effekt?

   #8
 2,397     Bjørkelangen     0
det er bedre hvis du går opp til 48x68 så du får brukt 7cm isolasjon.det gir bedre lyd demping.du kan bruke 12mm eller 15mm finer som første lag så skrur du et lag med standard 12,5mm gips utenpå.samme effekt.

eller kunne du tenke deg smartpanel????
Signatur
   #9
 43     Ålesund     1

Takk for svar! Dette virker jo lovende.

Hva er det som først og fremst bidrar til lyddempingen?

Kan en løsning med 48x48 plassert 1 cm fra vegg med gips - greenglue - gips gi et godt resultat? Evt. med 5 cm isolasjon. Ser av Glava sine sider at dette skal gi ca 50 db reduksjon mot veggens 41, uten at det sier meg allverden. (Rockwool ser ut til å operere med hhv. ~51  og ~46) Går ut i fra at dersom man med 3-4 cm ekstra demper 100db burde noe mindre også gi gode resultater.

Vil man ved å erstatte det ytterste laget med gips med mdf oppnå samme effekt?


Har en vegg fra kinoen til egen gang hvor jeg bruker IKKE gjennomgående stendere og gips-greenglue-huntonitt, og et enkelt lag huntonitt mot gangen.
Dette fungerer fint men noe vanskelig å vurdere effekten da det også er en lyddør fra kinoen til den samme gangen.
min subjektive erfaring er at feks. gipslag med Greenglue i mellom fungerer mye bedre enn gipslag uten Greenglue.
Finnes mye om dette på sidene deres, men denne viser enkelt virkningen: www.greengluecompany.com/gg-presentation2.php 
   #10
 3,216     0

Takk for svar! Dette virker jo lovende.

Hva er det som først og fremst bidrar til lyddempingen?

Kan en løsning med 48x48 plassert 1 cm fra vegg med gips - greenglue - gips gi et godt resultat? Evt. med 5 cm isolasjon. Ser av Glava sine sider at dette skal gi ca 50 db reduksjon mot veggens 41, uten at det sier meg allverden. (Rockwool ser ut til å operere med hhv. ~51  og ~46) Går ut i fra at dersom man med 3-4 cm ekstra demper 100db burde noe mindre også gi gode resultater.

Vil man ved å erstatte det ytterste laget med gips med mdf oppnå samme effekt?


Hva som først og frems bidrar avhenger helt av eksisterende situasjon, først og fremst må det være tett, gjerne ha litt masse, og ha flere lag med en viss avstand med isolasjon imellom. Teglveggen er tett, og rimlig tung, en vegg med et par lag gips, og frittstående stendere med minimum 5 cm isolasjon vil nok hjelpe ganske bra på tale, men dårlig på bass.

AtW