63,391    57    4  

Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest

 5,112     Troms     0
God dag ærede medlemmer og verktøynerder!  :)



Jeg har fått gleden av å teste PCM 8 S Kapp- og  gjæringssag fra Bosch. Testen har vært over 2 uker hvor jeg har testet den opp imot ulike materialtyper.

Sagen retter seg mot hobbybrukere, men dens kapasiteter og kappefunksjoner samt ”feel” er ikke langt unna en blå Bosch sag. Jeg har valgt å sammenlikne denne mot Dewalt DW 707/777 som nok er i samme klasse. Dog kommer man ikke unna en annen sag fra Bosch som kun er få kroner dyrere, nemlig GCM8S. Men så til testen min.

Sagen kommer ferdig innstilt klar til bruk, men det kan lønne seg å sjekke dette nøye.
Laseren på saga var ikke korrekt, så kappet havnet noen mm utenfor linjen. Det er enkelt å stille inn laseren og det gjøres uten bruk av verktøy. Løsne en dekselmutter og du får direkte tilgang. Selve plasseringen av laser og lys gjør at disse blir dekt med spon etter hvert. En lite gjennomtenkt løsning Bosch... Til å begynne med brukte jeg laseren mye, så det er en kjekk greie, men en dobbeltlinjelaser i bladets tykkelse ville vært optimalt. Selve LED diodene er ubrukelige og gir for lite lys.

Under bruk er saga veldig hendig og gir en følelse av kvalitet. Motoren er sterk nok til å kappe 2x8" og da holder den nok til lister også. Jeg har kappet både 2x4, 2x6 og 2x8” uten problemer, denne saga spiser alt enkelt og greit.
Men du bør være høyrehendt, fordi det ikke går å bruke denne med venstre hånd. På Dewalt 707 er det et rett håndtak og det utgjør forskjell i anvendbarhet. Dette irriterte meg såpass under bruk at her bør Bosch gjøre noe annet, eksvis ha samme løsning som på Gcm 8s versjonen.

Det medfølgende bladet var av god kvalitet, men personlig ville jeg hatt et 60t blad i stedet for 48t. Dette for å få enda finere listekapp, men bevares, 48t utgaven er mer enn god nok for alle andre planker. Dere ser på bildet hvor bra bladet kapper, det er en std mdf list dere ser der. Bladet skiftes enkelt vha en sekskantnøkkel eller en fastnøkkel. Spindellåsen sitter lett tilgjengelig ved håndtaket. Kan understreke at bladskifte på pcm8s er vesentlig raskere og enklere enn på eksvis gcm10sd.

Glidemekanismen er eksemplarisk, og en fryd å bruke. Jeg er mye mer komfortabel med pcm8s her enn hva jeg var med dewalt 707 og 777. Du trenger ikke bruke mye kraft for å trekke saga ut eller inn.

Etter å ha brukt saga til diverse kapp skulle jeg nå bruke den til mer utfordrende vinkler for å se hvor nøyaktig den kapper. Overraskelsen ble derfor stor da jeg stilte saga på 45 grader og vinkelen min viste kun 44,5 grader. Dvs. 0,5 grader feil. Nå er kanskje ikke en halv grad veldig mye, men irriterende nok. Regner med at dette nok kan justeres også. Noe annet som dere må være obs på er antall grader du kan kappe i. Venstre tallskive viser ut til 47 grader og saga kan kappe i 47 grader her, men til høyre kan den kun kappe i 54 grader selv om skalaen viser 64...så la deg ikke lure av denne...
Denne begrensningen gjør at det er rett og slett irriterende knot og ikke å ha mer enn 47 grader kappvinkel til venstre. Her bør noe fikses. Det er ikke rent sjelden man må ha godt over 50 grader til begge sider på ei kapp/gjærsag. Gjæringsvinkelen er maks 45 til venstre og skalaen kan være noe vrien å lese av, men med litt trening finner man raskt ut av det. Igjen ser vi at sagen ikke er beregnet på proffer da betjeningshendelen er plassert bak og under uttrekksskinnene. Du må derfor strekke deg over og bak saga... tungvint. Jeg er vant til Gcm10sd og klarte ikke la vær å bli mektig irritert over dette. Dog, når man sammenlikner vekten så er det jo en fryd å flytte på pcm8s, lett, gode bærehåndtak og enkel å låse.

Selve anlegget er godt nok, litt kort, men med den medfølgende forlengeren så er det stødig og solid nok. Det som er merkelig er at det ikke medfølger 2 stk anlegg til sagen, men kun 1. Igjen så understreker egentlig dette at saga er ment å bli brukt av en høyrehendt bruker som sager emnet fra venstre mot høyre... Bruker du sagen slik så er den topp. Så til det aller største ankepunktet til saga og det er festemekanismen. Den er ikke kompatibel med Gta3700 og da ender du opp med bosch sitt eget bord, eller en uorginal løsning. Dewalts billigste sag passer i hvert fall til deres proffbord. Fy, fy Bosch, dette er for dårlig og gjør saga litt mindre anvendelig etter min mening. Men kanskje de fleste kjøpere av denne sagen ikke bryr seg om slikt allikevel. Jeg fikk derfor ikke testet sagen med tilhørende bord.

