15,269    29    0  

Ny (2010) Bosch GCM 12SD Kapp- og Gjærsag

 3,234     Vestfold     0
Ser visst ut som om Bosch prøver seg på en ny slidemekanisme. Er denne bra må jeg vel hive ut GCM 10SD jeg kjøpte i våres  :P

http://www.youtube.com/watch?v=KxBbCFV9Za0&feature=player_embedded

Skal bli spennende å se om den har noe for seg.

   #2
 2,397     Bjørkelangen     0
saga blir jo mye smalere med den løsningen der.likte det med at man kan dra ut anslaget og vinkles begge veier
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
Den sagen var digg. Først syntes jeg den så litt mikkmakk aktig ut, men så lenge lagrene er presise er denne mekanikken helt sikker toppers. Det burde egentlig være lettere å lage slike lagere enn en glidemekanisme.

Prisen var 800 daler, det var ikke så galt. Hvor mye blir det her 8-10 laken?
  (trådstarter)
   #5
 3,234     Vestfold     0

Den sagen var digg. Først syntes jeg den så litt mikkmakk aktig ut, men så lenge lagrene er presise er denne mekanikken helt sikker toppers. Det burde egentlig være lettere å lage slike lagere enn en glidemekanisme.

Prisen var 800 daler, det var ikke så galt. Hvor mye blir det her 8-10 laken?


Den ligner på 10/12 SD, så den havner nok noe rundt der + litt ekstra for at det er nytt.
   #6
 3,041     Akershus     0
Vet ikke helt, mente jeg så DeWalt, Hitachi og ymse annet 10 og 12" nede i 4-600 $ på Homedepot og Lowe's - med slede. Da kommer den på 12-15k her eller noe sånt? Ville jo være kjipt. Det ser unektelig tøff ut. Smile
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0

men så lenge lagrene er presise er denne mekanikken helt sikker toppers. Det burde egentlig være lettere å lage slike lagere enn en glidemekanisme.

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Finn en rimeligere produksjonsmetode og få kjøperen til å tro at det er en bedre løsning.

Minner meg litt om bakhjulsopphenget på en Alfa GTV jeg hadde. Når alt var på stell så var det bare den gule stripa som satt bedre på veien. Men etter en stund når leddene begynte å få bare bittelitt slakk hver seg så ble det tilsammen ganske omtrentlig. Og det var bare å grave dypt i pungen for å få tilbake presisjonen. Og den saga der er nok designet av en som tidligere jobbet med multilink hjuloppheng.  ::)

Lineærlagre er enormt slitesterke og presise. I CNC maskiner går de frem og tilbake 24/7/365 og holder en halv evighet. Men de er også dyre. En annen ulempe kan være at de ikke tåler mye slag mot glidebanen. Så å få lempet resten av maskinparken oppå seg er de nok ikke glad i.
Signatur

   #8
 162     Østfold     0

Åj, den fikk jeg lyst på  :)


Fikk lyst på forkledet han hadde på seg jeg! Grin Husker min gamle sløydlærer hadde lærforklede med mange lommer. Finnes disse noe sted tro, utenom muséer? Så lett å ta av og på etter arbeidsøkt. Midt i blinken for oss amatørsnekkere og amatørkokker. Smile
   #9
 1,617     Rogaland     0
Det geniale med denne er jo også at den blir veldig kompakt. Tro om ikke man kunne forlenge ledda litt slik at man kunne fått en sag som kunne kappet plater på tvers også her. Da hadde man fått en super anvendelig sag.
Må skyndte meg å slite ut GCM8 saga..