74,002    49    13  

Bordsag : Makita 2704 vs. Bosch Bordsag GTS 10

 2,172     Oslo     3

Er i beslutningsfasen ifm innkjøpe av ny bordsag.
Slaget står mellom:

- Bosch Bordsag GTS 10 til ca. kr. 7.000,-
- Makita 2704 til ca kr. 9.000,-

Hvilken kjøper jeg og hvorfor?

Har en  Bosch GCM 12 SD gjæringssag som jeg nylig har brukt til å snekre en terasse på et par hundre kvm med dekke i dimensjonen 48x198 og er storfornøyd. Dette taler til fordel for Blå Bosch.

Blir nok å kjøpe hos Grønvold maskin for god pris og tilgang på skikkelig serviceverksted.

Den gamle bordsagen av ukjent opphav er allerede overført til mitt mye omtalte mob-lager.

NB: Ingen grunn til å foreslå andre alternativer - slaget står mellom disse to bordsagene.
Bordsag : Makita 2704 vs. Bosch Bordsag GTS 10 - 262633.jpg - kirderf
Bordsag : Makita 2704 vs. Bosch Bordsag GTS 10 - 268217.jpg - kirderf
Bordsag : Makita 2704 vs. Bosch Bordsag GTS 10 - GTS%2010%20a.jpg - kirderf

   #1
 2,397     Bjørkelangen     0
bosch saga
Signatur
   #3
 3,234     Vestfold     1
Regner med du har fått med deg problemene med Bosch saga? Så det er viktig at du får den nyeste utgaven av disse, og det bør de fleste butikker ha nå. Har Bosch GCM 10SD jeg, og bortsett fra at den er hakket mindre, er også jeg meget fornøyd. Det er jeg vel med alt blå bosch jeg har (bare en viss lasermåler DLE70 jeg rista på hode over).

Bosch sitt sammenleggbare/sekketralle bord synes jeg er bedre enn Makita sitt (om du skal ha det og).

Makitaen er vel litt større om jeg ikke tar feil. Anlegget er også mer utvidbart. Men den koster jo da 2000kr mer.

Min konklusjon er: Makitaen om du ikke skal ha sånn sekketrallebord, eller Bosch sin om du skal ha sekketrallebord. Dessuten så tar jo Bosch saga seg bedre ut sammen med GCM 12SD om de brukes samtidig  Wink
  (trådstarter)
   #4
 2,172     Oslo     2

Regner med du har fått med deg problemene med Bosch saga? Så det er viktig at du får den nyeste utgaven av disse, og det bør de fleste butikker ha nå.


Nei, fortell...


Min konklusjon er: Makitaen om du ikke skal ha sånn sekketrallebord, eller Bosch sin om du skal ha sekketrallebord.


Yes, tralle skal kjøpes inn den også...


Dessuten så tar jo Bosch saga seg bedre ut sammen med GCM 12SD om de brukes samtidig  ;)


Definitivt!!
Når verktøyet deltar på den årlige paraden i garasjen er dette en svært viktig faktor.

Merker at jeg stadig blir mer og me positiv til blå Bosch gitt...
   #5
 3,234     Vestfold     0
Den gamle utgaven sleit veldig med brente motorer. Men det skal være ny motor og noe annet fiks i den nye så de problemene skal være ute av verden. Så få deg en nyere utgave!

Tralle må du ha ja. Har det på min GCM 10 SD (sekktrallebordet) og det er utrolig digg og praktisk.

Synes Blå Bosch gir mye for penga jeg. Sjelden jeg har sett noe direkte dårlig. På sager har jo Bosch vært veldig gode synes jeg (iallefall stikksager og kapp/gjær).

   #6
 2,397     Bjørkelangen     0
på bosch saga har en stor nødknapp hvis det skulle gå galt.det har du ikke på makita saga
syntes maktia saga er litt stor og uhanterlig.
Signatur
Doh
   #7
 329     Bergen     1
Har du kjøpt sag da? Har ikke vært her inne på leeenge men du er vel snart i hus igjen, enn om ikke for lenge siden?

Er også lenge siden jeg handlet verktøy, men ser ut som prisene har steget visst de prisene du listet opp her var uten bord.

Min personlige erfaring med både bosch og makita er som følger.
Bosch på ledning = bra
Bosch på batteri = Stort sett søppel

Makita på ledning=kanon
Makita på batteri = kanon

Veldig bra begrunnelse sant? Bosch har alltid hatt gode maskiner som må ha strøm, og bosch har også gode blader til sagene sine, tar vi sagene for seg uten bord, så er sageopplevelsen tilnærmet lik. Men føler selv at makitaen tar spesielt tykkere plank litt smidigere, på lik linje som man kjenner at gcm8 skjærer bedre enn pcm8 selv med samme blad. Du får med bosch en maskin som skal tåle juling, og stort sett gjør det, men, som likevel, visst du skal sammenligne med bil, lik lit volvo, litt for mye feil, på ett såpass bra og dyrt verktøy.
Makita igjen har for vane å levere kvalitet, og alt jeg har hatt og fremdeles har av Makita verktøy er kvalitet, eneste jeg har hatt fra dem som har røke er ett av 8stk 18V batteri, og det er ganske så bra. Men er også lenge siden jeg droppa ut av hele denne bransjen, og den gang var det Essve som solgte Makita til forhandlere, og de luket vekk de produktene til Makita som ikke var helt gode. Men denne sagen har jo vært med også der fra begynnelsen av. Tar vi sammenligningen med bil her og så tilsvarer en makita Mercedes, litt dyrere, men vesentlig mindre grad av reklamasjon, som også er "bekreftet" fra bransjen.

Men begge sagene er gode, begge vil du leve lenge med, og jeg tror ikke du vil angre uansett hvilken du kjøper.

Men så, over til begge sagene med bord.
Da er valget enkelt, da blir det en makita. Den har hjul, og ett visst antall posisjoner som den kan stilles i, husker ikke antallet i farten, og er ikke for tungt til å drasse på, mens boschen igjen har ett lite stålbord, uten hjul, der sagen står og halvdisser. Så med bord er valget enkelt :)

Lykke til uansett hva du velger, du får uansett en god sag, Men bare en av dem leverer ett godt understell Smile

   #8
 3,234     Vestfold     0
Det med Bosch bord og hjul er feil. Bosch har to ny bord.  Et til kappsager og et til bordsager.


. Et til kappsager og et til bordsager.



Det nye bordet er bedre enn det Makita har.
Bordsag : Makita 2704 vs. Bosch Bordsag GTS 10 - Arbeidsbord.jpg - Logiman
   #9
 2,397     Bjørkelangen     0
linken din virket ikke logimann
er dette du tenker på????
Signatur