11,026    7    4  

Maling av toppbord til terasse

 551     Norge     3
Synest å huske at man bør bruke egen maling til de "glatte" flatene som bla på toppbordet på rekkverket til terassen?

Mens jeg holdt på å male på huset i dag, så sendte jeg kona for å få maling til dette.
Nårt hun kom igjen, kom hun med dekkbeis(Futüra) som jeg forøvrig bruker på huset ellers.

Er det ok å bruke dette på "glatte" flater osv?
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 551     Norge     0
Ingen?
Signatur
   #2
 150     Hordaland     0
vi kjøpte vindu-listemaling for utendørs bruk som ble brekt i stafasje fargen på huset.
   #3
 5,112     Troms     1
Håndlista du mener? den bør etter min mening ikke males, men beises med spesialmaling for slike som du nevner. Skal den males så ikke mal den før den er 1-2 år og skikkelig tørket. hvis ikke så sprekker malinga opp og flasser av etter noen år...
Når det er sagt så har jeg enda til gode å se en imp håndlist som er malt og som fremdeles er fin etter 5-7 år...
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 551     Norge     0
Joda, bør vel vente til neste år, før det malest(beises)
Men er ferdig med hele huset ellers, så det klør i fingrene.  ;)

Har forøvrig brukt Butinox Futura dekkbeis, på grunnet kledning.
Må rekkverket også grunnes? Går ut ifra det.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 551     Norge     0

Jeg grunna ikke rekkverket, bare klina Jotun Optimal rett på. Funget fint det. 2 strøk så er det mer enn godt nok. Har forøvrig hvit A-base farge.


Samme her, hvit A-base, men bomull i fargen Smile
Signatur
   #7
 585     Oslo     0
Det er veldig vanskelig å få toppbordene på utvendig rekkverk holdbare. Jeg ville nok ha brukt noe av det samme som på et terrassegulv. Olje, beis eller lignende. Problemet med maling og dekkbeis er hvis vann blir liggende under malingslaget vil du fort få råte og malingen flasser. Skal ikke rare sprekken til før vannet kommer seg inn. Hvis du oljer eller beiser tørker treverket mye lettere opp igjen etter et regnvær.

Ellers så jeg naboen her fikk en blikkenslager til å lage metallbeslag i samme stil som takrenner\nedløpsrør.
Signatur