12,335    13    0  

Elektrisk montasje bak lister

sla
 15     0
Hei,

Vi holder på å pusse opp noen rom i en leilighet. Alle vegger er av betong og det meste av elektrisk opplegg har vært "utenpåliggende". På betongveggene blir det nå lagt mdf-plater. Mot gulvet er det 3-5cm glipe mot gulv som skal dekkes med listverk. Dybden mot veggen er ca 12mm++ (tykkelsen på mdfplatene + pluss lim)

Spørsmålet er som følger:
Kan elektriker legge skjult opp bak listene(ihulrommet mellom mdf-plater og gulv)?

Evt, noen som har bedre ideer?

Mvh,
Stig

   #1
 576     0
Jeg spurte elektrikeren om det samme når jeg la inn noen nye kurser nylig, men han insisterte på å legge i rør. Løsningen ble å legge rørene i glipen oppe ved taket, fikk da dekket røret greit med hulkillist. Dersom du skal ha taklister er kanskje dette det letteste?
sla
  (trådstarter)
   #2
 15     0

Jeg spurte elektrikeren om det samme når jeg la inn noen nye kurser nylig, men han insisterte på å legge i rør. Løsningen ble å legge rørene i glipen oppe ved taket, fikk da dekket røret greit med hulkillist. Dersom du skal ha taklister er kanskje dette det letteste?


Den muligheten har jeg dessverre ikke :(

Fins det k-rør som har ytrediameter mindre enn 12mm? Kan legge 3 slike og legge en leder i hvert sitt rør?
   #3
 22,342     Akershus     0
Hvis listen skrus fast kan du legge kabel bak denne.

Du kan høvle av litt på listen så du får plass til 16mm rør bak denne også.
   #4
 5,432     Akershus     0
Du kan jo alternativt kombinere med å slisse i betongen hvis du orker å legge så mye
arbeid i det.
http://www.utleieprodukter.no/produkt.aspx?pid=206&prod=Slissemaskin.

http://www.listehuset.no/uploads/images/listehuset_2009_web.pdf Går du inn på side 8 og 9 i denne katalogen så finner du lister som er beregnet på å skjule kabler, som et alternativ til hans9001 gode forslag.
   #5
 21,481     Enebolig     0

Hvis listen skrus fast kan du legge kabel bak denne.

Du kan høvle av litt på listen så du får plass til 16mm rør bak denne også.


Sannhet med modifikasjoner  Wink PFXP er lov, PR er kun lov dersom produsenten går god for det. Jeg har spurt Nexans og de gav et langt svar som i hovedsak var negativt. Ellers skal PR legges horisontalt eller vertikalt hele veien og dokumenteres godt.

Men det finnes kabelkanaler som ser ut som listeverk. Evt lister med ferdig spor, men da må man bruke PFXP eller høre med produsent av PR.

http://www.kanallisten.com/
sla
  (trådstarter)
   #6
 15     0


Hvis listen skrus fast kan du legge kabel bak denne.

Du kan høvle av litt på listen så du får plass til 16mm rør bak denne også.


Sannhet med modifikasjoner  Wink PFXP er lov, PR er kun lov dersom produsenten går god for det. Jeg har spurt Nexans og de gav et langt svar som i hovedsak var negativt. Ellers skal PR legges horisontalt eller vertikalt hele veien og dokumenteres godt.

Men det finnes kabelkanaler som ser ut som listeverk. Evt lister med ferdig spor, men da må man bruke PFXP eller høre med produsent av PR.

http://www.kanallisten.com/


Hva er forskjellen på PFXP og PR?
Ser at PFXP er noe dyrere enn vanlig PR, men ikke avskrekkende ;)

Best sannsynlig noe slikt som må gjøres. Wink
   #7
 22,342     Akershus     0

PFXP er lov, PR er kun lov dersom produsenten går god for det. Jeg har spurt Nexans og de gav et langt svar som i hovedsak var negativt. Ellers skal PR legges horisontalt eller vertikalt hele veien og dokumenteres godt.
Jeg mener PR er greit så lenge man kan komme til ved demontering, skruer/klips osv. Det kan hende dette har endret seg. Derfor hadde det vært artig å høre akkurat hva Nexans har svar deg.

Når du skriver PR legges hor/vert. Hvaslags montering/forleggning er det da snakk om

   #8
 21,481     Enebolig     0
Den mailen er slettet, men bare send en ny så vil du få svar. Horisontalt og vertikalt gjelder dersom man får lov av produsent, var i svaret fra Nexans.

Sla; Generelt kan man si at PFXP er dobbeltisolert, tykkere, mykere og noe mer vanskelig å håndtere når det gjelder å lure til ting som feks innfelling bak lister.
sla
  (trådstarter)
   #9
 15     0

Den mailen er slettet, men bare send en ny så vil du få svar. Horisontalt og vertikalt gjelder dersom man får lov av produsent, var i svaret fra Nexans.

Sla; Generelt kan man si at PFXP er dobbeltisolert, tykkere, mykere og noe mer vanskelig å håndtere når det gjelder å lure til ting som feks innfelling bak lister.


Bare ett lite tilleggsspøtsmål en 3x1.5mm PFXP kabel. Hvor tykk er den?
   #10
 1,103     Oslo / Østfold     0

Men det finnes kabelkanaler som ser ut som listeverk. Evt lister med ferdig spor, men da må man bruke PFXP eller høre med produsent av PR.


Det er vel lov å legge PR i kabelkanaler? Skulle vel være det samme som å trekke PR i rør. Eller er ikke dette lov heller?