Det medfølger en sponoppsamlingspose. Den er nok mest til pynt for å gi saga et tøffere utseende. Hvorfor den er der vites ikke, for sponen havner ikke i posen i alle fall. Men her er ikke proffmaskinene til Bosch noe bedre. Festool og Dewalt har løst dette på en mye bedre måte, men da snakker vi om en helt annen prisklasse også.

Alt i alt er Bosch Pcm8s en meget god sag med det rette bladet. Den er sterk og virker greit bygd. Den kapper og gjærer nøyaktig så lenge brukeren er nøye med å kalibrere og stille saga inn. De ulemper jeg mener den har kan tolereres så lenge vi snakker hjemmebruk hvor det kappes i ny og ne. Men skulle jeg pusset opp et helt hus er det ikke lange veien opp til en annen sterk kandidat, nemlig Gcm8s. Denne fås på kampanje til samme pris som Pcm8s koster hos Jernia (2999,-).

Pcm8s anbefales til hjemmebrukeren som vil ha en lett sag, enkel å sette frem og gir deg nøyaktige resultater hver gang. Du trår ikke feil med denne saga og brukeren som har prøvd en blå Bosch vil ikke umiddelbart synes at denne grønn saga er noe dårligere.

Jeg håper flere kan kommentere min test slik at vi får en utfyllende greie om denne saga som nok er førstekjøpet for veldig mange her på Byggebolig.
Prøv å holde info saklig, da dette ikke bør bli en "min sag er bedre enn din sag osv...  ;)"
Siste redigering: Sunday, September 12, 2010 9:13:09 PM av byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - Selve sagen_pcm8s_0120.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - Justere laseren _pcm8s_0118.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - en halv grad feil_pcm8s_0125.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - justering laser_pcm8s_0126.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - nærbilde blad_pcm8s_0121.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - Kapp_pcm8s_0119.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - Kontroll av vinkel_pcm8s_0124.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - Nærbilde laser og lys_pcm8s_0123.jpg - byggebob
Bosch PCM 8 S Kapp- og gjæringssag : Produkttest - oppflising av list_pcm8s_0129.jpg - byggebob
Signatur

   #1
 3,234     Vestfold     0
Flott test byggebob!

Vil bare som en av eierene til denne sagen gjennom noen år, bare si at jeg er enig i ganske mye av det du nevner her.
   #2
 21,481     Enebolig     0
Jeg har denne saga med et bord som fulgte med i pakka. Dvs ikke anlegg i den forstand, bare et stativ. Er enig i Byggebobs vurdering. Det er irriterende at skalaen ikke går lenger, men vi snakker vel om pris her.

At den er en halv grad feil er ikke overraskende, men med markedets overflod av fugemasser så klarer jeg meg  Smile Den kapper ikke latterlig unøyaktig hvis noen skulle tro det.

LED og laser har jeg ikke sett noe til etter første uka  :D

Fjæra på beskyttelsen blir skikkelig slapp etterhvert, men det gjør den vel på alle kappsager?

Min trenger nok en liten overhaling snart, men er godt fornøyd utifra pris.
   #3
 120     Oslo     0
Flott test og interessant lesing, selv om jeg er Hitachi-mann.  Smile
Signatur
   #4
 56     Magnor     1
Flott test, trenger mer av slike grundige (og sponsede?) tester!

(merke/type vater/digital grad"skive" er det du har, blei sugen på en slik en)

Falchen
   #6
 3,234     Vestfold     0

Digital vater:
Bosch DWM40L


Sikker på at Bosch gradeskiva er 100% kalibrert?

På min sag er 45 også 45 kappet. Testet med vinkler, kaping og snudd kapp osv. Ingen feil på min. Men det kan jo være mindre marginer ute å går fra fabrikk, så det skader aldri å sjekke og evnt. etterjustere. Jeg kontrollerer mine sager ofte for å sikre meg at gradene er riktige.
   #7
 121     krsand     0
Grønn Bosch Shocked Diiiir gååd
Signatur

   #8
 318     Bergen     0
Bahco sin vinkel er mer presis enn den Hultafors-vinkelen du bruker  :P

Det aller beste er vel en kalibrert maskinvinkel.
  (trådstarter)
   #9
 5,112     Troms     1

Bahco sin vinkel er mer presis enn den Hultafors-vinkelen du bruker  :P

Det aller beste er vel en kalibrert maskinvinkel.


Smurf: 90 graderen viser korrekt på saga den, men hadde bare bilde med Hultaforsen. Saga viste 90 grader også med det digitale vinkelmåleren. Men jeg har dessverre kun hobbykalibreringsverktøy  Wink Neste gang tar jeg bilde med både Hultaforsen, den tyske no-name vinkelen og digitalt  Grin
Signatur
   #10
 3,234     Vestfold     0

Grønn Bosch Shocked Diiiir gååd


Grønn Bosch er faktisk ganske bra. Det er ørten ganger bedre en kinaverktøy. Det er riktig nok ikke proffverktøy, men det er en mellomtingen mellom kina og proff. Mine personlige erfaringer er også gode med grønn Bosch, selv om jeg selv stort sett bruker og kjøper mest proff verktøy.