21,126    41    1  

Størrelse på sirkulasjonspumpe

 3,997     Oppland     0
Er det noen som har litt peiling på sirkulasjonspumper til vannbåren varme?

Jeg er usikker på hvilken pumpe jeg skal velge, jeg kommer til å ha akkumulatortanken i kjelleren, herfra skal vannet opp 4m til 1.etg hvor det ligger 140m2 vannbåren varme fordelt på 8kurser a 60-90m (2x20mm rør).
I 2. etg, 7m opp fra kjelleren blir det ca 100m2 vannbåren varme fordelt på 6 kurser a ca 70m (2x20mm rør).

Spiller høydeforskjellen på 7m en vesentlig rolle når vannet sirkulerer opp og ned igjen? eller er det sløfelengden som er det vesentlige?

   #1
 741     Det glade Sørland!     0
Jeg husker jeg spurte min leverandør om jeg ville få noe dårligere flow i 2 etasje pga høydeforskjellen. Han sa at høydeforskjellen vil gi noe lavere flow etterhvert som denne øker, men at i praksis vil dette ikke merkes i bygg med inntil 3 etasjer der varmepumpen/akkumulatoren står på det laveste planet.

Finnes det noen "rakettforskere" her på forumet som tar på seg en kalkulasjon som viser redusert flow med et statisk mottrykk på 7m=0,7 bar?

Sirkulasjonspumpen i min AI maskin leverer max 1700 l/hr.
Signatur
   #3
 173     Sørlandet     0
Kommer ann på hvor mye du skal legge i sirkulasjonspumpen. Hvis du bare har vann og ikke glykol i anlegget så funker inverter styre pumper veldig bra, sånn som grundfos alpha serien.
   #4
 1,421     Bærum     0

Finnes det noen "rakettforskere" her på forumet som tar på seg en kalkulasjon som viser redusert flow med et statisk mottrykk på 7m=0,7 bar?

Siden det er snakk om sirkulasjon i et lukket system får vel pumpen "hjelp" av vakuumeffekten slik at det ikke er kan sammenlignes direkte med å løfte vannet 7 meter?
Signatur
   #5
 2,172     Oslo     0
Jeg har ca 7,5 meter fra pumpe i teknisk kjeller og opp til fordelerstokk i 2. etg.
Pumpen er en grundfos alpha 2.

Noe mindre flow i 2. etg, men det justerer du greit inn.
   #7
 1,267     0

Jeg har ca 7,5 meter fra pumpe i teknisk kjeller og opp til fordelerstokk i 2. etg.
Pumpen er en grundfos alpha 2.

Noe mindre flow i 2. etg, men det justerer du greit inn.


Les på pumpen din kirderf, den er enten i størrelse 25-40 eller 25-60

   #8
 2,172     Oslo     0
1. etg
110m2 i betong - 17mm og cc20 - fordelt på 7 kurser

2.etg
100m2 i sponplater med varmeavgivningsplater - 17mm cc20 - fordelt på 6 kurser.

Løper ned i kjelleren for å lese nuh  ;D
  (trådstarter)
   #9
 3,997     Oppland     0
Jeg vet jeg må ha 25-60 i allefall, men var bekymret for høydeforskjellen, og tenkte kansje jeg ble nødt til å kjøpe en av disse næringsbygg pumpene, som Magna serien eller så.
   #10
 2,172     Oslo     0

Det er en 25-60 og som dere ser på bildet rusler den på 7W nå om sommeren.
På vinteren høvlet den på med max 45W.

Supert med en pumpe som justerer alt helt automatisk og trekker svært lite strøm i takt med varmebehovet.

Se forøvrig vedlagte dokument ang. Grundfos Alpha 2.